København erstattet stoppeklokka med tillit

VIL EKSPORTERE TILLITSMODELLEN: Omsorgsbyråd Ninna Thomsen i København mener flere kommuner kan herme etter den danske hovedstaden og vise de ansatte mer tillit.

VIL EKSPORTERE TILLITSMODELLEN: Omsorgsbyråd Ninna Thomsen i København mener flere kommuner kan herme etter den danske hovedstaden og vise de ansatte mer tillit.

Simen Aker Grimsrud

Omsorgsbyråd Ninna Thomsen i København kommune erstattet stoppeklokka med en tillitsreform i omsorgssektoren. – Vi sparer tid og har fått mer fornøyde ansatte, sier hun.

2014030412000020140304153114

Simen.Aker.Grimsrud@fagforbundet.no

– Når du kommer med stoppeklokka, opplever de ansatte at lederne møter dem med mistillit. I stedet må vi ha som utgangspunkt at de ansatte er der for å gjøre en god jobb, sier Ninna Thomsen til Fagbladet.

Jobbet en uke i hjemmesykepleien

Siden 2010 har politikeren fra Sosialistisk Folkeparti (SF) sittet som omsorgsbyråd i København. Den danske hovedstaden er ”rød”, styrt av Socialdemokraterne og SF. Noe av det aller første Thomsen gjorde da hun ble valgt for fire år siden, var å jobbe en uke i kommunens hjemmesykepleie. Hun fikk selv oppleve hvordan det var å måtte rapportere alt og følge med på klokka til enhver tid.

– Når du kommer til fru Hansen, kikker du bare ned på klokka. Vi skulle registrere alt på en liten datamaskin. Hver gang en pasient gikk på do, når hun tok pillen og når hun gikk på do igjen, skulle det registreres, forteller Thomsen.

– På forhånd visste jeg at kontrollsystemet var der, men jeg ble overrasket over hvor omfattende det var. Jeg var blitt fortalt at mange ansatte satte pris på kontrollsystemet, men jeg møtte ingen av dem da jeg selv jobbet der en uke, sier Thomsen.

– Mer tid til fag

Hun bestemte seg for å gjøre noe, men fikk hard motstand fra direktører og ledere som mente kontrollsystemet var nødvendig. I 2012 fikk hun på plass et pilotprosjekt i hjemmesykepleien. Mye av rapporteringen og bruken av stoppeklokke ble kuttet ut. Fortsatt går hjemmesykepleierne med den lille datamaskinen, men nå registreres kun det nødvendigste.

– Det gir de ansatte større fleksibilitet, i tillegg til at vi sparer mye tid fordi vi slipper å rapportere. Da kan de ansatte heller bruke tida og ressursene på faget sitt og selv gjøre faglige vurderinger, sier Thomsen.

Hun kaller det en tillitsreform. Poenget er at ledelsen skal ha tillit til at de ansatte gjør en god jobb. Da får de utfolde seg og utvikle seg, mener byråden. Thomsen mener det også har vært viktig å ha med de kommunale lederne på laget.

– Jeg er opptatt av at vi har et system som alle parter er fornøyd med, og det har vi fått. Jeg opplever at vi har en sentralforvaltning som er stolt av dette, smiler hun.

Vil eksportere modellen

Pilotprosjektet var så vellykket at tillitsreformen har sett dagens lys i store deler av omsorgssektoren i København – både i hjemmehjelpen og ved pleiehjemmene.

– Hvordan har de ansatte reagert på reformen?

– Mange kommer og takker meg, og sier at de har fått arbeidshverdagen sin tilbake. Det er selvfølgelig godt som politiker, sier Thomsen, som mener venstresida bør kopiere modellen fra København.

– At vi som landets største kommune har gjennomført en tillitsreform, inspirerer mange andre kommuner. Flere har allerede kontaktet meg og mine kolleger, sier Thomsen.

I dag var hun i Oslo for å snakke om sine erfaringer på årskonferansen til Manifest, venstresidas tenketank. SF-politikeren mener modellen kan være noe for nabolandet i nord også.

– Det er en modell vi gjerne vil eksportere. Dette kan være venstresidas svar på New Public Management, mener Thomsen.

Ansvarlig redaktør:
Hege Breen Bakken
Redaksjonssjef:
Simen Aker Grimsrud (konst.)

Nettredaktør:
Knut A. Nygaard
Utgiver:
Fagforbundet
Kontakt redaksjonen:
tips@ignore-fagbladet.no
Telefon:
23 06 40 00
Annonser:
Salgsfabrikken
Sosiale medier:
FacebookTwitter
RSS:
RSS-feed
Besøksadresse:
Keysers gate 15 (4. etasje), Oslo
Postadresse:
Postboks 7003, St. Olavs plass, 0130 Oslo
Fagbladet er medlem av Fagpressen og redigeres etter: RedaktørplakatenVær Varsom-plakatenEtiske husregler Les også: Fagbladets personvernpolicy