Ny modell gir helsefagelever både fagbrev og studiekompetanse

FÅR DOBBELT OPP: - Med dette opplegget får vi utnyttet tida veldig godt, mener helsefagelevene og -lærlingene Sander Vartdal Bråten og Live Tronerud Tolpinrud.

FÅR DOBBELT OPP: - Med dette opplegget får vi utnyttet tida veldig godt, mener helsefagelevene og -lærlingene Sander Vartdal Bråten og Live Tronerud Tolpinrud.

Werner Juvik

Teori og praksis er tett sammenvevd for helsefagelevene på Hønefoss videregående skole. Elevene begynner i lære samtidig som de begynner på videregående skole.

2014102212000020141024120824

sidsel.hjelme@fagforbundet.no

S ander Vartdal Bråten ble kastet på dypt vann da han startet på helsefagutdanningen i høst. Allerede i første skoleuke var han ute i praksis, på Hvelven omsorgssenter i Hønefoss.

– Det var spesielt å begynne på en avdeling der alle var demente. Jeg er jo bare 15 år, og allerede første dag kom jeg veldig tett på de gamle som bor der, sier Sander.

Møtet med demente beboere satte spor, spor som motiverer til å jobbe videre, til å lære mer:

– Jeg føler jeg kan hjelpe dem til å få et bedre liv de siste årene. Det er dette som driver meg.

Får dobbelt opp

Sander og de 14 klassekameratene i klasse 1HSD på Hønefoss videregående er håndplukket til prøveprosjektet som startet i høst: Et utdanningsløp som skal gi elevene både fagbrev og studiekompetanse i løpet av fire år.

Elevene undertegnet lærekontrakt med Hole og Ringerike kommuner i første skoleuke og gikk rett ut i praksis én dag i uka. Det skal de fortsette med gjennom hele skoleåret. Praksisdelen trappes opp år for år (se faktaboks).

Kontaktlærer Knut Thorvaldsen har undervist helsefagelever i mange år, og vet det meste om frafall, om elever som hopper av fra fagutdanningene og velger studiekompetanse i stedet, og ikke minst om elever som sliter tungt med teorifagene.

– Noe må gjøres. Det er mangel på helsefagarbeidere, og søkningen til utdanningene går ned, så med denne utdanningen prøver vi å tenke nytt, sier
læreren som gir Live Mugaas, områdeleder på helse- og oppvekstfag, æren for å ha drevet fram det nye tilbudet.

Variert praksis

Live Tronerud Tolpinrud er en av elevene som har startet på «dobbeltløpet». Hennes første praksissted er Hole arbeidssenter, et trenings- og aktivitetssenter for folk med funksjonshemminger.

– Jeg er sammen med dem, skal sørge for at de gjør jobben sin, og mye handler om kommunikasjon.

I løpet av læretida skal Sander og Live sirkulere på flere typer arbeidsplasser. Samtlige elever skal jobbe både på sykehjem, i hjemmetjenesten og i tilrettelagte tjenester i løpet av de fire årene utdanningen varer.

Vekselvirkning

En måned etter oppstart er helsefagelevene og lærlingene storfornøyd med det nye tilbudet. Vekslingen mellom teori og praksis er en god måte å lære på, mener de:

– Vi lærer bedre når vi har praksis og får andre knagger å henge fagstoffet fra skolen på.

– Jeg får testet ut i praksis det vi lærer på skolen, og situasjoner jeg opplever i praksis, kan jeg ta med tilbake til skolen og diskutere med lærere og andre elever i timene. På den måten får jeg en helt annen erfaring, sier Live.

Begge to har hatt nytte av å diskutere
dilemmaer de har opplevd i praksis, og lært at de som ferskinger heller ikke alltid må gjøre som «alle andre» når de er ute i jobb.

– Rollen som elev gir mulighet til å være undrende og spørrende til det vi ser. Vi trenger ikke å kopiere det andre gjør, spesielt ikke om det er noe vi reagerer på.

Studiekompetanse viktig

Muligheten til å få studiekompetanse samtidig med fagbrevet var viktig for begge. Både Live og Sander har planer om å studere
videre når de fire årene er gjennomført.

– Med dette opplegget får vi utnyttet tida veldig godt. Samtidig er vi også garantert jobb når vi er ferdig, en fordel om vi skulle forandre planer underveis, sier Live.

Fagbrev og studiekompetanse på fire år

* Elevene på helsefagarbeiderutdanningen tegner lærekontrakt samtidig med at de starter første år på helsefagutdanning i videregående.

* Tilbudet er et samarbeid mellom Hønefoss videregående skole, Hole kommune og Ringerike kommune, der kommunene har forpliktet seg til å tegne lærekontrakt med elevene ved starten av skoleåret.

* Opplæring i teori og praksis skjer parallelt:

Første år: 1 dag jobb – 4 dager skole

Andre år: 2 dager jobb – 3 dager skole
Tredje år: 3 dager jobb – 2 dager skole
Fjerde år: 4 dager jobb – 1 dag skole

* Etter fullført løp har elevene både studiekompetanse og fagbrev.

Ansvarlig redaktør:
Eva Ler Nilsen
Redaksjonssjef:
Simen Aker Grimsrud (konst.)

Nettredaktør:
Knut A. Nygaard
Utgiver:
Fagforbundet
Kontakt redaksjonen:
tips@ignore-fagbladet.no
Telefon:
23 06 40 00
Annonser:
Salgsfabrikken
Sosiale medier:
FacebookTwitter
RSS:
RSS-feed
Besøksadresse:
Keysers gate 15 (4. etasje), Oslo
Postadresse:
Postboks 7003, St. Olavs plass, 0130 Oslo
Fagbladet er medlem av Fagpressen og redigeres etter: RedaktørplakatenVær Varsom-plakatenEtiske husregler Les også: Fagbladets personvernpolicy