Kraftig kritikk av TV2s meningsmåling

TV2 får stryk for sin beskrivelse av eldreomsorgen. – Dette er på grensa til misbruk av meningsmålinger, sier professor Bernt Aardal.

2013082607591720131214205804

Det stormer rundt TV2s valgkampdekning etter at FriFagbevegelse i går beskrev metodebruken i en undersøkelse om behandling av eldre på sykehjem.Kanalen har hele denne uka hevdet at to av tre ansatte ved norske sykehjem mener at de eldre får en uverdig behandling.

TV2 har brukt meningsmålinga maksimalt. Under partilederdebatten onsdag kveld gikk programleder Oddvar Stenstrøm knallhardt ut mot statsminister Jens Stoltenberg.

– Les TV2s undersøkelse her

Stoltenberg sa at hovedbildet i eldreomsorgen er bra, noe som fikk Stenstrøm til å utbryte følgende:

– Men du sier at hovedbildet er bra. Mener du virkelig at hovedbildet er bra? Vi har tatt 10.000 telefoner. 750 sykehjem. To tredjedeler av de ansatte der har sagt, de får ingen verdig omsorg.

Nå viser det seg at TV2s tall ikke tåler dagens lys.

I går kalte valgforsker Frank Aarebrot TV2s måling for propaganda

– Les – TV2 driver propaganda

Presseforbundet: – Bortimot verdiløst

Presseforbundets generalsekretær Per Edgar Kokkvold mener TV2s tall er bortimot verdiløse.

TV2 har stilt ansatte ved sykehjemmene følgende spørsmål:

«I hvilken grad går manglende ressurser utover en forsvarlig og verdig omsorg?»

– TV2 har stilt et ledende spørsmål, og svaret gir seg selv. Dermed har svaret begrenset verdi, sier Kokkvold til FriFagbevegelse.

Han mener spørsmålet fra TV2 er ledende og dermed er svaret «bortimot verdiløst».

– På grensa til misbruk

Professor i statsvitenskap Bernt Aardal mener TV2 har gått for langt.

– I spørsmålet fra TV2 ligger det en påstand om at det er for små ressurser i eldreomsorgen, sier Aardal til FriFagbevegelse.

Han mener spørsmålet fra TV2 har samme problem som spørsmålet «har du sluttet å slå din kone?» Det forutsetter at den som blir spurt tidligere slo kona.

Aardal blir overrasket når han hører hvordan TV2 har slått sammen mange svarkategorier for å komme fram til at «to av tre ansatte mener eldreomsorgen er uverdig».

TV2 har tatt de som har svart «svært stor grad», «stor grad» og «noen grad», og slått sammen alle disse og fått 66 prosent av alle spurte. Aardal mener dette er en grov feil.

Hele 35 prosent av de spurte svarte «i noen grad», alternativet som ligger i midten på spørreskjemaet. Mens bare 31 prosent er helt eller delvis enig med TV2s påstand om at eldreomsorgen er uverdig.

– Når du har en skala med fem svaralternativer, vil de som veier litt for og mot, plassere seg i midten. I dette tilfellet vil de svare «i noen grad», sier Aardal.

Han forteller at de usikre i en meningsmåling vil velge kategorien i midten, uansett hva den heter. Han er kritisk til at TV2 legger sammen dem som mener omsorgen er uverdig, med dem som er mer usikre.

– Hvis du tar med den kategorien i midten, da presser du den sitronen noe kraftig, påpeker Aardal.

Bløffer om ekspert-hjelp

Nyhetsanker Arill Riise forsvarte seg i går på Twitter mot beskyldninger om at TV2s spørreundersøkelse er useriøs.

«Undersøkelsen er botnsolid og spørsmåla utarbeidd i samarbeid med TNS gallup», skreiv han og fulgte opp med «Granskinga er utarbeidd i samarbeid med TNS gallup», og rett etterpå:

«kvalitetsikra spørsmål og metode med TNS», og i dag skriver han «Vi har tatt 10.000 telefonar».

Meningsmålingsfirmaet TNS vil imidlertid ikke gå god for noen av TV2s metoder.

– Vi har ikke laget noen spørsmål for TV2. Dette er ikke vår undersøkelse, uttaler avdelingsleder Roar Hind i TNS Gallup til FriFagevegelse.

Han forteller at TNS fikk ei datafil med noen råtall fra TV2, og at byrået laget noen tabeller.

