JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Kollektivtrafikk: Krever anbudspause

LO-forbundene som organiserer ansatte i kollektivtrafikken krever at myndighetene innfører en anbudspause, samtidig som konsekvensene av konkurranse i kollektivtrafikken utredes.

2006040710383320131216050659

Nå mener Fagforbundet, Norsk Transportarbeiderforbund, Norsk Jernbaneforbund og Norsk Lokomotivforbund at den rødgrønne regjeringen må følge opp intensjonene i Soria Moria-erklæringen.

Forbundene ber i et brev om et møte med regjeringspartienes representanter i Transport- og kommunikasjonskomiteen i Stortinget for å drøfte saken.

I brevet skriver de at de forventer at regjeringen og Stortinget raskt iverksetter en anbudspause, samtidig som nødvendige utredninger settes i gang.

Vanskelig å rekruttere

LO-forbundene skriver at anbud har ført til at antall busselskaper på få år er redusert fra 300 til færre enn 100. I dag er det noen få konserner som dominerer markedet.

For de ansatte i kollektivtrafikken har anbudskonkurranse ført til et betydelig press på lønns- og arbeidsvilkårene. Mange har mistet opparbeidede goder. Verst har det gått ut over pensjonsordningene, der gode, ytelsesbaserte ordninger er blitt lukket og erstattet med betydelig dårligere innskuddsbaserte ordninger.

Priskonkurransen mellom selskapene har bidratt til å presse lønnsnivået nedover. I 1998 lå bussarbeidere på 87 prosent av en industriarbeiderlønn, noe som ble karakterisert som lavt.

I dag er lønnsnivået sunket til rekordlave 85 prosent.

Denne situasjonen bekymrer ikke bare de ansattes organisasjoner, men også arbeidsgiverorganisasjonene i bransjen, som begynner å merke at lav lønn og tilhørende lav status gir rekrutteringsproblemer.

Fra initiativ til handling

I brevet skriver forbundene at konkurranse ikke må være et mål i seg selv. I kollektivtrafikken kan anbud bare forsvares hvis det gir bedre og billigere kollektivilbud, samtidig som de ansatte ikke må betale regningen gjennom dårligere lønns- og arbeidsvilkår.

I Soria Moria-erklæringen sier regjeringspartiene at de vil skaffe bedre kunnskap om effektene av anbudskonkurranser i kollektivtrafikken, og at de vil vurdere å be fylkeskommunene inntil videre avvente anbud.

Samferdselsminister Liv Signe Navarsete har sagt at hun vil ta initiativ til en utredning om konsekvensene av anbudskonkurranser – både for brukere og de ansatte.

Forbundene er glade for initiativet, og nå forventer de handling.

KVALITETSARKIVET - KVALITETSST

Ansvarlig redaktør:
Eva Ler Nilsen
Redaksjonssjef:
Michael Brøndbo

Nettredaktør:
Knut A. Nygaard
Utviklingsredaktør:
Vidar Eriksen
Utgiver:
Fagforbundet
Kontakt redaksjonen:
tips@ignore-fagbladet.no
Annonser:
Salgsfabrikken
Sosiale medier:
FacebookTwitter
RSS:
RSS-feed
Telefon:
23 06 40 00
Adresse:
Møllergata 10, 0179 Oslo
Fagbladet er medlem av Fagpressen og redigeres etter: RedaktørplakatenVær Varsom-plakatenEtiske husregler Les også: Fagbladets personvernpolicy