JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

– Skal vi ha utvikling, må vi få konkurrere på annet enn pris

Trenden snur. Vekting på pris i renovasjonsanbudene går nedover. Og det er bransjen selv glad for.

2016122211013920230821171436

ola.tommeras@fagbladet.no

De siste åra har pris vært viktigst av alt, med vekting på 70 til 90 prosent på pris når anbudet tildeles. Selskapet som gjør jobben billigst, har fått oppdragene.

Nå snur trenden tvert om. I 2016 har anbudene gått ut med gradvis lavere vekting på pris, inntil Sarpsborg slo til og lot aktørene konkurrere på kvalitet. miljø og arbeidsvilkår, mens prisen ble vektet med kun 40 prosent.

Kvalitet foran pris

– Vi registrerer en ny trend både i Norge og Sverige. Innbyggerne er mer opptatt av kvalitet enn pris, og det merker politikerne seg, sier administrerende direktør i Norsk Gjenvinning Renovasjon, Jørgen Nikolai Pettersen.

Han gir mye ros til Sarpsborg for at de valgte å la tilbyderne konkurrere om å være best på miljø og arbeidsvilkår framfor å være billigst mulig.

– Sarpsborg valgte bærekraftige løsninger framfor pris. Det er også i tråd med målsetningene for avfallshåndtering i kommunene, påpeker han.

– Høy risiko med lav pris

I Oslo ble pris vektet med 75 prosent, med henvisning til detaljerte og strenge kravspesifikasjoner i anbudet. Pettersen er ikke enige i at strenge krav gjør jakten på laveste pris uproblematisk.

– Det vil alltid innebære en risiko, uavhengig av kravene. Det er begrenset hva vi kan konkurrere med for å gjøre jobben billigst mulig, sier han.

Han tror mange kommuner kan ha angret på at de vektet prisene for høyt.

– Det ligger nok mye læring bak den nye trenden med kvalitet framfor pris. Skal vi drive innovasjon og utvikling gjennom anbud, så må aktørene få konkurrere på andre områder enn pris, kommenterer Pettersen.

Det er begrenset hva vi kan konkurrere med for å gjøre jobben billigst mulig.

Adm. Dir. Norsk Gjenvinning Renovasjon, Jørgen Nikolai Pettersen.

Ansvarlig redaktør:
Eva Ler Nilsen
Redaksjonssjef:
Michael Brøndbo

Nettredaktør:
Knut A. Nygaard
Utviklingsredaktør:
Vidar Eriksen
Utgiver:
Fagforbundet
Kontakt redaksjonen:
tips@ignore-fagbladet.no
Annonser:
Salgsfabrikken
Sosiale medier:
FacebookTwitter
RSS:
RSS-feed
Telefon:
23 06 40 00
Adresse:
Møllergata 10, 0179 Oslo
Fagbladet er medlem av Fagpressen og redigeres etter: RedaktørplakatenVær Varsom-plakatenEtiske husregler Les også: Fagbladets personvernpolicy