Levende fortelling

– Fortelling er en ark som er sendt oss fra våre forfedre og formødre. En båt de har sendt oss gjennom tiden. Som bærer med seg en visdom.

2007081513002920131216014740

Det er fortellerfestival i Oslo.

Fortellingen blir til i rommet mellom den som forteller og den som lytter. Her er ingen bilder på en skjerm. Bildene skaper du selv, inni deg.

Georgiana Keable er travel arrangør for fortellerfestival i Oslo for fjerde gang. Hun står midt i opprydningen etter fortellerhelg på Det Åpne Teater på Grønland i Oslo, og forbereder ny økt i Groruddalen.

Fortellingen er en fin måte å overlevere kunnskap på. En visdom om hvordan mennesker kan passe på dyrene, naturen og hverandre, og leve godt sammen, sier Georgiana Keable.

– I vår tid hører vi så mye negativt om menneskene at vi tror at vi er onde. Men se på eventyrene, oppfordrer hun. Alle er gode. Ingen sier at du skal skade andre. Til meg sier det at mennesket har i seg grunnleggende gode egenskaper. Ellers ville de ikke ha sendt oss disse fortellingene.

Georgiana er levende opptatt av fortelling i barnehage og skole. Før hun kom til Norge, drev hun sin egen Storytelling Nursery i England i sju år. Nå underviser hun ved Høgskolen i Oslo i fulltidsstudiet «Fortellerkunst», og på deltidsstudiet Muntlig fortelling I . I dag tilbys studiet også i Trondheim og Tromsø. Det fins også kortere dagskurs.

Kast deg uti

Legg bort boka og prøv deg fram! er Georgianas råd til den som vil prøve seg på fortelling. Den beste måten å lære å fortelle på, er å gjøre det, sier hun.

Fordelen med å fortelle framfor å lese høyt er at du blir mer fleksibel. Du kan se på barna, får den direkte kontakten som er så betydningsfull. I en travel barnehagehverdag er det ikke alltid mulig å nå hvert enkelt barn. Ved å fortelle får alle kontakt, sier hun og slår ut med armene og lar blikket gli, slik hun kan gjøre i en fortellerstund.

– Fortelling er også en god måte å ta opp noe hvis et barn har et problem. I England er det fortsatt slik at gutter og jenter leker mye atskilt. Jeg fortalte en historie med det som tema, og hoi – så begynte de å leke sammen.

Skape bilder

Når du jobber med fortelling, så ikke konsentrer deg om ordene, råder Georgiana.

Hun vil at du visualiserer bilder av historien inni deg, som om du har sett den selv. Det blir mer levende. Hvis det er en bit av historien du liker, og barna blir ivrig, kan du brodere videre akkurat der. I stedet for at du har pugget en ferdig tekst.

For å bli en god forteller, må du også lære barna å bli gode lyttere. Begynn med en kort fortelling, for eksempel noe du husker fra du var barn. Litt etter litt kan du oppdra barna til å lytte og samtidig utvide din egen erfaring og selvtillit.

I fortellerbarnehagen pleide Georgiana å fortelle samme fortelling hver dag i en uke. Så satte hun ut rekvisitter til for eksempel til Rødhette, og barna begynte å leke historien. Dermed ble barna dratt med i fortellingen.

Men ikke glem at vi lever i 2007. Vær fri til å oppdatere den ytre drakten. Hvis barn aldri har sett en rokk, som er vanlig bilde i mange eventyr, kan du forklare hva det er, eller omdikte og bruke en moderne gjenstand, råder hun.

Kom i gang

Georgiana anbefaler et sted du kan være i fred når du skal prøve å se fortellingen din som en film.

– Begynn med små fantasihistorier og fortellinger fra egne opplevelser. Så er det viktig å prøve ut, for deg selv eller for noen i familien, før du forteller til en stor gruppe. Du bør ha klart for deg en begynnelse og en slutt. Et lite ritual, for eksempel å tenne et lys for å få en annen stemning kan også være lurt.

