GJØR DET DRÅLIG: De ulike strekningene på Østfoldbanen gjør det gjennomgående dårlig i målinger av kundetilfredshet.
Terje Pedersen/NTB scanpix
All trafikken på Østfoldbanen er samlet i én pakke, sammen med lokaltogruten Spikkestad-Oslo-Lillestrøm og Gjøvikbanen, skriver Aftenposten. Sistnevnte drives i dag av et eget selskap, Vy Gjøvikbanen AS. Den andre pakken består av resten av lokal- og regiontogene rundt Oslo, pluss Kongsvingerbanen, Bratsbergbanen og strekningen Kongsvinger-Eidsvoll.
De ulike strekningene på Østfoldbanen gjør det gjennomgående dårlig i målinger av kundetilfredshet, men de kan få seg et løft når den nye Follobanen står klar i slutten av 2022. Desember 2022 er også planlagt trafikkstart for anbudspakke én på Østlandet.
– Det er rimelig å forvente at folk her blir noe mer fornøyd når Follobanen kommer i gang. Både de som reiser direkte til Ski, og de som får bedre plass på den gamle linjen, sier persontogsjef Arne Fosen i Vy om anbudspakken.
• Kronikk: Jeg finner meg ikke i at ytringsfriheten min blir forsøkt innskrenket
Omdømme vil se annerledes ut
Fosen sier Vy planlegger å konkurrere om alle linjer. Også jernbanedirektør Kirsti Slotsvik tror omdømmemålingene vil se ganske annerledes ut når den nye banen er klar.
Jernbanedirektoratet kunngjorde sin anbefaling om oppdeling av anbudet 19. juni. Trafikkstart for anbudspakke to er desember 2024, når Drammen stasjon gjenåpnes etter ombygging.
LØNNSOPPGJØR: Snart skal lønna di forhandles.
Brian Cliff Olguin
Flere enn en million alderspensjonister får fastsatt ny pensjon denne våren. (Illustrasjonsfoto)
Anna Granqvist
Arbeidslivsdirektør Tor Arne Gangsø i KS er klar til å starte opp forhandlingene om lønningene i kommunen.
Torgny Hasås
LØNNSOPPGJØR: Snart skal lønna di forhandles.
Brian Cliff Olguin
Lønnsoppgjøret for kommunene gjelder 450.000 ansatte. Mette Nord representerer 190.000 av dem. Det er Norges største tariffoppgjør, og er derfor omfattet med stor interesse fra media.
Per Flakstad
– Det er mer penger å hente i årets oppgjør, sier sjeføkonom Harald Magnus Andreassen i Sparebank 1 Markets.
Pressebilde