– Men vi veit ingen ting om hvilket utvalg TV2 hadde. Det må du spørre dem om, sier Hind, og understreker:

– Vi har ingen mening om den undersøkelsen.

Rett etter at Riise hevdet kanalen fikk ekspert-hjelp fra TNS, opplyste kanalen på sine hjemmesider at TV2 står fullt og helt ansvarlig for spørsmålene og metoden som er brukt.

Har ikke spurt 10.000

Under TV2s partilederdebatt onsdag var programleder Stenstrøm veldig opptatt av at kanalen har tatt 10.000 telefoner for å kartlegge forholdene ved sykehjemmene.

Nå viser TV2s egne tall at bare 1743 har svart i undersøkelsen. De 10.000 telefonene inkluderer en mengde telefonsamtaler for å finne tak i folk.

Da Stenstrøm la fram dette i beste sendetid, kunne det forstås som om flertallet av 10.000 ansatte slakter norske sykehjem:

– Vi har tatt 10.000 telefoner. 750 sykehjem. To tredjedeler av de ansatte der har sagt, de får ingen verdig omsorg, sa Stenstrøm.

Dette ble også poengtert av nyhetsanker Mah-Rukh Ali på TV2-nyhetene dagen før:

– TV2 har tatt over 10.000 telefoner, fortalte Ali.

Tallet 10.000 ble fulgt opp av KrF-leder Knut Arild Hareide:

– At det er TV2 som ringer 10.000, det var jo regjeringa som burde ringt 10.000, påpekte Hareide, og understreket behovet for en sterkere satsing på sykehjemmene.

Statsminister Jens Stoltenberg ble presset hardt, og Aftenposten mener denne saken avgjorde partilederdebatten onsdag.

Fikk navn fra tillitsvalgte

TV2 startet allerede i mai arbeidet med spørreundersøkelsen med sikte på å legge den fram under valgkampen.

Målet var å få kontakt med flest mulig av de ansatte på de 900 norske sykehjemmene. Det viste seg å være krevende å få ut navn og e-postadresser til ansatte.

– På noen få sykehjem var kontaktinformasjon til alle ansatte lagt ut på hjemmesida. Vi ringte til alle sykehjem og spurte etter plasstillitsvalgte for hjelpepleiere og sykepleiere, forteller TV2-journalist Kristoffer Thoner til FriFagbevegelse.

Noen av de tillitsvalgte avslo, mens andre skaffet navn til TV2. Denne måten å gjøre det på er ikke etter læreboka. Da blir det nemlig opp til den tillitsvalgte hvilke navn som blir overlevert til TV2, etter samtykke fra det enkelte medlemmet.

Til slutt fikk TV2 navn på nesten 3.900 ansatte. Disse fikk et spørreskjema via dataprogrammet questback. TV2 purret på folk for å få inn flest mulig svar. TV2 fikk inn svar fra 1743 ansatte ved 750 norske sykehjem.

Det betyr at i gjennomsnitt har 2,3 ansatte ved hvert sykehjem svart på TV2s undersøkelse.

Massiv kritikk

Flere medier har fulgt opp kritikken mot TV2.

Fagbladet Journalisten har intervjuet professor Ottar Hellevik.

– Det er en tendensiøst å framstille resultatene av undersøkelsen på denne måten, sier Hellevik til Journalisten.

– Les Kritikken hagler mot TV2

Skribent og tidligere Frp-er Jan Arild Snoen støtter kritikken mot TV2:

– TV2s meningsmåling om eldreomsorgen gir et skjevt bilde, skriver han i Minerva.

– Les Uverdig eldreomsorg

Ansvarlig redaktør:
Hege Breen Bakken
Redaksjonssjef:
Simen Aker Grimsrud (konst.)

Nettredaktør:
Knut A. Nygaard
Utgiver:
Fagforbundet
Kontakt:
Redaksjonen
Telefon:
23 06 40 00
Annonser:
Salgsfabrikken
Sosiale medier:
FacebookTwitter
RSS:
RSS-feed
Besøksadresse:
Keysers gate 15 (4. etasje), Oslo
Postadresse:
Postboks 7003, St. Olavs plass, 0130 Oslo
Fagbladet er medlem av Fagpressen og redigeres etter: RedaktørplakatenVær Varsom-plakatenEtiske husregler Les også: Fagbladets personvernpolicy