– Ha en liten fortellerkrok, og lag noen regler: Når lyset er tent, er det jeg som forteller. Så kan barna blåse ut lyset etter tur, og stille spørsmål.

Forskjellige historier egner seg i barnehage og skole, mener hun.

– I barnehagen kan vi ha enkle fortellinger. Barna er fortsatt i kontakt med hverdagsmagi. Alt har noe magisk ved seg. Men i barneskolen trenger en mer ytre magi, mer voldsomme og spennende historier.

Tempo vil også variere. I barnehagen kan en fortelle langsomt, så barnet kan slappe av og ta inn bildene. I skolen må en gjerne skru opp tempoet.

Sultne på fortelling

Fortellerarrangøren mener internett og teknologiske duppeditter aldri kan erstatte levende formidling.

– Jeg opplever at barn er sultne på fortelling. De får en annen type næring og er mer aktiv i sin indre verden. Vi forteller mye for ungdom, sier Georgina Keable som har tatt initiativ til Fortellerhuset i Oslo.

– Når de skjønner at det ikke er gammeldags eller barnslig, elsker de å høre. En av øktene på fortellerfestivalen med elever fra videregående skole ble noe av det mest vellykkede. Med latter og klapping lyttet de til historier fortalt på engelsk. Dette er også en god måte å lære språk på.

– Vi satser også mye på å utvikle språkgleden, også for dem med andre morsmål. Jeg elsker å holde kurs, sier Georgiana. Jeg gleder meg som et barn, sier hun med et stort smil.

Alt henger sammen

Hvordan fortelle om klimatrusler uten å ta livsmotet fra barn og unge?

Alt henger sammen med alt, er motto for årets fortellerfestival i Oslo. Til alle tider har mennesker fortalt historier om jordens undergang, om naturen som tar overhånd, om det lille mennesket som forgår. Eller kanskje det finner en utvei?

– Nesten alle fortellinger og eventyr har et budskap om at den som passer på de alle små tingene – som Askeladden – får til de store tingene. Det er typisk for fortellinger fra hele verden, sier festivalleder Georgiana Keable.

– Både barn og voksne må få følelsen av at vi kan bidra. Ved å leve er vi en del av det som skjer, og det er ikke likegyldig hvordan vi lever. Barna må se handling fra voksne, og vi trenger fortellinger som gir dem mot og styrke.

De fleste av oss er redd for å ta stilling. Fortelling gir oss mulighet til å utforske våre reaksjoner og vurdere om vi skal handle.

Miljøkatastrofer kan virke som lurende skygger i mørke kroker, og det er skremmende å skru på lyset. Georgiana har samlet en rekke fortellinger fra hele verden på en cd: «The green man speaks» som belyser temaet med snert og humor. – Fortellingene viser oss at vi mennesker bare er en del av en større sammenheng, og bidrar til at vi kan møte nåtiden med innsikt og latter.

Fortellerkurs inspirerer

I Kunnskapsløftet er muntlighet en av de fem grunnleggende ferdigheter som skal integreres i alle fag.

Det arrangeres egne fortellerkurs for personale i barnehage, skolefritidsordning og skole.

www.fortellerfestivalen.no www.georgiana.net www.fortellerhuset.no www.fortell.no

Litteratur:

Hilde Eskild & Benedicte Hambro: Snikk, snakk, snute Marit Jerstad: Fortellerkunst

Ansvarlig redaktør:
Eva Ler Nilsen
Redaksjonssjef:
Simen Aker Grimsrud (konst.)

Nettredaktør:
Knut A. Nygaard
Utgiver:
Fagforbundet
Kontakt redaksjonen:
tips@ignore-fagbladet.no
Telefon:
23 06 40 00
Annonser:
Salgsfabrikken
Sosiale medier:
FacebookTwitter
RSS:
RSS-feed
Besøksadresse:
Keysers gate 15 (4. etasje), Oslo
Postadresse:
Postboks 7003, St. Olavs plass, 0130 Oslo
Fagbladet er medlem av Fagpressen og redigeres etter: RedaktørplakatenVær Varsom-plakatenEtiske husregler Les også: Fagbladets personvernpolicy