Næring og læring gir opplagte unger

Gratis varm mat, fysisk aktivitet og fem ekstra skoletimer står på menyen for elevene på Vigernes skole like utenfor Lillestrøm.

2008022113511920131216040557

Utvidet skoledag

Mat i sultne mager

Bratt læringskurve

Honnør fra rektor

SFO – en del av barndommen

Ingen vil slutte

Håndbok i hopp og sprett

Helt ball

Yeah! roper fjerdeklassingene når de hører at det er stekt ørret i dag. Det er mandag klokka 12 på Vigernes skole i Skedsmo kommune i Akershus. Fjerdeklassingene har akkurat kommet inn etter uteaktivitet med ballspill og lek.

SFO-personalet har dekket bordene i de to SFO-basene for å få plass til alle. Nylaget salat og rømme står allerede ferdig. Når alle har satt seg, kommer potet og stekt ørret på tallerkenene. Ungene roer seg og koser seg med maten. Det er bare en og annen matboks å se. Flere vil gjerne ha mer og holder fram tallerkenen for påfyll.

Hvordan det er å ha aktivitet og varmt måltid midt på skoledagen?

– Fint, utbryter flere av jentene mellom munnfullene. – Vi trenger ikke huske på at vi må ha mat med oss hver dag, sier Elisabeth Sæther i 4B. Hun har snart spist opp og henter seg en ny porsjon. Ved siden av sitter Anne-Marit Solberg i 4C, som forteller at de nettopp har vært ute og lekt.

– Mandag er frilek ute. Vi kan for eksempel spille kanonball, boksen går, dødball og slåball. Det er gøy at vi får mer å gjøre, smiler hun.

Elisabeth er enig: – Vi må bare ha timer med engelsk og sånn, men får rørt oss ordentlig i midttimen.

Skedsmo er blant kommunene som er tatt ut i den rødgrønne regjeringens forsøksprosjekt for en utvidet skoledag for andre-, tredje- og fjerdeklassinger som startet i høst.

I tillegg har kommunen selv satt i gang et eget prosjekt for førsteklassingene ved fire skoler.

Prosjektet innebærer at alle barna kommer på skolen klokka 8.30, og er på skolen til klokka 14. Elevene får fem ekstra undervisningstimer fordelt på to timer i matte, og en time på norsk, engelsk og leksehjelp. I en midtøkt får alle barna et varmt måltid, og fysisk aktivitet.

Maten er gratis i det statlige prosjekt for 2.–4. klassingene, mens 1. klassingene har et matabonnement og betaler 150 kroner måneden.

Det er Skedsmotun sentralkjøkken som leverer maten. Ordentlig og god mat, som dekker en firedel av barnas dagsbehov for næring, forsikrer SFO-leder Inger Tegelsrud Nordlund og assisterende leder Anne-Berit Martinsen.

Skolen setter opp menyen for flere uker framover, så barna kan titte og foreldre eventuelt sende med matpakke dersom det er noe ungene ikke liker.

– Noen av de yngste barna finner en trygghet i matboksen. Men når maten kommer på bordet, smaker de gjerne hos sidemannen, og matpakka blir lagt ned igjen, sier Anne-Berit Martinsen. Hun synes det er moro når en andreklassing her om dagen sa «tusen takk for maten, kan jeg få oppskriften til grønnsakssuppen, eller er den hemmelig»?

Maten kommer nedkjølt i ubrutt linje fra Skedsmotun sentralkjøkken og varmes på SFO. Kjøkkenet har vært flinke til å lage mat som faller i smak hos barna. Ingen barn har reagert på at de får stekt laks klokka ti. En del foreldre har vært bekymret, men barna spiser med god appetitt, smiler SFO-lederne.

Midtøkta skal gi elevene tid til varm mat, fysisk aktivitet og mulighet til leksehjelp. Da prosjektet begynte i høst, var det kort tid til å forberede seg.

– Det ble en bratt læringskurve. Men ting går bedre nå, sier SFO-leder Inger Tegelsrud Nordlund.

Til å begynne med manglet de oppvarmingsovner til maten. De ansatte måtte improvisere på komfyrene, finne ut av hvor store porsjoner hvert barn ville ha, og innarbeidete aktiviteter måtte legges om.

– Vi var en trygg personalgruppe og torde å snakke høyt om frustrasjonen. Vi var langt nede en stund, men nå er vi kommet opp igjen. God kontakt med ledelsen har vært viktig, mener Inger Tegelsrud Norlund og Anne- Berit Martinsen.

– De ansatte på SFO skal ha stor anerkjennelse for sin omstillingsvilje. Det har vært mye nytt, og de har fått en helt ny arbeidssituasjon, berømmer rektor Olav Strømhylden.

