Kultur lønner seg

Rolling Stones fyller opp hotellene i Bergen, og resten av byens forretningsliv og turistnæringen gleder seg fram mot konserten i juni. I Halden ga operaen «Aurora» gode penger til det lokale næringslivet. Dette er bare to eksempler på at kultur er mer enn utgifter.

2006011310144520131216050640

– Vi må slutte å diskutere hvor mye penger som brukes på kulturarbeid. I stedet må debatten handle om hva samfunnet faktisk får igjen for kulturkronene, det er nemlig ikke så rent lite, sier Per Hove i faggruppe 1 for kultur og teaterteknikk.

Minus én blir pluss tre

Til daglig arbeider Hove som scenetekniker på Den Nationale Scene i Bergen, og derfor faller det naturlig å se på hvilke ringvirkninger som Rolling Stones-konserten 6. juni har fått.

– Hotellene er allerede stappfulle i forbindelse med arrangementet. Folk kommer til å spise på restaurantene, handle alt fra billige suvenirer til dyre moteklær i butikkene, kjøre drosje og besøke severdigheter og turistattraksjoner, sier han.

Ifølge Hove er det en anerkjent oppfatning at hver krone som investeres i kultur, gir samfunnet minst tre tilbake. Han syns Stones-konserten i Bergen er et godt eksempel på dette.

– I tillegg kommer kulturens betydning for folks sosiale liv og for hvordan samfunnet utvikler seg, sier Hove.

– Totalt sett blir dette en ganske formidabel gevinst. Jeg mener det er viktig at også vi i Fagforbundet bidrar til å gjøre folk flest oppmerksom på dette forholdet, ellers kan det fort bli slik at bare de som skriker høyt om utgifter, blir hørt, fortsetter han.

Ekstra millioner til Halden

Et annet eksempel på kulturgevinst, er operaen «Aurora» som ble uroppført på Fredriksten festning i Halden i fjor.

I løpet av tre sommerkvelder så 7500 mennesker forestillingen, og ytterligere 700 så generalprøven. Operaen var et samarbeidsprosjekt mellom lokale krefter, Den Norske Opera og musikere fra Oslo og Göteborg. Det totale budsjettet for prosjektet var på drøyt sju millioner kroner.

Østlandsforskning har i ettertid laget en rapport om de samfunnsmessige konsekvensene av dette kulturarrangementet. Rapporten konkluderer blant annet med at «Aurora» bidro til å trekke penger til Halden og Østfold som ellers neppe ville kommet disse områdene til gode.

Ifølge Østlandsforskning førte operaen til en inntekstøkning i Halden på fire millioner kroner. Blant annet fordi lokale firmaer fikk oppdrag i forbindelse med arrangementet. I tillegg kommer en såkalt overrislingseffekt på mellom to og fire millioner kroner. Dette er penger som tilreisende brukte i Halden i forbindelse med operaen.

Lokaløkonomisk er ikke dette store tall, men det har blant annet sammenheng med at arrangementet var kortvarig. Samtidig viser rapporten tydelig hvilke effekter store kulturarrangementer har for det lokale næringslivet og lokalsamfunnet.

Kultur og næring

Den forrige regjeringen la i mars i fjor fram en egen stortingsmelding om kultur og næring. Meldingen viser hvordan kultursektoren omfatter egne verdiskapende næringer med forholdsvis stor betydning for norsk økonomi. Dessuten ligger det en stor gevinst i et fruktbart samarbeid mellom kultur og annen næringsvirksomhet, heter det i pressemeldingen.

– En praktisk politikk for kulturbasert næringsutvikling krever lokal kunnskap. Kommuner og fylker arbeider aktivt for å koble ulike områder i en helhetlig politikk for regional utvikling. Kulturbasert næringsutvikling må inngå som en sentral del av dette arbeidet, sa daværende kulturminister Valgerd Svarstad Haugland da meldingen ble lagt fram.

Vise gevinsten

– Vår store utfordring er å få befolkningen til å se hvilke verdier som kulturarbeid skaper. Hovedmålet må ikke være å rettferdiggjøre utgiftene, men å synliggjøre gevinstene – både for samfunnsutviklingen generelt, for kommuner og fylker, og for næringslivet, sier Per Hove.

Han mener dette er en viktig oppgave for faggruppa: – Vi må rett og slett komme mer på offensiven, sier han.

KVALITETSARKIVET - KVALITETSST

Ansvarlig redaktør:
Hege Breen Bakken
Redaksjonssjef:
Simen Aker Grimsrud (konst.)

Nettredaktør:
Knut A. Nygaard
Utgiver:
Fagforbundet
Kontakt:
Redaksjonen
Telefon:
23 06 40 00
Annonser:
Salgsfabrikken
Sosiale medier:
FacebookTwitter
RSS:
RSS-feed
Besøksadresse:
Keysers gate 15 (4. etasje), Oslo
Postadresse:
Postboks 7003, St. Olavs plass, 0130 Oslo
Fagbladet er medlem av Fagpressen og redigeres etter: RedaktørplakatenVær Varsom-plakatenEtiske husregler Les også: Fagbladets personvernpolicy