Kunstterapi: Lapper liv og livsinnhold

Solvejg Refslund samlet nylig 60 aktivitører fra hele Vestlandet til kurs i kollasj. Hun fortalte om og demonstrerte hvordan hun bygger opp bildene sine. Og aktivitørene lærte litt om å hente inspirasjon, se detaljer og gjenbruke gamle bøker og brukte teblader.

2007042210295320131216040714

Hun river med seg det hun kommer over av papir og stoffer. Og før hun kaster noe, vurderer hun alltid om det en gang kan komme til nytte. Billedkunstneren Solvejg Refslund har utviklet sin egen billedteknikk. Når hun deler sine erfaringer med kursdeltakere, deler hun også sin kunst- og livsfilosofi med dem. Teknikken utvides ved bruk av stadig flere materialer og måter å benytte dem på. Og filosofien utvikles gjennom reiser og daglige opplevelser av stillheten og storheten i den vestfynske naturen.

Inspirasjonsseminar

Fagforbundet i Hordaland inviterte Solvejg Refslund til inspirasjonsseminar for aktivitører i Bergen i mars. 60 aktivitører, eller ti prosent av hele landets aktivitører, møtte opp og lot seg inspirere. Store, fargerike og uttrykksfulle lappetepper tar pusten fra en skarve tilskuer. Og farger, lim, papir og skrot av ymse slag blir på forunderlig vise omskapt til meningsfulle og estetiske kollasjer. – Dette er virkelig inspirerende. Laila Nielsen og Ninni Nilsen fra Sandviken Dagsenter i Bergen er over seg av begeistring. De synes de har hørt og sett utrolig mye i løpet av det to dager lange seminaret. De to arbeider med utviklingshemmede, og er overbevist om at når de kommer tilbake på jobb, vil de bruke mange av Refslunds ideer og lage mange fine bilder sammen med brukerne. – Her var det mye å hente. Det er mange hos oss som liker å rive i papir, og nå vet vi at det er viktig når du skal lage en kollasj. Vi kan ta bilder av hverandre, bløtlegge, klippe og lime. Vi kommer også til å be dem ta med gamle bilder og kopiere disse. Da kan kollasjen bli et minnebilde. Eller vi kan lage en slags dagbok når vi finner ting og bruker dem i et bilde. Aktivitørene fra Sandviken er glad for at de begge fikk anledning til å ta dette kurset. – Det er ikke ofte vi får mulighet til et kurs, men vi insisterte på at dette måtte vi begge to få med oss. Det gjør det så mye lettere å sette ideene ut i livet, synes de.

Reise i tid og rom

Den danske billedkunstneren dro de 60 kursdeltakerne med seg på en reise fra Grønland via Bergen og Danmark til Italias storbyer i løpet av noen timer. – Her er en flik av en plakat jeg fant på en stolpe like ved hotellet i går kveld. Og her har vi en deilig italiensk plakat. Der lar man plakatene henge så mye lenger.... Og vi vandret fra norrøne guder og norner til ei kukake på den danske landevei.

"....og så smider vi lige hjernen ud!"

Solvejg Refslund minner stadig seg selv og tilhørerne om å gi plass for intuisjon og fantasi. Da er det nødvendig å gi slipp på kontrollen. – Fantasien har magre kår hos oss. Men intuisjon og fantasi er viktige drivkrefter i prosessen fram mot et bilde. Og først når vi kutter ut tanken, kan vi arbeide intuitivt. Da er det også mulig å få leken inn i arbeidet. For det skal jo være morsomt å lage en kollasj. Når den danske billedkunstneren lager et bilde, arbeider hun lag på lag for å nå fram til selve historien i materialet. – Jeg bygger opp, eksperimenterer og bryter ned igjen inntil jeg når bildets kjerne og fortelling. Det er drivkraften i arbeidet mitt. Og det er kollasjens vesen. For en utenforstående kan bildet allerede tidlig i prosessen fortone seg flott og ferdig. Men hun fortsetter med mer farge og flere lag med papir eller andre materialer. – Jeg vet at bildet er ferdig når jeg mister den intense kontakten med det.

"Bildet skapes i pausen..."

Et bilde skal gjennom mange omganger med maling, liming og tørking. Mens det ligger til tørk noen timer eller dager, arbeider kunstnersinnet videre. I pausene er det lettere å gi slipp på den intellektuelle kontrollen. Ubevisstheten får råde, og neste gang hun nærmer seg bildet, ser hun det med et nytt blikk, og veien videre går kanskje i en ny retning. – Jeg blir ofte overrasket over sluttresultatet. Jeg begynner kanskje med en hensikt, og tror for eksempel at nå skal jeg lage et blått bilde. Underveis må jeg velge mange ganger. Farge, malingstype og -mengde samt materiale. Og fordi jeg kutter ut tankearbeidet og lar intuisjonen styre, blir det noe helt annet enn jeg tenkte meg. Pausene gir rom for at både bildet og den historien bildet skal fortelle, modnes.

