LO Media kjøper ANB

ANB-redaktør Kjell Werner (til høyre) mener LO Medias oppkjøp blir en god løsning for Avisenes Nyhetsbyrå. Her sammen med ANB-journalistene Helge Rønning Birkelund og Aslak Bodahl.

ANB-redaktør Kjell Werner (til høyre) mener LO Medias oppkjøp blir en god løsning for Avisenes Nyhetsbyrå. Her sammen med ANB-journalistene Helge Rønning Birkelund og Aslak Bodahl.

FOTO: ØYVIND AUKRUST, LO MEDIA

Avisenes Nyhetsbyrå skilles ut fra Amedia og blir en del av LO Media.

2016082912240020160830115227

joran.gronstad@lomedia.no

LO Media kjøper Avisenes Nyhetsbyrå (ANB) fra Amedia AS. Det har LO Medias styre vedtatt i dag.

– ANB er et av landets fremste redaksjonelle miljøer innenfor mange av de samme fagområdene som LO Medias redaksjoner dekker. Vi ser derfor mange muligheter for samarbeid og utvikling med dette kjøpet, sier daglig leder for LO Media, Tore Ryssdalsnes i en pressemelding.

LO selger seg ut av Amedia

Flytter fra Akersgata

Ifølge pressemeldingen skal ANB fortsette som eget selskap, eid av LO Media. I første omgang skal selskapet drives som i dag, men etter hvert vil samarbeid og utvikling skje i fellesskap med LO Medias redaksjonelle miljø. Ryssdalsnes opplyser at det innebærer en flytting fra Akersgata i Oslo til LO Medias lokaler i Storgata.

– Vi er glade for denne avtalen, og mener denne løsningen trygger arbeidsplassene i ANB. Vi ser fram til å fortsette vår satsing på journalistikk innenfor arbeidsliv, samfunn og politikk, men med nye eiere, sier ansvarlig redaktør i ANB, Kjell Werner.

Skal fortsatt levere innhold til Amedia

ANB har hatt som primæroppgave å levere innhold til Amedias lokalaviser. Det skal ANB fortsette med, selv med ny eier. Samtidig gir avtalen mulighet for å levere ANBs innhold til flere medier.

– Vi er glade for at ANB får et langsiktig og godt eierskap i LO Media, og at vi har fått en avtale som viderefører distribusjon av innhold fra ANB til våre lokalaviser. LO Medias overtakelse bidrar til en videreutvikling av ANB, sier direktør for utgiverspørsmål og samfunnskontakt i Amedia, Stig Finslo.

Kjøpet inkluderer nettstedet siste.no som ANB driver.

– Kjempebra løsning for de ansatte

Arbeiderbevegelsens Presseforbund (PF) ønsker ANB velkommen som en del av LO Media.

– Selv om dette kom overraskende på oss, så ser vi i APF dette som kjempebra løsning i en vanskelig situasjon for ANB. Nå beholder vi byrået og alle journaliststillingene og ettersom vi forstår er også de ansatte fornøyde med at de nå skal bli en del av stiftelsen LO Media, sier forbundsleder Nina Hanssen.

Dette er LO Media

• Stiftelsen LO Media har ca. 60 ansatte og er etablert av LO og alle LOs forbund.

• LO Media lager medlemsblader til 13 LO-forbund og produserer også andre fagblader, blant annet LO-Aktuelt. Med et månedlig opplag på ca. 550.000 fagblader, er LO Media den største fagbladprodusenten i Fagpressen.

• LO Media produserer også ulike typer informasjonsmateriell på oppdrag for kunder i arbeiderbevegelsen.

• I 2016 forventes omsetningen å bli rundt 125 millioner kroner.

Dette er ANB

• Avisenes Nyhetsbyrå (ANB) ble etablert i 1912, da som Socialdemokratisk Pressekontor. Skiftet seinere navn til Arbeidernes Pressekontor, A-pressens Oslo-redaksjon og fra 2001, Avisenes Nyhetsbyrå (ANB).

• ANBs hovedformål har vært å betjene lokal- og regionaviser over hele Norge.

Nyhetstjenesten inneholder eksklusivt materiale innenfor politikk og samfunn.

ANB har sin egen nettavis: Siste.no.

Ansvarlig redaktør:
Hege Breen Bakken
Redaksjonssjef:
Simen Aker Grimsrud (konst.)

Nettredaktør:
Knut A. Nygaard
Utgiver:
Fagforbundet
Kontakt redaksjonen:
tips@ignore-fagbladet.no
Telefon:
23 06 40 00
Annonser:
Salgsfabrikken
Sosiale medier:
FacebookTwitter
RSS:
RSS-feed
Besøksadresse:
Keysers gate 15 (4. etasje), Oslo
Postadresse:
Postboks 7003, St. Olavs plass, 0130 Oslo
Fagbladet er medlem av Fagpressen og redigeres etter: RedaktørplakatenVær Varsom-plakatenEtiske husregler Les også: Fagbladets personvernpolicy