Renovasjonssjef slår tilbake mot NHO og Avfall Norge

Anbud – en spire til innovasjon eller til konflikt?

2017030812110720170426164659
FØLG DEBATTEN: NHO mener konkurranse om offentlige tjenester må til for innovasjonen sin del. Følg debatten.

FØLG DEBATTEN: NHO mener konkurranse om offentlige tjenester må til for innovasjonen sin del. Følg debatten.

Werner Juvik

"Det offentlige har gått foran, gjort nyvinninger og med det både provosert og stimulert private selskaper til endring"

I det siste har Oslo kommunes anbudsprosess og Veirenos mangelfulle oppfyllelse av kontrakt vært heftig debattert. Maskinentreprenørenes forbund MEF hevder at det har vært ensidig fokusert på pris, ikke tatt nødvendig høyde for risiko ved en leverandør eller gjort en tilfredsstillende vurdering av Veirenos kapasitet og gjennomføringsevne. Avfall Norge har forsvart anbudsutsettelsen i Oslo kommune, hevdet at private aktører er årsaken til innovasjon i gjenvinningsbransjen og at konkurranseutsetting som metode derfor ikke bare er tilrådelig, men også ønskelig.

Som administrerende direktør i Remiks Miljøpark AS i Tromsø, og med 20 års erfaring fra avfallsbransjen ønsker jeg å komme med noen erfaringer fra egen organisasjon, men også som tidligere styreleder i Avfall Norge.

Konkurranseutsetting av innsamling gir ingen automatisk innovasjonssprang i vår bransje. Tvert imot vil jeg hevde at utviklingsarbeidet har dårligere vilkår stilt overfor ordlyd og tolkning av et kommersielt kontraktsforhold. For å få i gang innovasjon i slike tilfeller, er det tvingende nødvendig at oppdragsgiver (kommune) evner å formulere krav i sitt konkurransegrunnlag. Hvis ikke, blir alt eller det meste av utviklingsarbeidet å oppfatte som merarbeid, les merkostnad, i forhold til inngått kontrakt. Her påhviler det et stort ansvar på oppdragsgiver, – ikke å vurdere kjøpet hovedsakelig på pris. Hva som har gått feil i Oslo, skal jeg ikke begi meg inn på. Derimot vet jeg at med hensyn til innovasjon og utviklingsarbeid, så er det Renovasjonsetaten (Oslo REN) og ikke kontraktør som er den kreative.

I Tromsø var mitt oppdrag i 1997 å bygge opp et helt nytt avfallssystem i kommunen. Vår hovedidé har vært å bruke ny teknologi for å få en bedre økonomisk drift, større servicegrad og bedre miljøeffekt internt og eksternt. Innføring av optisk sortering, avfallssug, enmannsbetjente biler, for å nevne noe, har resultert i en halvering av antall renovatører fra 1997 til i dag. Tar man hensyn til befolkningsøkning og den sterke økningen i avfallsmengde pr. innbygger, innebærer dette en formidabel produktivitetsøkning, noe som tilskrives vår evne og vilje til å tenke nytt, moderne og effektivt. Min påstand er at uten å ha et nært forhold til ansatte renovatører, ta de aktivt med i utviklingsarbeidet, ville vi aldri ha vært der vi er i dag. Spesielt vil jeg fremheve kontinuitet i kompetansebygging blant de ansatte som en helt nødvendig forutsetning for å lykkes. Et «brudd» hvert fjerde år kompliserer et slikt arbeid. I tillegg er det et vesentlig poeng at ansatte føler seg trygge i jobben og er sikret gode ordnete arbeidsforhold. I et slikt klima i bedriften blomstrer kreativitet og utvikling blant ansatte på alle nivåer.

Det er enkelt å ramse opp utviklingsprosjekter og resultater av innovasjon i vår bransje. Jeg vil også påstå at uten offentlige selskapers innovasjonsevne og vilje til å ta økonomisk risiko, ville gjenvinningsbransjen vært dårligere stilt i dag til å møte morgendagens miljø- og klimakrav. Private aktører har selvfølgelig også en innovasjonskraft i seg, noe som jeg ønsker å understreke i dette debattinnlegget. Mitt poeng i denne sammenheng er imidlertid at det offentlige har gått foran, gjort nyvinninger og med det både provosert og stimulert private selskaper til endring, og å tenke nytt, altså det motsatte av det som hevdes i artikkel i Dagbladet av Avfall Norges direktør. Private aktører har på sin side helt klart påvirket offentlige selskaper til å tenke og handle mer bedriftsøkonomisk. Ut fra dette er det altså mulig å konkludere at begge parter har sin plass og er nødvendige i utvikling av avfalls- og gjenvinningsbransjen, men den offentlige delen har sittet i førersetet gjennom flere år. Slik bør det også være i en aktivitet som er så miljømessig sårbar og samtidig representerer en fundamental del av samfunnsansvaret og et kollektivt velferdssystem. Kanskje kan vi derfor konkludere med at det er i skjæringspunktet mellom en kommersiell privat drevet virksomhet og det offentliges samfunnsansvar som bedrift at vi finner de gode utviklingsprosjektene?

Følg kampen om renovasjonstjenesten

Da Oslo kommune tok renovasjon tilbake i egenregi 20. februar, startet kampen om markedet. Avfall Norge og NHO mener konkurranse omtjenesten må til for innovasjonens skyld. Siden har debatten rast.

Følg debatten:

• Direktør i Avfall Norge mener privatisert søppeltømming er en suksess

• Er utnytting av arbeidskraft direktørens sukesskriterium, spør Fagforbundets Stein Guldbrandsen

• Her er ingen sosial dumping, svarer John Martin Bakke Lorentzen, tillitsvalgt i Norsk Gjenvinning

• Guldbrandsen: En ny seirende aktør hvert fjerde år, er en dårlig oppskrift for innovasjon

• Adm. dir NHO: Konkurranse om offentlige kontrakter gir innovasjon og næringsutvikling

Uten offentlige selskapers innovasjonsevne og vilje til å ta økonomisk risiko, ville gjenvinningsbransjen vært dårligere stilt i dag til å møte morgendagens miljø- og klimakrav.