Fly fra Norwegian i trøbbel mellom Kristiansand og Oslo

Norske myndigheter får ikke granske farlige hendelser på Norwegian-fly innenriks i Norge

SKINNET BEDRAR: Selv om kroppen er malt i norske farger og flyet er registert i Norge, er det ingen grunn til å tro at det er norske myndigheter som bestemmer ombord.

SKINNET BEDRAR: Selv om kroppen er malt i norske farger og flyet er registert i Norge, er det ingen grunn til å tro at det er norske myndigheter som bestemmer ombord.

Atle Straume

Slovakiske myndigheter har ansvaret for å granske Norwegians trøblete flytur fra Kristiansand til Oslo.

2016120812342420161208143926

torgny@lomedia.no

Da passasjerene gikk om bord i Norwegian-flyet på Kjevik lufthavn i Kristiansand 4. november trodde alle at dette var en normal innenriksflyvning til Oslo. Rett nok var det en danske, Jacob Ellehammer, som prydet haleroret, men flyet var malt i Norwegians kjente farger. De ble møtt av norsktalende kabinpersonale. De spesielt interesserte passasjerene kunne se at flyet hadde malt kjennetegnet LN-NII på flykroppen. LN betyr at flyet er norsk. Og Norwegian betyr som kjent: «norsk».

Kabinpersonalet på Norwegian-fly nektet å fly videre med lavpris-piloter

Uønskete avvik

Men flyturen ble ikke normal, en rekke hendelser gjorde at det var på sin plass med en meddelse om uønskete avvik. Denne meldingen ble da også sendt. Men den ble ikke sendt til Luftfartstilsynet i Bodø. Den ble ikke sendt til norske myndigheter i det hele tatt. Rett adresse var transporttilsynet i Bratislava i Slovakia.

Som frifagbevegelse.no skrev i går var det en rekke merkverdige manøvrering under flyturen. Først var flyet to timer forsinket.

Da det var på vei for å ta av, stoppet det plutselig midt på rullebanen, mens kabinpersonalet gikk rundt i midtgangen for å roe passasjerene startet flyet plutselig. Under flyturen hørtes en alarm fra cockpit, men kabinpersonalet fikk ikke kontakt med pilotene.

Bjørn Kjos kan dumpe lønna for kabinansatte, frykter LO

Med oksygenmasker på

Det hele ble avsluttet med at kabinpersonalet valgte å ta på seg bærbare oksygenmasker fordi de merket at det var noe feil med kabintrykket. Flyet fløy på halvparten av det som var tildelt marsjhøyde.

Det var mange grunner til å melde fra om avvik.

LN-NII er døpt Jacob Ellehammer, og ser norsk ut. Men det er leid ut fra Norwegian til det slovakiske flyselskapet Fly2sky. Pilotene er ansatt i dette selskapet. Derfor er det slovakiske myndigheter og ikke norske som undersøker hendelsen 4. november.

Ansatte vant over Norwegian i retten

Har blitt informert

Kommunikasjonsdirektør i Luftfartstilsynet, Frank Gøran Norheim, bekrefter at de ikke har noen oppgave med å granske hva som skjedde i forbindelse med Norwegian-flyvningen fra Kristiansand til Oslo 4. november. Men de har blitt informert av Norwegian om episoden.

Uføre får økt pensjon og etterbetalt

Gjør du dette på julebordet, kan du miste jobben

Ansvarlig redaktør:
Eva Ler Nilsen
Redaksjonssjef:
Simen Aker Grimsrud (konst.)

Nettredaktør:
Knut A. Nygaard
Utgiver:
Fagforbundet
Kontakt redaksjonen:
tips@ignore-fagbladet.no
Telefon:
23 06 40 00
Annonser:
Salgsfabrikken
Sosiale medier:
FacebookTwitter
RSS:
RSS-feed
Besøksadresse:
Keysers gate 15 (4. etasje), Oslo
Postadresse:
Postboks 7003, St. Olavs plass, 0130 Oslo
Fagbladet er medlem av Fagpressen og redigeres etter: RedaktørplakatenVær Varsom-plakatenEtiske husregler Les også: Fagbladets personvernpolicy