JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Debatt:

Nav Gamle Oslo:

Nav svarer på kritikk: «Innbyggere som kommer til publikumsmottaket blir møtt av en vert – ikke en postkasse»

2019042309512220230821171436
Illustrasjon.

Illustrasjon.

Ole Palmstrøm

I bydelen har ingen blitt informert om at det faktisk finnes innbyggere som heller vil sove på gata enn å snakke med oss.

Det er mye som ble sagt om Bydel Gamle Oslo i artikkelen med overskrift «Nav-ansatte Tuva: – Vi kjenner til folk som bor ute, fordi de ikke orker å ha med Nav å gjøre» som ble publisert 28. mars. En god del av dette er personlige opplevelser og synspunkter, som er nettopp det – personlige. Som bydelsdirektør i Gamle Oslo og leder av NAV Gamle Oslo er vi opptatt av å presentere og belyse fakta om bydelen.

Det viktigste er å finne ut om det faktisk finnes innbyggere i bydelen vår som heller vil sove på gata enn å snakke med oss. I bydelen har ingen blitt informert om et slikt eksempel – verken via bydelens tjenester, samarbeidspartnere i Oslo kommune, pasient- og brukerombudet i Oslo og Akershus eller Sosial- og eldreombudet i Oslo. Hvis en slik situasjon skulle oppstå, håper vi at medarbeidere i Gamle Oslo vil informere sin leder og bydelen om det.

• Les saken NAV Gamle Oslo svarer på her

En god del av artikkelen beskriver publikumsmottaket.

Våre innbyggere som kommer til publikumsmottaket (åpent 09.00-15.00) blir møtt av en vert – ikke en postkasse. Vertene jobber etter etablerte felles prinsipper. De henvender seg til alle som kommer inn i lokalet og spør om de har avtale. Innbyggere som har en avtale blir henvist til venteområdet. Hvis de ikke har en avtale, vil vertene henvise dem til digitale løsninger som kontaktsenter eller chat og be dem sende søknad via elektronisk eller vanlig post. Sosialhjelpsøknader eller annen type dokumentasjon merkes med personnummer, legges i plastmappe og inn i postkassen.

p

Ja, vi har en postkasse i publikumsmottaket. Dette betyr ikke at alle må skrive ut søknaden sin og legge den inn i postkassen. 96 prosent av befolkningen i Norge i alderen 16–79 år har brukt Internett i 2018. (SSB) På bakgrunn av dette forsøker alle – både offentlige og private organisasjoner å legge til rette for dagens kommunikasjon; de som ønsker å komme i kontakt med oss online kan lett gjøre det, mens de som heller vil komme på kontoret vårt – har den muligheten. I februar var 40 prosent av søknadene om økonomisk sosialhjelp til NAV Gamle Oslo sendt elektronisk. Det finnes også mulighet til å få veiledning i søknadsprosessen ved å bestille time hos en av våre veiledere. Timen kan bestilles på telefon. Derfor ville vi ikke si at innbyggerne stenges ute – tvert imot – det er flere muligheter å komme i kontakt med oss.

Det er 11 tilgjengelige pc-er på publikumsmottaket i dag. Vi har også kjøpt inn 15 bærbare pc-er som brukes både i planlagte gruppeaktiviteter knyttet til kvalifisering og arbeid – og andre steder der det er behov for datamaskin

Akkurat nå er vi i en prosess for å organisere publikumsmottaket slik at de som kommer inn blir tatt imot på best mulig måte. Hvor mange pc-er og hva slags pc-er som kommer til å være tilgjengelig, er noe vi skal finne ut sammen, basert på behovene vi ser.

p

Bydel Gamle Oslo har et ønske om å løse problemer i lokalsamfunnet sammen med innbyggerne og andre frivillige, private og offentlige aktører i bydelen. Vi er avhengige av god innsikt og faglig kompetanse på tvers av enheter i bydelen. Vi ser at mange timer brukes til saksbehandling og papirarbeid og vi vil utfordre det. En mulighet som vi vurderer er å opprette en egen vedtaksavdeling og frigi ressurser til oppfølging, som i langt større grad kan møte brukerne våre gjennom planlagte møter. Ny teknologi og systematisk bruk av informasjon skaper en mulighet til å finne nye måter å løse problemene på. Vi oppfordrer daglig alle som jobber i Bydel Gamle Oslo til å bruke sin kunnskap og eksisterende beslutningskanaler og prosesser for å forme måten vi skal møte våre innbyggere på i fremtiden. Vi håper at Tuva, som uttalte seg i saken og alle hennes kollegaer, vil være med og bidra til at vi leverer gode, helhetlige og tilgjengelige tjenester til innbyggere som har behov for det i årene som kommer

Ansvarlig redaktør:
Eva Ler Nilsen
Redaksjonssjef:
Michael Brøndbo

Nettredaktør:
Knut A. Nygaard
Utviklingsredaktør:
Vidar Eriksen
Utgiver:
Fagforbundet
Kontakt redaksjonen:
tips@ignore-fagbladet.no
Annonser:
Salgsfabrikken
Sosiale medier:
FacebookTwitter
RSS:
RSS-feed
Telefon:
23 06 40 00
Adresse:
Møllergata 10, 0179 Oslo
Fagbladet er medlem av Fagpressen og redigeres etter: RedaktørplakatenVær Varsom-plakatenEtiske husregler Les også: Fagbladets personvernpolicy