JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Lanserer alkoholkampanje for foreldre

Den moralske pekefingeren heves ikke, men foreldre blir oppfordret til å tenke på hvor mange glass barna deres tåler.

2011092014333620131216170333

per.flakstad@fagforbundet.no

Alkoholkonsumet i Norge har økt med rundt 40 prosent siden 1994, og for mange er det blitt stadig vanligere å ta seg et glass eller to med vin eller øl mens barna er til stede.

Langt mellom liv og lære

– Tre av fire voksne mener man bør la være å drikke sammen med barn, ifølge våre undersøkelser. Samtidig svarer halvparten at de drakk alkohol sist de var sammen med barn i selskap eller på fest. Dette viser at de aller fleste har gode holdninger, men at det samtidig er et stykke mellom liv og lære, forteller daglig leder Kari Randen som er daglig leder i «Av og til – uten alkohol».

Kampanje

Organisasjonen lanserer denne høsten en kampanje som særlig skal få foreldre til å tenke gjennom sine egne drikkevaner i forhold til barn.

«Av og til» går nå bredt ut for å få med så mange som mulig til å slutte opp om kampanjen, blant andre avholdsorganisasjonene, Barneombudet og også fagbevegelsen.

– For oss er det viktig at kampanjen synes ute på arbeidsplassene, der det skapes holdninger, og der voksne påvirker hverandre i ulike retninger. Samtidig håper vi at ansatte i det offentlige støtteapparatet, som for eksempel helsestasjoner, kan bruke kampanjen i sitt holdningsskapende arbeid, sier Kari Randen.

Samarbeider med kommuner

«Av og til» har allerede et formalisert samarbeid med 17 kommuner, og flere er på gang, ifølge Randen.

– Men vi krever mye av de kommunene vi skal samarbeide med, blant annet at de skal forplikte seg i en treårs-periode og sette av ressurser til koordineringsarbeid. Derfor bygges dette samarbeidet sakte, men sikkert opp, sier hun.

– Samtidig er det veldig fint for oss i komme ut gjennom de kommunale nettverkene. Kommunene kan bruke vårt materiale og tilpasse det til sine lokale behov, og dette fungerer svært godt i mange kommuner, fortsetter hun.

Bevisstgjøre

Kampanjen lanserer for alvor i slutten av september, i forbindelse med skolenes høstferie rundt om i landet. Så skal den følges opp gjennom julebordssesongen og inn mot selve julen, en høytid som mange barn gruer seg til på grunn av fordeldrenes drikking, ifølge Kari Randen.

Først og fremst skal kampanjen bidra til å gjøre foreldrene bevisste på sine egne valg når det gjelder alkohol.

– Vi sitter på masse forskning og kunnskap som vi ønsker å spre ut gjennom brosjyrer, plakater, stands og presseoppslag. Innholdet i kampanjen er forholdsvis generelt, slik at det kan tilpasses lokalt, og målet er å bidra til at foreldre tar stilling til sin egen alkoholbruk slik at de er forberedt før de havner i en situasjon der de må gjøre noen valg, for eksempel utefest i velforeningen, en bursdagsfest eller et juleselskap, sier Kari Randen.

Ansvarlig redaktør:
Eva Ler Nilsen
Redaksjonssjef:
Michael Brøndbo

Nettredaktør:
Knut A. Nygaard
Utviklingsredaktør:
Vidar Eriksen
Utgiver:
Fagforbundet
Kontakt redaksjonen:
tips@ignore-fagbladet.no
Annonser:
Salgsfabrikken
Sosiale medier:
FacebookTwitter
RSS:
RSS-feed
Telefon:
23 06 40 00
Adresse:
Møllergata 10, 0179 Oslo
Fagbladet er medlem av Fagpressen og redigeres etter: RedaktørplakatenVær Varsom-plakatenEtiske husregler Les også: Fagbladets personvernpolicy