– Skal vi ha utvikling, må vi få konkurrere på annet enn pris

Trenden snur. Vekting på pris i renovasjonsanbudene går nedover. Og det er bransjen selv glad for.

2016122211013920170109131226

Det er begrenset hva vi kan konkurrere med for å gjøre jobben billigst mulig.

Adm. Dir. Norsk Gjenvinning Renovasjon, Jørgen Nikolai Pettersen.

ola.tommeras@fagbladet.no

De siste åra har pris vært viktigst av alt, med vekting på 70 til 90 prosent på pris når anbudet tildeles. Selskapet som gjør jobben billigst, har fått oppdragene.

Nå snur trenden tvert om. I 2016 har anbudene gått ut med gradvis lavere vekting på pris, inntil Sarpsborg slo til og lot aktørene konkurrere på kvalitet. miljø og arbeidsvilkår, mens prisen ble vektet med kun 40 prosent.

Kvalitet foran pris

– Vi registrerer en ny trend både i Norge og Sverige. Innbyggerne er mer opptatt av kvalitet enn pris, og det merker politikerne seg, sier administrerende direktør i Norsk Gjenvinning Renovasjon, Jørgen Nikolai Pettersen.

Han gir mye ros til Sarpsborg for at de valgte å la tilbyderne konkurrere om å være best på miljø og arbeidsvilkår framfor å være billigst mulig.

– Sarpsborg valgte bærekraftige løsninger framfor pris. Det er også i tråd med målsetningene for avfallshåndtering i kommunene, påpeker han.

– Høy risiko med lav pris

I Oslo ble pris vektet med 75 prosent, med henvisning til detaljerte og strenge kravspesifikasjoner i anbudet. Pettersen er ikke enige i at strenge krav gjør jakten på laveste pris uproblematisk.

– Det vil alltid innebære en risiko, uavhengig av kravene. Det er begrenset hva vi kan konkurrere med for å gjøre jobben billigst mulig, sier han.

Han tror mange kommuner kan ha angret på at de vektet prisene for høyt.

– Det ligger nok mye læring bak den nye trenden med kvalitet framfor pris. Skal vi drive innovasjon og utvikling gjennom anbud, så må aktørene få konkurrere på andre områder enn pris, kommenterer Pettersen.

Ansvarlig redaktør:
Hege Breen Bakken
Redaksjonssjef:
Simen Aker Grimsrud (konst.)

Nettredaktør:
Knut A. Nygaard
Utgiver:
Fagforbundet
Kontakt redaksjonen:
tips@ignore-fagbladet.no
Telefon:
23 06 40 00
Annonser:
Salgsfabrikken
Sosiale medier:
FacebookTwitter
RSS:
RSS-feed
Besøksadresse:
Keysers gate 15 (4. etasje), Oslo
Postadresse:
Postboks 7003, St. Olavs plass, 0130 Oslo
Fagbladet er medlem av Fagpressen og redigeres etter: RedaktørplakatenVær Varsom-plakatenEtiske husregler Les også: Fagbladets personvernpolicy