Med bloggen på jobben

«Har ryddet pulten og er klar for nye oppgaver.» Denne setningen på bloggen VamPus’ Verden skapte høye bølger mellom ansatt og arbeidsgiver.

2010021610485720131214141621

Arbeidsgiveren tolket Heidi Nordby Lunde, som hun heter utenfor bloggen, dit hen at hun sa opp jobben, noe som illustrerer at det du skriver for eksempel på bloggen, Facebook eller Twitter, kan få konsekvenser for arbeidsforholdet.

– Hele episoden var en misforståelse. Og arbeidsgiveren burde skjønt at jeg ikke ville si opp på Twitter. Men eksempelet viser at sosiale medier kan skape konflikter, mener Nordby Lunde som er en profilert blogger.

Bruken av sosiale medier på jobben er lite regulert, og både arbeidstakere og arbeidsgivere er ofte usikre på hvilke regler og retningslinjer de bør følge.

Skikk og bruk

– I utgangspunktet syns ikke jeg det er problematisk å blogge om arbeidshverdagen. Men for meg går grensen ved alminnelig skikk og bruk. Du bør ikke alltid si det du mener, selv om du har rett til det. Du har ikke en ytringsplikt, påpeker Heidi Nordby Lunde.

Ofte er det ikke hva du skriver, men måten du skriver det på som kan være avgjørende, mener hun.

– Om du skriver humoristisk om kundebehandlingen på jobben, er som regel ikke det et problem, men mister virksomheten kunder på grunn av skribleriene, tråkker du sannsynligvis over en grense.

Alt kan bli brukt mot deg

Et annet forhold er at kollegene på arbeidsplassen sjelden ber om å bli eksponert og kan føle seg uthengt eller utlevert.

Nordby Lunde har følgende tommelfingerregel for bloggere: Ikke skriv ting du ikke ville sagt til vedkommende selv, ansikt til ansikt. Skriv som om din verste fiende leser det; alt kan bli brukt mot deg.

Kjendis over natta

– Mange ser på det å skrive på internett som noe tilnærmet en privat samtale mellom deg og vennene dine, men det stemmer ikke. Alt på nettet er offentlig, og kan leses av hvem som helst, mener Nordby Lunde.

Selv en marginal blogg, med bare en håndfull lesere, kan bli trukket fram i offentligheten for å illustrere et fenomen som rasisme eller pedofili, og over natta få ti tusen besøkende.

Også sjefer driter seg ut

– Til å begynne med var mange redd for at det de publiserte på nettet ville påvirke forholdet til arbeidsgiveren i framtida. For eksempel at klassefesten, med bilder av deg og noen ølflasker ville virke negativt. Men i framtida vil også sjefen din være på Facebook, også hun vil ha gjort tabber, sier Nordby Lunde.

Hun tror forholdet mellom arbeidsplassen og de sosiale mediene vil viskes ut. Og at folk vil tolerere mer.

– Å gjøre en blunder på internett kan skje den beste; det viktigste er måten du håndterer det på. Om du legger deg flat og lærer av det, vil det bli tilgitt, akkurat som når du gjør tabber ellers.

Etterlyser retningslinjer

– Arbeidsgivere burde komme med retningslinjer og gode råd for hvordan arbeidstakere skal bruke internettet, sier Nordby Lunde.

En arbeidsgiver hun mener har utarbeidet gode retningslinjer, er IBM, som oppfordrer til bruk av sosiale medier, men som også prøver å sette noen lett forståelige grenser, for eksempel: Respekter publikumet ditt. Bruk ikke etniske fornærmelser eller obskøniteter, ikke oppfør deg på en måte som ikke ville være akseptabel på arbeidsplassen hos IBM.

Vurder hvor du går

Spørsmålet er om offentliggjøring på internett er det beste stedet å bekjentgjøre et problem på jobben. Er det seriøse ting, er det kanskje bedre å gå andre steder, for eksempel til Fagforbundet.

Det viktigste er kanskje at arbeidsgiveren sørger for at de ansatte har det godt, slik at de ikke får noe negativt å blogge om fra jobben, antyder Heidi Nordby Lunde.

«Strutter med puppene»

En mann ansatt i vikarbyrået Proffice fikk sparken på dagen etter å ha blogget følgende innlegg: «‘Sjefen’ strutter rundt, med puppene i været og ræva plassert godt inntil mennene på jobben. (...) Hun kan jo faen meg ikke annet enn å drive hor. VURDERT å skifte jobb, kanskje?»

«En natt med Elin»

TV-profil Trine Grung fikk sparken fra TVNorge etter å ha blogget negativt om kollega Elin Tvedt. Hun skrev følgende:

«Ta for eksempel Elin Tvedt... nydelig jente og veldig trivelig i tillegg... men mediemessig, hva har hun egentlig gjort? 71 grader nord er like stor suksess uten henne, En natt med Elin var en flopp, sparket fra NRK grunnet hun kan IKKE intervjue i det hele tatt! Værdame på TV2 (passet hun veldig godt til) utover det, hva har hun gjort? INGENTING! Forsider på avisene hver gang hun viser seg får hun, og vi som lesere lar oss lure av nok et vakkert ytre!»

«Akkurat sagt opp en jente»

En McDonald’s-ansatt i Sverige skrev nedsettende om arbeidsplassen og kollegene på bloggen og Facebook-statusen sin, og fikk sparken.

Deretter la avdelingslederen ut en statusmelding på Facebook om at han godtet seg: «precis sagt upp en tjej som bloggade riktigt illa om sin arbetsplats ... inte helt smart att hitta på massor bara för att polarna skall få sig ett skratt ... men nu småskrattar jag i vilket fall ... =0))»

Avdelingslederen fikk fortsette, men McDonald’s sier de skal gå gjennom rutinene for informasjon til de ansatte når det gjelder bruken av sosiale medier.

Eksemplene er hentet fra: http://vilduhapose.blogspot.com http://notalwaysright.com

Ansvarlig redaktør:
Hege Breen Bakken
Redaksjonssjef:
Simen Aker Grimsrud (konst.)

Nettredaktør:
Knut A. Nygaard
Utgiver:
Fagforbundet
Kontakt redaksjonen:
tips@ignore-fagbladet.no
Telefon:
23 06 40 00
Annonser:
Salgsfabrikken
Sosiale medier:
FacebookTwitter
RSS:
RSS-feed
Besøksadresse:
Keysers gate 15 (4. etasje), Oslo
Postadresse:
Postboks 7003, St. Olavs plass, 0130 Oslo
Fagbladet er medlem av Fagpressen og redigeres etter: RedaktørplakatenVær Varsom-plakatenEtiske husregler Les også: Fagbladets personvernpolicy