JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Norges første kvalitetssalong

Mandag ble frisørsalongen Høst i Tromsø den første til å undertegne avtalen med Fagforbundet om å bli kvalitetssalong.

2009110313070620131216114523

per.flakstad@fagforbundet.no

Dermed blir Høst Frisør et utstillingsvindu for visjonen om at frisørsalonger som tilbyr ordnede lønns- og arbeidsforhold for ansatte og lærlinger, og som har en god klimaprofil, også er attraktive blant hårkundene og får gode økonomiske resultater.

Noe å satse på

– Vi forsøkte først med NHO Håndverk og Frisørmesterne. Men vi syns de bruker for lang tid på å finne ut hva de vil, og vi er utålmodige. Derfor har vi heller valgt å inngå avtaler med enkeltsalonger for å vise i praksis at dette er noe å satse på, sier lederen for Fagforbundets Seksjon samferdsel og teknisk, Stein Guldbrandsen.

– Forbundet mener fornøyde ansatte og god kvalitet på tjenestene henger sammen som en «vinn-vinn-situasjon», fortsetter han.

Fra før har forbundet tatt initiativ til modellkommuneprosjekter og senere vært en sentral bidragsyter i Kvalitetskommuneprogrammet som svært mange kommuner nå er blitt en del av. Nå ønsker forbundet å ha med frisørbransjen i dette arbeidet.

– Begrepet kvalitetssalong er rett og slett Fagforbundets helhetlige politikk innenfor tariff, samfunnsengasjement og miljøpolitikk skalert ned til den enkelte frisørsalong, sier Guldbrandsen.

Fire krav

Avtalen om kvalitetssalonger har fire punkter som salongene må oppfylle eller ha realistiske ambisjoner om å oppfylle:

config.properties config.properties~ dump-articles.sh modules README.md test2.txt test.txt Salongene må ha en tariffavtale. Innenfor denne avtalen skal det leges en lokalavtale som sikrer de ansatte høyere garantilønn, eller minstelønn. Intensjonen er også at eventuell provisjon i størst mulig grad skal avtales som en kollektiv ordning.

config.properties config.properties~ dump-articles.sh modules README.md test2.txt test.txt Salongen må fylle kravene som lærlingbedrift etter tariffavtalens bestemmelser.

config.properties config.properties~ dump-articles.sh modules README.md test2.txt test.txt Kvalitetsutviklingen i salongen skal være basert på aktiv medvirkning fra de ansatte, og den enkelte frisør skal få muligheter til faglig og personlig utvikling.

config.properties config.properties~ dump-articles.sh modules README.md test2.txt test.txt Salongen skal sertifiseres og resertifiseres av Miljøfyrtårn innen tre år.

Milepæl

– Dette er en milepæl i arbeidet med å få ryddigere forhold i frisørbransjen, sier lederen i Fagforbundet Frisørenes Fagforening, Ingunn R. Jacobsen. Hun er svært fornøyd med å ha den første avtalen om kvalitetssalonger på plass etter å ha jobbet med dette i halvannet år.

Høst er en forholdsvis ny salong i Tromsø. Innehaveren, Linn Veronica Hansen, startet den som en økologisk salong sommeren 2007. Hun hadde fått ideen til en slik salong gjennom arbeidet som ungdomstillitsvalgt i Frisørenes Fagforening, og da det dukket opp et ledig lokale i sentrum av byen, slo hun til.

Hun er svært nøye med hvilke produkter som tas inn i salongen, og møblene er enten kjøpt på Fretex eller gitt av kunder. Salongen forsøker å være miljøbevisst ned til alle små detaljer, og timekortene til kundene blir skrevet på svanemerket papir.

Allerede fra starten ønsket Linn Veronica at salongen skulle sertifiseres som Miljøfyrtårn, og nå gjenstår bare formaliteter før også den siden av saken er i orden.

Suksess

– Vi har et veldig fint arbeidsmiljø, og mange av kundene våre bemerker at det er så behagelig og god atmosfære når de kommer inn, forteller de ansatte.

– Vi spiller rolig musikk, og får lov til å bruke tid på hver kunde. Når de er ferdige, skal de gå ut med en følelse av å ha senket skuldrene og fått en pause fra den hektiske hverdagen. Jeg kunne aldri tenke meg å gå tilbake til en salong der flest mulig skal presses gjennom systemet på kortest mulig tid, forteller Hilde Myrvang.

– Vi har også flere allergikere som kommer hit fordi det er umulig for dem å gå til andre frisører på grunn av kjemien i hårpleieproduktene, sier Maria Rydin som har vært med nesten helt fra starten.

Høst har så langt vært en suksesshistorie. Linn Veronica Hansen startet alene for drøyt to år siden, og i dag arbeider det fem frisører og to lærlinger i salongen.

Ansvarlig redaktør:
Eva Ler Nilsen
Redaksjonssjef:
Michael Brøndbo

Nettredaktør:
Knut A. Nygaard
Utviklingsredaktør:
Vidar Eriksen
Utgiver:
Fagforbundet
Kontakt redaksjonen:
tips@ignore-fagbladet.no
Annonser:
Salgsfabrikken
Sosiale medier:
FacebookTwitter
RSS:
RSS-feed
Telefon:
23 06 40 00
Adresse:
Møllergata 10, 0179 Oslo
Fagbladet er medlem av Fagpressen og redigeres etter: RedaktørplakatenVær Varsom-plakatenEtiske husregler Les også: Fagbladets personvernpolicy