Kvalitet med henda i været

Rana kommune og Helgelandssykehuset har sammen bygd en helsepark. Her får pasientene rehabilitering i stedet for å bli liggende på en korridor.

2009042409454520131216094534

– Nå har jeg den med mest for sel­skaps skyld, smiler hun og vifter med stokken. Elisabeth Granlund (84) fikk slag for fire uker siden og går nå nesten uten støtte. Og i morgen flytter hun inn i omsorgsbolig. 84-åringen var en av de aller første pasientene som fikk plass i Helseparken i 5. etasje på Helgelandssykehuset i Mo i Rana.

– Jeg tror jeg skal klare meg selv nå. Her er de flinke til å få oss på beina, sier den eldre kvinnen som for en måned siden ble lam i høyre side.

– God omsorg er god behandling, sier hun og roser avdelingen med alle de blide ansiktene. Hun er også fornøyd med at hun har hatt anledning til å være i aktivitet.

– I dag morges satte jeg fram til frokosten. Ellers visper jeg krem og baker boller.

Korridorpasienter

Hvis Elisabeth Granlund hadde fått slag før åpningen av Helseparken, ville hun sannsynligvis ha tilbrakt disse fire ukene i korridoren på medisinsk avdeling. De som ikke får plass på en korttidsplass på sykehjem, risikerer å bli liggende i korridoren.

– Sykehuset har i perioder hatt mange korridorpasienter, bekrefter Astrid Skjevling, leder av Helseparken. De 17 nye plassene er et viktig supplement til det eksisterende tilbudet om korttidsopphold i kommunen. Helseparken har et tverrfaglig personale med egen legestilling, fysioterapeuter, ergotera­peuter, sykepleiere, hjelpepleiere, omsorgsarbeidere og sykepleier­studenter i helgestillinger.

Sengene i Helseparken er fordelt på rehabilitering, ortopediske og utskrivningsklare pasienter.

Bedre tilbud

Jan Erik Furunes, foretaksdirektør ved Helgelandssykehuset, er svært fornøyd med at sykehuset og kom­munen har klart å utvikle Helse­parken.

– Den store utfordringa har vært at utskrivningsklare pasienter ikke har fått en god nok behandling på rette behandlings- og omsorgsnivå. På Helseparken får de det, sier han.

Furunes legger også vekt på at den fysiske og mentale avstanden mellom kommunehelsetjenesten og syke­husets tjenester nå er blitt minimal. Dette gir ifølge foretaksdirektøren nye muligheter for tett og hensiktsmessig oppfølging av pasientene.

God prosess

Både Jan Erik Furunes og fortakstillits­valgt ved Helgelandssykehuset, Elsa Enge, betrakter samarbeidsevnen ved sykehuset og i kommunen som en viktig suksessfaktor.

– Vi ble inkludert tidlig i prosessen, og vi ble lyttet til, sier Enge.

– Det kom aldri til konflikter, for vi tok tak i uenighet med en gang, og takhøyden var stor. Derfor kom vi alltid fram til enighet, sier hun.

– Sykehusdirektøren har et lyttende øre, og dialogen har fungert godt hele veien, sier Enge, som også berømmer ansatte og pasienter som har måttet tilpasse seg underveis.

– Vi har hengt opp mange plakater med beklagelse over støy og uryddige forhold, og mange avdelinger har måttet flytte siden det bygningstekniske arbeidet startet i oktober, for­teller hun.

Rask innkjøring

De 30 ansatte hadde to uker på blant annet faglig påfyll før den første pasienten kom.

I tillegg til brannopplæring fikk de besøk av en geriater fra Nordlands­sykehuset, kirurger fra lokalsyke­huset ga undervisning i kne- og hofteoperasjoner, og virksomhets­leder fra Bodø rehabilitering har delt sine ­erfaringer med de ansatte på Helseparken. Dessuten kom sam­arbeidspartnere både fra kommunen og fra sykehuset for å presentere sine tjenestetilbud.

– Det var et stort program, og vi kunne nok ha holdt på lenger med både læring og avlæring, sier Marit Martinussen, en av de sju hjelpe­pleierne på Helseparken. Det som måtte avlæres, var tendensen til å hjelpe for mye.

– Her gjelder det å overlate til ­pasienten å klare seg mest mulig selv, sier hun.

– Observasjon av pasientene for å se hva de kan klare selv og overlate mest mulig til dem er vel så viktig som å gjøre det for dem. På morgenmøtene diskuterer vi også hva hver enkelt pasient nå kan klare og bør trene seg på, forteller Martinussen.

Helseparken i Rana er ett av fire pilot­sykehusprosjekter som nylig fikk tildelt til sammen åtte millioner kroner.

– Helseparken er et fortreffelig prosjekt der partene jobber offensivt med pasienten i fokus, sier Ellen B. Pedersen, statssekretær i Helse- og omsorgsdepartementet (Hood). Hun var til stede da Helseparken ble åpnet og er imponert over samarbeidet mellom helseforetaket og kommunen.

– Her har de med enkle midler ryddet plass til og trukket inn kommunehelsetjenesten i sykehusets gamle lokaler. De bruker lokalene hensiktsmessig, og de får til å levere gode tjenester, mener Pedersen.

Pilotsykehusprosjektet, som er initiert av Hood, er et samarbeidsprosjekt mellom regionale helseforetak, KS/kommuner, brukerorganisasjoner og arbeidstakerorganisasjoner i heleforetakene. Departementet tar de endelige beslutninger i prosjektet.

Prosjektet, som ble startet våren 2008, vil prøve ut nye driftsformer, og endringsprosessene skal bygge på samarbeid mellom partene. Det er også et mål at prosjektet skal bidra til utviklingsmuligheter for de ansatte.

En nasjonal referansegruppe skal bidra til å velge ut pilotsykehus og til at erfaringene fra disse blir spredt. Ett av kriteriene for pilot­sykehusene er at sykehuset fungerer som en lærende organisasjon. Alle berørte parter må også være enig om pilotprosjektet.

I slutten av mars ble ett sykehus innen hvert regionale helseforetak valgt som pilot­sykehus, og de får til sammen åtte millioner kroner i prosjektmidler. Helse Nord RHF fikk 1,76 millioner til prosjekt Helseparken Rana.

7. mai arrangerer Hood et kick off-seminar for alle pilotsykehusene i Mo i Rana.

KVALITETSARKIV - KVALITETSHS

Ansvarlig redaktør:
Hege Breen Bakken
Redaksjonssjef:
Simen Aker Grimsrud (konst.)

Nettredaktør:
Knut A. Nygaard
Utgiver:
Fagforbundet
Kontakt:
Redaksjonen
Telefon:
23 06 40 00
Annonser:
Salgsfabrikken
Sosiale medier:
FacebookTwitter
RSS:
RSS-feed
Besøksadresse:
Keysers gate 15 (4. etasje), Oslo
Postadresse:
Postboks 7003, St. Olavs plass, 0130 Oslo
Fagbladet er medlem av Fagpressen og redigeres etter: RedaktørplakatenVær Varsom-plakatenEtiske husregler Les også: Fagbladets personvernpolicy