Mestring motiverer for å jobbe mer

Å sende folk på kurs er ikke nok for å motivere dem for jobben. Men om kompetansen vår virkelig verdsettes, øker sjansen for at vi utsetter å pensjonere oss. Dette viser en ny rapport fra Fafo.

2009040312170820131216093405

Mestring og trivsel avgjør

Familie og fritid trekker

Realkompetanse som ressurs

Snikakademisering

«Hvordan kan kompetanse bidra til å holde folk i arbeid?» er spørsmålet forskerne har søkt svaret på i en ny rapport Fafo har utarbeidet for Fagforbundet. Undersøkelsen er ett av flere prosjekter som er igangsatt og som skal danne grunnlaget for framtidens politikk.

En sentral problemstilling i denne sammenheng er hvorfor nøen ønsker å jobbe utover pensjonsalderen, mens andre begynner å telle ned flere år før de kan slutte.

I rapporten, som er utarbeidet av Fafo-forskerne Anna Hagen og Marjan Nadim, er et utvalg på 1850 Fagforbund-medlemmer spurt om hvordan kompetanse og kompetanseutvikling kan bidra til at de står lenger i jobb.

Å ha mulighet for komeptanseutvikling gjennom kurs, etter- og videreutdanning er ikke noe som alene kan motivere for å stå i jobb, framholder forskerne:

- Når folk skal si hvorfor de ønsker å gå av tidlig, er det andre forhold enn kompetanse som blir nevnt. Likevel ser vi at kompetanse spiller inn på flere måter, sier Anna Hagen.

Når man spør dem som kunne tenke seg å jobbe lenger om hva som er avgjørende for at de vil bli i jobben, svarer de aller fleste (98 prosent) at de har en jobb de mestrer og trives i. Videre er det å føle seg sett og verdsatt av sin nærmeste leder en faktor som vektlegges av svært mange (84 prosent).

Under halvparten av de spurte synes muligheten for etterutdanning og kurs er avgjørende.

På spørsmål om hva som gjør at man ønsker å gå av tidlig, er tid til barn og barnebarn det vanligste svaret. Mange oppgir også ønske om mer fritid.

Undersøkelsen bekrefter også at mange trenger tidligpensjon fordi de opplever jobben som slitsom, og en stor andel oppgir at helseplager er årsaken.

Bare en snau tredel av de spurte oppgir at manglende muligheter for etterutdanning og kurs er avgjørende for ønsket om å pensjonere seg.

Utfordringen framover blir å bruke kompetanseutvikling på en måte som synliggjør hva folk har lært gjennom et langt yrkesliv og som bygger på realkompetanse som en ressurs i arbeidslivet.

- Det handler om noe annet enn å sende folk på kurs, understreker Fafo-forskerne.

- Om arbeidsgivere legger vekt på realkompetanse slik at man opplever å bli sett og verdsatt, så kan kompetanse være et bidrag til at man ønsker å stå i jobb lenger.

Nøkkelen ligger i å se kompetanseutvikling i sammenheng med hvordan jobben utformes, understreker Anna Hagen:

- Det hjelper lite å gå på kurs for å lære hvordan man skal løfte to sammen, hvis man er alene om å løfte når man kommer tilbake på jobb.

Å ha en kompetansestrategi er avgjørende for å lykkes, påpeker forskerne:

- Arbeidsgivere bør ha en helhetlig tilnærming til hvordan man rekrutterer, utvikler og beholder arbeidskraften.

Fagopplæringsordningen er et godt eksempel på hvordan kompetanse overføres fra erfarne arbeidstakere til ungdom gjennom lærlingordningen. Da er det viktig at lærlingene møter erfarne veiledere med samme fagbakgrunn, sier Anna Hagen.

- Når en helsefaglærling får veiledning av en sykepleier, så gir det et signal om at det er en annen type kompetanse som verdsettes. Det bidrar ikke til å heve fagarbeidernes status.

- Tvert imot kan dette bidra til en snikakademisering av omsorgsfagene.

Ansvarlig redaktør:
Hege Breen Bakken
Redaksjonssjef:
Simen Aker Grimsrud (konst.)

Nettredaktør:
Knut A. Nygaard
Utgiver:
Fagforbundet
Kontakt:
Redaksjonen
Telefon:
23 06 40 00
Annonser:
Salgsfabrikken
Sosiale medier:
FacebookTwitter
RSS:
RSS-feed
Besøksadresse:
Keysers gate 15 (4. etasje), Oslo
Postadresse:
Postboks 7003, St. Olavs plass, 0130 Oslo
Fagbladet er medlem av Fagpressen og redigeres etter: RedaktørplakatenVær Varsom-plakatenEtiske husregler Les også: Fagbladets personvernpolicy