JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Nå er det havna som teller

Båtene som anløper Larvik havn i dag er så store at de bare for to år siden ville hatt problemer med å få plass. Larvik er klar for framtida.

2010091409550720131214150627

ola.tommeras@fagforbundet.no

Alle ønsker en styrket sjøtransport. Målet er tydelig uttalt i så vel Soria Moria-erklæringen som fra kystpolitikere, Fiskeri- og kystdepartementet og transportselskaper: Mer gods må over på skip. Veiene tåler ikke flere trailere. Jernbanen har ikke kapasitet.

– Sjøtransporten har derimot ingen begrensning. Vi er ikke avhengige av veier som må utvides, bruer som må bygges eller dobbeltspor, sier Larviks havnesjef og leder for styringsgruppa i Sjøtransportprosjektet, Jan Fredrik Jonas.

For dyrt

Likevel, ifølge tall fra Norske Havner, har innenlands transport på skip gått ned fra 70 prosent i 1960, til 50 prosent i dag.

– Havnedrift er for hardt avgiftsbelagt. Det blir ofte billigere å kjøre bil fra dør til dør, kommenterer Jonas, og gir et eksempel:

– Når et skip seiler fra Japan til Drammen, så koster losen som går om bord ved Færder, omtrent like mye som skipperen som har stått ved roret helt fra Tokyo.

Avgifter for fall

I Nasjonal transportplan 2010–2019 varsler imidlertid regjeringen at flere avgifter står for fall. Havnesikkerhetsavgiften forsvinner. Det samme gjør kystavgiften. Dette utgjør til sammen en avgiftsreduksjon på 27 millioner kroner.

– Næringa har i lang tid signalisert at brukerbetalingen er for høy. Dette signalet tar regjeringen på alvor, sier statssekretær i Fiskeri- og kystdepartementet, Vidar Ulriksen.

I tillegg er nye losforskrifter ute på høring, og 1. januar trår finansieringsbiten i den nye havneloven i kraft.

– Den nye havneloven synliggjør hvor mye tjenestene i havna koster og hva som er avgifter til staten. Det vil gi rom for større konkurranse, kommenterer Jonas.

Steget inn i framtida

De to siste åra har Larvik havn tatt solide steg inn i framtida. Med ny havn, større kaier og nye terminaler blir det losset og lastet som aldri før.

Kranfører Rune Aalvik begynte for ti år siden. – I dag losser vi dobbelt så mye som den gangen, forteller han.

Da Aalvik begynte, losset de 22.000 TEU (Twenty-foot equivalent units). I dag går 55.000 TEU gjennom havna. Men den potensielle kapasiteten er ytterligere fire ganger høyere enn dette. Større enn Oslo havn.

– Vi har et potensial som kan dekke behovet så langt inn i framtida som vi kan se, sier havnesjef Jan Fredrik Jonas.

Raske endringer

Rune Aalvik og havnesjefen gir Fagbladet en omvisning på den nesten ferdigstilte nye Larvik havn. Allerede nå er endringene store. De slår begge fast:

– Båtene har blitt større. Hvis de båtene som anløper Larvik havn i dag, skulle ha lagt til for to år siden, så hadde vi hatt et kjempeproblem.

Norge har 67 havner for sjøtransport. Det er et unikt antall i verdenssammenheng. Til sammenlikning betjenes det sentrale Europa av åtte havner. Det er ikke flere enn hva som fins rundt Oslofjorden.

Styringsgruppa i Sjøtransportprosjektet jobber med en rapport som skal komme med konkrete forslag til tiltak for å styrke sjøtransporten. Rapporten vil bli lagt fram på Transport- og logistikkmessen på Gardermoen 17.–19. oktober.

I tillegg arrangerer Fagforbundet havnekonferanse på Kiel-ferga 21.–23. september, der Sjøtransportprosjektet blir presentert.

Sjøtransporten er tilbake på 2008-nivå etter nedgangen i 2009, på grunn av finanskrisa. Havner over hele landet melder om omsetning langt over fjorårets. I Oslo havn ble det i juni satt ny rekord. Oslo havns kaier på Sjursøya og Ormsund ekspederte i alt 12.264 enheter.

Oppdrag: Å kartlegge hva som skal til for å få mer gods transportert på sjøen.

Setter hovedfokus på sjøtransportens konkurranseevne. Skal tenke nytt og bryte etablerte mønstre innenfor transport.

Skal gi et samlet innspill fra interesseorganisa­sjoner, rederier og havner til Nasjonal transportplan 2014–2023.

Styringsgruppa skal legge fram sin rapport i oktober. Den vil inneholde konkrete tiltak for hvordan lykkes med sjøtransport.

19 havner deltar direkte i prosjektet.

Prosjektet støttes og finansieres av Kystverket, Norsk Havneforening og Norske Havner. I tillegg deltar LTL (Logistikk- og transportindustriens Landsforening) med sin kompetanse.

Ansvarlig redaktør:
Eva Ler Nilsen
Redaksjonssjef:
Michael Brøndbo

Nettredaktør:
Knut A. Nygaard
Utviklingsredaktør:
Vidar Eriksen
Utgiver:
Fagforbundet
Kontakt redaksjonen:
tips@ignore-fagbladet.no
Annonser:
Salgsfabrikken
Sosiale medier:
FacebookTwitter
RSS:
RSS-feed
Telefon:
23 06 40 00
Adresse:
Møllergata 10, 0179 Oslo
Fagbladet er medlem av Fagpressen og redigeres etter: RedaktørplakatenVær Varsom-plakatenEtiske husregler Les også: Fagbladets personvernpolicy