per.flakstad@fagforbundet.no
Fjord1 Partner ønsker at de 24 baneførerne ved Bergens nye bybane skal ansettes på vilkårene til bussbransjeavtalen. Det er LO enig i og har gitt Transportarbeiderforbundet oppdraget med å forhandle lønns- og arbeidsvilkår.
Men det er en vesentlig hake ved et slikt opplegg: Transportarbeiderforbundet har ikke medlemmer blant de ansatte ved bybanen, ifølge Bjørn Furnes som er leder i Bergen Sporveisfunksjonærers Forening (BSFF), og leder for Seksjon samferdsel og teknisk i Hordaland.
Av de 24 ansatte, er 23 medlemmer i foreningen, som er en lokalforening i Fagforbundet.
Ingen god jobb av LO
– I denne sammenhengen har ikke LO gjort en god jobb, sier Furnes til Bergensavisen.
– Vi er rett og slett forbannet på LO, sier rådgiver ved Fagforbundets kompetansesenter i Hordaland, Bernt Vederhus, til samme avis.
Furnes og BSFF ønsker å forholde seg til de avtalene som Oslo sporveiers Arbeiderforening har for trikkeførerne i hovedstaden. Der er startlønna ca 328.000 kroner, mens den etter bussbransjeavtalen vil ligge ca 20.000 kroner lavere. I tillegg får trikkeførerne et skifttillegg på 40 proset mens bussbransjeavtalen ligger på 20 prosent.
Dette betyr mye for de ansatte, men ifølge Vederhus er det noe annet som er enda viktigere:
– Trikkeførerne har helt andre arbeidstidsbestemmelser som ivaretar sikkerheten for deres egen og passasjerenes del langt utover Arbeidsmiljølovens bestemmelser. Bussbransjeavtalen forholder seg kun til det som står i loven, sier han til Bergensavisen.
– I tillegg kjøres trikkene ikke etter bestemmelsene i Veitrafikkloven, men etter Jernbaneloven, sier Furnes.
Reagerte med vantro
Trikkeførernes og T-baneførernes forening i Oslo har gitt beskjed om at de støtter Furnes i denne konflikten. De er bekymret for at en dårligere avtale i Bergen også kan få konsekvenser for deres egne avtaler.
Det har tidligere vært gnisninger mellom Fagforbundet og Transportarbeiderforbundet om organiseringen av ansatte i busselskapet Gaia i Bergen. Denne gangen er det LOs organisasjonskomité som har bestemt at Transportarbeiderforbundet skal ha avtaleretten for den nye bybanen.
– Vi har fortsatt et håp om at de tar til fornuft og snur, sier Vederhus.
Bergensavisen har intervjuet to av de nyansatte førerne, og de forteller at de reagerte med vantro da de fikk budskapet om at de skal inn under Transportarbeiderforbundets avtaleområde og får betingelsene til bussbransjeavtalen.
– Dette handler ikke bare om lønn, men om arbeidsforståelse. Bussbransjeavtalen handler ikke om oss i det hele tatt. All opplæringen vi har fått går ut på at vi kjører jernbane og ikke buss, sier Jan Erik Hagen og Nina Breistein til avisen.
LØNNSOPPGJØR: Snart skal lønna di forhandles.
Brian Cliff Olguin
Anna Granqvist
Arbeidslivsdirektør Tor Arne Gangsø i KS er klar til å starte opp forhandlingene om lønningene i kommunen.
Torgny Hasås
Lønnsoppgjøret for kommunene gjelder 450.000 ansatte. Mette Nord representerer 190.000 av dem. Det er Norges største tariffoppgjør, og er derfor omfattet med stor interesse fra media.
Per Flakstad
Forbundsadvokat Kjetil Edvardsen har vært sentral i alle rettsrundene mellom Stendi og Fagforbundet.
Werner Juvik
Terje Bendiksby / NTB