"Se hva som skjer...."

Selv om bildene til Solvejg Refslund kan ta pusten fra de fleste, har hun også noen råd som er veldig enkle å følge, og som ufarliggjør det hele. For eksempel at du begynner med en strek. – Du forholder deg til streken. Og så tegner du en strek til. Etter hvert vil motivet tre fram. Det samme skjer om du begynner med en leirklump mellom hendene, eller noen papirrester og farger. Motivet vil alltid dukke opp, og da arbeider du ut fra det og ser hva som skjer. Ninni Nilsen og Laila Nielsen har fått mange tips for hvordan de sammen med sine 30 brukere kan gi det indre og ytre liv et billedmessig uttrykk. Og det formelig klør i fingrene etter å komme i gang. – Vi er mye ute på tur i naturen. Heretter skal vi ikke bare ut for å få frisk luft og mosjon. Nå skal vi også ut for å finne råmaterialer til bildene våre. For eksempel rustne saker som kan brukes til å farge stoffer og papir. – Og så blir det mye humor når vi nå skal begynne å samle på gamle teposer, emballasje og vepsebol for å lage kunst av det. Nilsen og Nielsen er så heldige at de har en god jordkjeller i det store, gamle huset hvor dagsenteret er lokalisert. – Der kan vi rote og søle uten at noen sjeneres av det. Og vi behøver ikke å rydde opp etter oss hver gang vi har vært der heller. Vi kan gjøre som Solvejg og la bildene tørke mens vi tar pause, og så komme tilbake en annen dag med ny inspirasjon og nye materialer. Du kan finne mer informasjon om billedkunstneren og kursene hennes på www.refslund.dk

La deg inspirere

– Når vi ser skogen, ser vi trær, men ikke det enkelte tre, sier Solvejg Refslund. Men hun tror vi alle kan omprogrammere oss. – Når vi kutter ut intellektet og slipper fantasien løs, ser vi detaljene. Noen av dem, som for eksempel et motiv på en serviett, kan vi bruke i bildene. Andre detaljer kan fortelle en historie og gi oss et motiv, sier hun og viser hvordan synet av en sølepytt en gang ble til et vakkert bilde.

Rust og andre farger

Solvejg Refslund sier hun elsker å ruste. Det betyr at hun finner rustne gjenstander og bruker dem til å fargelegge papir eller stoff. – Rustne rister og kumlokk finner du over alt. Og det er morsomt å gå på rustjakt. For å ruste, trenger du en rusten gjenstand, gjerne med et mønster. Du væter stoffet eller papiret med eddik og legger det over for eksempel en rusten rist. Pakk det inn i plast og la det ligge noen timer eller dager. Fargen fikseres med salt.

Ellers kan du bruke:

Tekstilfarger for transparent effekt Akrylfarge hvis du ønsker en mer dekkende farge Skumgummi, gamle, stivnede malerruller for en levende struktur Nye maleruller for jevnere fargelegging En gangs vaskekluter Hansker for fingermaling

Nyttig og morsomt materiale:

Tykt og tynt papir Tapetslim Limelakk Toalettpapir Papirhåndklær Servietter med forskjellig motiv Boksider Tegneserier Plakater Kopier av personlige bilder Gamle teposer En flik av et vepsebol Fibere fra banantrær

Utstyr for å lage papir

Ei ramme med netting og ei uten Balje som er stor nok til ramma Hurtigmikser eller kjøkkenmaskin Svamp Diverse papir

KVALITETSARKIVET - KVALITETSHS

KVALITETSARKIVET - KVALITETSKKO

Ansvarlig redaktør:
Hege Breen Bakken
Redaksjonssjef:
Simen Aker Grimsrud (konst.)

Nettredaktør:
Knut A. Nygaard
Utgiver:
Fagforbundet
Kontakt:
Redaksjonen
Telefon:
23 06 40 00
Annonser:
Salgsfabrikken
Sosiale medier:
FacebookTwitter
RSS:
RSS-feed
Besøksadresse:
Keysers gate 15 (4. etasje), Oslo
Postadresse:
Postboks 7003, St. Olavs plass, 0130 Oslo
Fagbladet er medlem av Fagpressen og redigeres etter: RedaktørplakatenVær Varsom-plakatenEtiske husregler Les også: Fagbladets personvernpolicy