JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Lærer om all verdens musikk med et tastetrykk

Barn og unge fra flere kontinenter kan nå klikke seg inn til en skattkiste av musikk fra alle verdenshjørner og epoker.

2007110714290720131216025606

Nye toner i klasserommet: Med læringsprogrammet Music Delta kan skoleelever lære å skape sine egne musikkvideoer og dele med likesinnede på andre siden av jordkloden. Det nettbaserte musikkprogrammet er verdensledende innenfor digital musikkundervisning, og gir lærere og musikkskoler et unikt verktøy for å inspirere barn og unge til å skape musikk selv.

Det er det vesle bergensfirmaet Grieg Music Education (GME) som har utviklet den nye måten å undervise i musikk på ved å ta i bruk teknologien som barn og unge bruker i hverdagen når de kommuniserer med hverandre på nettet.

Fra september i år er Music Delta lagt inn på læringsportalen It's learning, som brukes av om lag halvparten av norske skoler, og er tilgjengelig uansett hvor i verden en befinner seg. Det nettbaserte programmet gir skoleelever fra Norge mulighet til å lage musikk sammen med elever på tvers av landegrenser og språkbarrierer.

Flere skoler i Hordaland har allerede fått prøve seg, og musikkskolelærere har fått opplæring i bruken på Høgskolen i Stord/Haugesund i nært samarbeid med GME.

Fremmer kreativitet

Musikkundervisning på data gir mulighet til å ta musikk i bruk i skolens hverdag på en ny og veldig enkel måte. Før har en vært avhengig av at en lærer selv kunne spille instrument. Gjennom læringsressursene på data kan en lytte til mye musikk i alle sjangere bare med et tastetrykk. Og ikke minst: Barn og unge kan få være kreative uten store ferdigheter på et instrument.

– Alle barn kan litt data. Selv om de ikke har pc hjemme, kan de være kreative med enkle grep i begynnelsen. Før har musikk vært en sperre for mange uten instrumentale ferdigheter. Nå er den for alle ved, poengterer GME-direktør Gisle Johnsen.

Ressurs for lærere

Han mener lærerne får en god drahjelp fra teknologien i musikkpensumet. Skolen har problemer med å finne oppgaver der elevene kan få være kreative. Med dette læringsprogrammet kan de bruke digitale verktøy i å tilegne seg det faglige.

I stedet for bare teori, inviteres elevene til å delta og skape selv. Og informasjonen kan hele tiden oppdateres.

Gjennom læringsverktøyet kan lærerne gi elevene tilgang til det de ønsker, og de har også mulighet til å trekke sitt eget stoff inn som en del av læreverket.

Elevene kan få individuelt undervisningstilbud som er tilpasset på en ok måte. Alle jobber med den samme musikken, men tilpasset den enkelte. Ingen blir tapere. Alle får utfolde seg etter evner og anlegg.

Kvalitet i fokus

– Vi er opptatt av å gi kvalitet til barn og unge. Gi ordentlig kunst, og ikke bare kjipe lydsnutter, sier Gisle Johnsen. Han har fått profesjonelle musikere til å spille inn musikken fra de forskjellige tidsepokene i skolens musikkpensum.

Bergens Filharmoniske Orkester har bidratt med all den klassiske musikken. Blant dem fire symfonier med Beethoven, Mozart, Vivaldi og Grieg. Mange barn kjenner ikke hvordan et orkester fungerer. På Music Delta kan de klikke på hver enkelt instrumentgruppe og høre hvordan de klinger, hver for seg og sammen.

Bare fantasien setter grenser

Et sentralt poeng i Music Delta er at den også kan brukes til språk- og samfunnsundervisning.

– Det er mye lærestoff spunnet rundt musikk som kan brukes i nær sagt alle fagene, sier Gisle Johnsen. Flere skoler i Bergen og Hordaland har allerede tatt det i bruk og gitt veldig god respons.

På nett med kineserne

Fra i høst vil barneskoleelever i Sunnhordland komme på nett med en barneskole i verdens mest folkerike land.

Det skjer i samarbeid med Høgskolen i Stord/Haugesund og Grieg Music Education (GME) som har innledet et samarbeid om musikkundervisning med Kina.

– Vi er nå i ferd med å starte et prosjekt der kinesiske og norske barneskoleelever utveksler musikalske ideer og bilder fra hjemmemiljøene sine, og kan være kreative sammen. Fra jente- og gutterommet kan de legge inn bilder fra mobilen sin, legge til musikk eller gjøre opptak selv. De kan snakke via mikrofon og laste det hele opp på Music Delta og publisere det slik at medelever i Kina kan lytte og se.

Lærekrefter fra Høgskolen i Stord/Haugesund har sammen med Gisle Johnsen og medarbeiderne hans i GME nylig vært på delegasjonsreise i Kina og laget avtale med China Music Conservatory og det landsdekkende Central Music Conservatory. De satser stort på nettundervisning for å nå ut til millioner av elever i Midtens Rike.

– De bidrar med kurs i kinesisk tradisjonsmusikk, mens vi bidrar med kurs i norsk tradisjonsmusikk. Dette tilbys studenter i Kina, mens vi gjør det tilgjengelig i Norge, forteller Gisle Johnsen.

Oppdag musikken i dataarkiv

Discovering Music Archives (Dismarc) er det største lydarkivet over sjelden musikk. De eldste lydopptakene av japansk tradisjonsmusikk ligger i Berlin. Via en felles søkemotor for alle de store arkivene i Europa, kan musikkstudenter og lærere søke på forskjellig type musikk.

Grieg Music Education er en av samarbeidspartnerne i det nettbaserte lydarkivet, som får EU-midler til å utvikle programvaren.

– Vi lager inngangsportal med kart og tidslinje. Der kan du klikke deg inn på hvilket verdenshjørne og hvilken tidsepoke du vil, og designer det litt lekent, sier GME- direktør Gisle Johnsen.

KVALITETSARKIVET - KVALITETSKKO

Ansvarlig redaktør:
Eva Ler Nilsen
Redaksjonssjef:
Michael Brøndbo

Nettredaktør:
Knut A. Nygaard
Utviklingsredaktør:
Vidar Eriksen
Utgiver:
Fagforbundet
Kontakt redaksjonen:
tips@ignore-fagbladet.no
Annonser:
Salgsfabrikken
Sosiale medier:
FacebookTwitter
RSS:
RSS-feed
Telefon:
23 06 40 00
Adresse:
Møllergata 10, 0179 Oslo
Fagbladet er medlem av Fagpressen og redigeres etter: RedaktørplakatenVær Varsom-plakatenEtiske husregler Les også: Fagbladets personvernpolicy