ola.tommeras@fagforbundet.no
I hvert fall er nordmenn mer fornøyde med renovasjonstjenestene enn noen gang før, framkommer det av Norsk Kundebarometer for 2011, som blir utarbeidet av Handelshøyskolen BI. I spørreundersøkelse blir 914 tilfeldig utvalgte innbyggere spurt om hvor tilfredse de er med forskjellige offentlige tjenester.
Mer fram enn noen
I alt er brukerne spurt om ni offentlige tjenester. Tjenestene er gitt poengsum på en skala fra null til hundre.
I løpet av de siste fire årene har renovasjonstjenesten gått fram med hele ti poeng, til 75,3. Ingen annen offentlig tjeneste har hatt en slik framgang.
Bare fastlegene scorer fortsatt mer enn renovatørene, med 77 brukertilfredshetspoeng. Men tilfredsheten med fastlegene har gått tilbake de siste to årene. I 2009 fikk denne tjenesten 82,3 poeng.
Nav på bunn
Nederst på skalaen i barometeret ligger Nav, med 56 poeng. Nav har imidlertid hatt en god oppgang siden 2010. Da fikk Nav bare 51 poeng.
Resultatet
1. Fastlege, 77 poeng
2. Renovasjon, 75 poeng
3. Offentlig barnehage, 70 poeng
4. Lånekassa, 65 poeng
5. Trafikkstasjon, 63 poeng
6. Ligningskontoret, 61 poeng
7. SFO, 61 poeng
8. Legevakta, 57 poeng
9. Nav, 56 poeng
LØNNSOPPGJØR: Snart skal lønna di forhandles.
Brian Cliff Olguin
Anna Granqvist
Arbeidslivsdirektør Tor Arne Gangsø i KS er klar til å starte opp forhandlingene om lønningene i kommunen.
Torgny Hasås
Lønnsoppgjøret for kommunene gjelder 450.000 ansatte. Mette Nord representerer 190.000 av dem. Det er Norges største tariffoppgjør, og er derfor omfattet med stor interesse fra media.
Per Flakstad
Terje Bendiksby / NTB
Forbundsadvokat Kjetil Edvardsen har vært sentral i alle rettsrundene mellom Stendi og Fagforbundet.
Werner Juvik