Det er en hektisk hverdag med en del løping mellom SFO og skole. Samtidig er det blitt rom for større stillinger for SFO-ansatte. Hele 11 av 20 kombinerer nå stilling som både SFO- assistent og skoleassistent

Det har vært viktig at vi som baseledere begge har 100 prosent stilling, og står som påler fra klokka 7 til 16, sier Anne-Berit Martinsen, som har fagbrev i barne- og ungdomsarbeid og har ansvaret for leksehjelp i SFO tiden.

SFO åpner klokka sju og har frokost fram til åtte. Da lager vi grøt til barna og har også frokostblanding. Vi tenner stearinlys og har tid og ro til å snakke med barna. SFO er en del av barndommen. Vi vil gjerne gjøre den tiden hyggelig, sier Anne-Berit Martinsen, som er veteran og har arbeidet på SFO i 15 år.

SFO-tiden er kortet inn når midtøkta er en del av skoledagen. Som ledd i et helhetlig skole/SFO-tilbud for første trinn, har de en lengre midtøkt på to og en halv time. Det er en halv time varm mat, en time styrt aktivitet og en time frilek.

Klokka 12.30 går alle til undervisning i klassene, og klokka 14 åpner SFO igjen, mens den før åpnet igjen klokka 12.

– Siden det er så mye aktiviteter midt på dagen, har vi det litt roligere på ettermiddagen, med mer rom for fritidssysler og mulighet for leksehjelp, forteller Martinsen. Hun trodde at flere ville si opp plassene sine når SFO-tiden ble kortere. Det har ikke skjedd. Det viser at ungene trives, mener hun.

Prisen på SFO er også satt ned. Mens en fulltidsplass tidligere kostet 2200 kroner inklusive matpenger, er prisen i forsøksprosjektet 1680 kroner for fem dager i uka, og 1030 for tre dager. Førsteklassingene betaler 155 kroner i tillegg for mat.

Hver klasse har aktiviteter i midttimen, en dag i gymsalen, en dag i samlingsasalen og to dager ute. En dag i uka er det uteskole hele dagen, og da har elevene med seg matpakke.

Aktivitetene er lagt opp av faglærer Marianne Martinsen. Hun har utarbeidet en håndbok for assistentene med forslag til aktiviteter som er lystbetont, lekpreget og utviklende for sanser og motorikk.

Rektor Olav Strømfylden understreker at aktivitetene har høy kvalitet slik at elevene kan bruke kroppen sin tilrettelagt for hvert alderstrinn.

For assistentene er håndboka kjærkommen. Det er en stor utfordring å ha med seg en hel klasse og gjøre ting. Med håndboka som støtte blir de ikke bare kastet ut i det.

Midtøkta er en del av skoledagen, og grunnholdningen er at alle skal med, slik at alle får rørt på seg. Det er da en får helsegevinst, mener SFO- og skoleledelsen.

Tredjeklassingene har akkurat spist. De blir hentet til en halvtimes utelek før skoledagen tar til igjen klokka 12.30.

Mona Andersen har ansvaret for uteaktivitetene med tredjeklassingene denne dagen. Hun er en av dem som kombinerer jobben som assistent både i skolen og på SFO.

– Det er allright å være med på begge deler og få en mer variert hverdag, sier Mona Andersen som arbeider 80 prosent stilling. – Det er jeg fornøyd med, sier hun.

Jenter og gutter løper om kapp for å få tak i ballen. Det er kanonball i uteleken i dag. Det kan bli litt knuffing.

– Hvis det blir for mye krangling, sier de voksne at nå får ballen ta ferie, får vi vite av venninnene Christine Helen Lurud, Ava Alavi Seide og Helena Felicity Fuglevand på 8 år. De er friske og røde i kinnene etter uteleken og har fått påfyll av energi. Men nå har de ikke tid å prate mer. Gymtimen venter.

KVALITETSARKIVET - KVALITETSKKO

Ansvarlig redaktør:
Hege Breen Bakken
Redaksjonssjef:
Simen Aker Grimsrud (konst.)

Nettredaktør:
Knut A. Nygaard
Utgiver:
Fagforbundet
Kontakt:
Redaksjonen
Telefon:
23 06 40 00
Annonser:
Salgsfabrikken
Sosiale medier:
FacebookTwitter
RSS:
RSS-feed
Besøksadresse:
Keysers gate 15 (4. etasje), Oslo
Postadresse:
Postboks 7003, St. Olavs plass, 0130 Oslo
Fagbladet er medlem av Fagpressen og redigeres etter: RedaktørplakatenVær Varsom-plakatenEtiske husregler Les også: Fagbladets personvernpolicy