Mangfold på gravplassen

Mye er forskjellig. Bokstaver, pynt og minnesmerker. Ikke så rart; det viser mangfold også i døden.

2005112914132620131216041400

Det er stille denne morgenen på den muslimske gravplassen på Klemetsrud i Oslo. Annerledes er det også. Det er stor variasjon mellom gravminnene på den avgrensede delen. Muslimske gravferdstradisjoner varierer like mye som antall folk, land og kontinenter som de kommer fra.

På en av gravene står små plastbiler stilt opp, på en annen ligger en liten grå bamse og hviler. Det er mye å se og undre seg over. Ofte er den tradisjonelle norske minnesteinen byttet ut med en enkel, flat, grønnfarget minneplate, eller av en massiv steinbok som ligger oppslått.

Noen av gravsteinene har foto av avdøde preget inn i steinen. Noen er pyntet med levende planter, andre med plastblomster i gilde farger, eller småting; hjerter, lykter. Pynt som er brakt dit i kjærlighet til minne om den avdøde.

Økende antall

Gravferdsetaten i Oslo har en til to muslimske begravelser i uka, omkring 70 i året, 50 voksne og 20 barn. Muslimer kremeres ikke, og alle begravelsene er kistegraver. Etaten regner med at antallet vil øke betraktelig i årene framover.

– Tyrkiske og pakistanske menn sendes fortsatt i stor grad til hjemlandet. Men vi regner vel med at det er en skikk som dør ut. Og at nye generasjoner som vokser til i større grad vil velge å gravlegges i Norge, sier Carl-Herman Frydenlund. Han er gravsjef for Nordstrand, Bekkelaget og Klemetsrud gravplasser.

Vendt mot mekka

Ett viktig krav er at graven skal ligge 90 grader på Mekka og at ansiktet ser mot høyre, vendt mot Mekka.

Mange ønsker også selv å fylle graven helt eller delvis med jord. Derfor legges jorden ved siden av graven. I tillegg ligger spader klare, slik at pårørende selv kan dekke til. Det er alltid en gravplassarbeider til stede i tilfelle de pårørende ønsker assistanse.

- Gravferden er også annerledes. Det er mer fellesskap og liv og røre. Seremonien er mer høylydt. Mer gråt, samtale og latter. Denne delen av gravplassen er også mer besøkt enn den norske. Noen har tydeligvis sterke tradisjoner for å samles ved graven, forteller Frydenlund.

Ferdigtinte graver

Det skal ikke være noen gravlegging her i dag. Dersom gravferdsetaten får de nødvendige papirene innen klokken 9.00 om morgenen, så klarer de begravelse samme dag. Dette er viktig for mange muslimer, som ønsker raskest mulig begravelse, helst innen 24 timer.

– Mange muslimer føler det uverdig at mennesker legges på kjøl i påvente av begravelsen. Derfor har vi alltid en ferdigtint grav vinterstid.

Etaten har som mål å lytte til folks behov og vise romslighet.

– Før var man nok mer opptatt av regelbok, nå jobber vi for å tilpasse oss folks behov og legge til rette så langt vi har mulighet til innenfor våre rammer.

Frydenlund poengterer at de muslimske tradisjonene varierer veldig mellom de forskjellige folkeslagene og trosretningene. Det er ikke lett å få oversikt over hvilke skikker som angår hvor mange. Det er viktig å rådføre seg med mange grupperinger før man lager nye rutiner for muslimske gravferder.

Oslos muslimske gravplasser

Antall muslimer som gravlegges i Norge er økende. Den største gruppen er muslimer og er pakistanere, tyrkere, somaliere, folk fra Balkan og ulike land i Afrika.

Foreløpig er det ikke like mange begravelser som antall muslimsk beboere skulle tilsi. Både fordi det i gruppen er flere unge enn gjennomsnittlig, og fordi generasjonen med besteforeldre fortsatt sendes til opprinnelseslandet for gravlegging.

Rettigheter

Alle tros- og livssynssamfunn har rett til selv å skaffe og drive egen gravplass. I Oslo er det bare det Mosaiske samfunn (jødene) som har benyttet seg av muligheten. Alle andre har foretrukket å benytte eksisterende gravplasser og har heller kommet med ønsker om utforming og gjennomføring.

Kirkelig fellesråd i Oslo har vedtatt at man tildeler egne områder til ulike religioner, men ikke til ulike trossamfunn.

Gravferden

Muslimer kremeres ikke. Den muslimske gravferden skal skje snarest mulig, helst innen 24 timer. Vinterstid har etaten alltid en ferdig opptint og oppgravd plass klar. Som oftest går det bra, men noen ganger, særlig i forhold til helgearbeid, er det vanskelig å etterkomme ønsket om så rask gravlegging.

Muslimene har klare krav til gravretning. Hodet skal ligge vendt mot høyre og se mot Mekka.

De fleste ønsker selv å spa igjen hele eller deler av graven, derfor legges den oppgravde jorden på siden av graven.

Seremoniplass

For mange tilsier den muslimske gravferdsseremonien at følget skal vaske hender og føtter. På den nye muslimske gravplassen på Høybråten har man nylig bygget landets første muslimske seremoniplass med mulighet for innendørs hånd- og fotvask i forsvarlig temperatur – også vinterstid. Bruken har foreløpig vært begrenset, etaten vet ikke om det er fordi folk ikke er informert nok om seremonistedet, eller om også denne tradisjonen er svekket med årene.

Graven

Muslimske gravminner har ofte helt andre former en tradisjonelle norske gravsteiner, og blir ofte pyntet på andre måter enn den norske beplantningen.

På den nyeste muslimske gravlunden på Høybråten kan det gravlegges to i høyden. Barnegravene er i halv størrelse. Der er det også en egen minnelund for muslimske barn.

KVALITETSARKIVET - KVALITETSKKO

Ansvarlig redaktør:
Eva Ler Nilsen
Redaksjonssjef:
Simen Aker Grimsrud (konst.)

Nettredaktør:
Knut A. Nygaard
Utgiver:
Fagforbundet
Kontakt redaksjonen:
tips@ignore-fagbladet.no
Telefon:
23 06 40 00
Annonser:
Salgsfabrikken
Sosiale medier:
FacebookTwitter
RSS:
RSS-feed
Besøksadresse:
Keysers gate 15 (4. etasje), Oslo
Postadresse:
Postboks 7003, St. Olavs plass, 0130 Oslo
Fagbladet er medlem av Fagpressen og redigeres etter: RedaktørplakatenVær Varsom-plakatenEtiske husregler Les også: Fagbladets personvernpolicy