Kan forhindre kreft og diabetes

Slik tar du vare på helsa

Wikipedia

25 minutter med rask gange i løpet av dagen kan forhindre kreft og diabetes.

2016070609220020160706115512

simen.grimsrud@fagbladet.no

Inaktivitet kan være en like stor trussel mot helsen din som røyking og fedme, ifølge Sigmund Anderssen.

Les også: • Ole Martin går Oslo – Istanbul på jobb

Han er professor i fysisk aktivitet og helse ved Norges idrettshøyskole, og han har tidligere ledet Nasjonalt råd for fysisk aktivitet.

– Vi vet at det er en sterk sammenheng mellom fysisk aktivitet og forebygging av en del vanlige sykdommer som hjerte- og karsykdommer, type 2 diabetes og enkelte kreftformer, sier Anderssen.

Les også: • Renholdere trener i arbeidstida

Gå deg svett

I dag anbefaler myndighetene i Norge at voksne mennesker er i fysisk aktivitet i minimum 150 minutter per uke, hvis intensiteten i aktiviteten er moderat, eller 75 minutter med høy intensitet. Altså i overkant av 20 minutter hver dag med vanlig eller rask gange.

– Det er lite effektivt hvis du kun tusler rundt, men vanlig eller hurtig gange vil gi en effekt på helsa. Jo høyere intensitet du har, desto bedre effekt vil treningen gi, forteller Anderssen.

– Hvor mange skritt bør vi gå i løpet av en dag?

– Mellom 8000 og 10.000 skritt. Går du lenger, får du en ytterligere helseeffekt. Men igjen, det handler om hvilken intensitet du har. Det gjør ikke noe om pulsen stiger og at du svetter litt, sier professoren.

Følg Fagbladet på Facebook

Lev sunt

Selv om fysisk aktivitet i seg selv er godt for helsa, er det ikke det eneste som er viktig.

– Hvis du går mye, men spiser usunt eller røyker mye, blir effekten borte, forteller han.

– Kan det å gå føre til belastningsskader?

– Å gå skaper lite trøbbel i seg selv, men det er viktig med gode sko. Knærne dine får ikke støt på samme måte som når du jogger. Hvis tunge løft og statiske bevegelser er en del av jobben din, er du mer utsatt for belastningsskader. Det å sitte for mye kan også føre til at du får vondt, sier professoren i fysisk aktivitet og helse.

Dette kan du forebygge med fysisk aktivitet:

• Hjertesykdom

• Høyt blodtrykk

• Overvekt

• Type 2-diabetes

• Tykktarmskreft

• Brystkreft

• Livmorkreft

• Depresjon

Helsedirektoratets tips

• Voksne bør være fysisk aktive med minimum 150 minutter moderat intensitet per uke, eller minimum 75 minutter med høy intensitet per uke. Anbefalingen kan også oppfylles med en kombinasjon av moderat og høy intensitet.

• Aktiviteten kan deles opp i bolker på minst ti minutters varighet.

• Økt dose gir større gevinst. For å oppnå ytterligere helsegevinster, bør voksne øke den moderate fysiske aktiviteten inntil 300 minutter i uka, eller utføre inntil 150 minutter fysisk aktivitet av høy intensitet i uka eller en tilsvarende kombinasjon av moderat og høy intensitet.

• Øvelser som gir økt muskelstyrke til store muskelgrupper bør utføres to eller flere dager i uka.

• Reduser stillesittingen.

MEST LEST:
RO: Kos med Pus roer når det trykker innvendig.  – Spesialisthelsetjenesten er så neddynga at de ikke klarer å møte fristene til Nav, sier Helene Spro, helsefagarbeider og mor til to døtre med spesielle behov. Hun har permisjon uten lønn for å ta vare på barnet sitt på skolen og sliter økonomisk. Spro får ikke engang søkt om pleiepenger grunnet lang ventetid i spesialisthelsetjenesten.

RO: Kos med Pus roer når det trykker innvendig. – Spesialisthelsetjenesten er så neddynga at de ikke klarer å møte fristene til Nav, sier Helene Spro, helsefagarbeider og mor til to døtre med spesielle behov. Hun har permisjon uten lønn for å ta vare på barnet sitt på skolen og sliter økonomisk. Spro får ikke engang søkt om pleiepenger grunnet lang ventetid i spesialisthelsetjenesten.

Yngvil Mortensen

Alenemor Helene (46) får ikke pleiepenger: – Faen ta dere hele gjengen!

BEDRE FØR: Før Eli Kristine Ekeren fikk jobb som nattevakt på sykehjemmet i 1989, hadde moren hennes den samme jobben. Den gang var tillegget en prosent av lønna, slik at tillegget økte i takt med lønnsutviklingen. Slik er det ikke nå lenger.

BEDRE FØR: Før Eli Kristine Ekeren fikk jobb som nattevakt på sykehjemmet i 1989, hadde moren hennes den samme jobben. Den gang var tillegget en prosent av lønna, slik at tillegget økte i takt med lønnsutviklingen. Slik er det ikke nå lenger.

Frøydis Falch Urbye

Jobben kan påføre Eli både kreft og depresjoner

DÅRLIG SIGNAL: – Dette er nesten litt komisk. Praktisk sett er det en tullesak. Det er også et jævlig dårlig signal å sende til sine ansatte som har jobbet i vinkel, dag, kveld, helg og natt i tre år for å få til sammenslåingen, sier Anders Fosen, leder i Fagforbundet i Asker kommune.

DÅRLIG SIGNAL: – Dette er nesten litt komisk. Praktisk sett er det en tullesak. Det er også et jævlig dårlig signal å sende til sine ansatte som har jobbet i vinkel, dag, kveld, helg og natt i tre år for å få til sammenslåingen, sier Anders Fosen, leder i Fagforbundet i Asker kommune.

Bjørn A. Grimstad

Skal lunsjpausen vare i 20 eller 30 minutter? Nå havner saken i retten

Fredrik Sandvik stilte på intervju i treningstøy og hadde med badebukse.

Fredrik Sandvik stilte på intervju i treningstøy og hadde med badebukse.

Helge Skodvin

Vernepleier Fredrik måtte ta baklengs salto på jobbintervju

NÆR RELASJON: John Helge Engan og Anne Grethe har kjent hverandre i mange år. Den nære relasjonen er viktig hvis Anne Grethe en dag skulle bli syk og ikke klarer å fortelle hva som er i veien.

NÆR RELASJON: John Helge Engan og Anne Grethe har kjent hverandre i mange år. Den nære relasjonen er viktig hvis Anne Grethe en dag skulle bli syk og ikke klarer å fortelle hva som er i veien.

Frøydis Falch Urbye

Her er alle beboerne over 50 år. Hva skjer når de blir syke og skal dø?

FACEBOOK-ALARM: Anders Strand skal bli helsefagarbeider, og ringte 113 da han så Facebook-meldingen fra en mann med ekstremt høyt blodsukker.

FACEBOOK-ALARM: Anders Strand skal bli helsefagarbeider, og ringte 113 da han så Facebook-meldingen fra en mann med ekstremt høyt blodsukker.

Therese Alice Sanne

Helselærling reddet livet til en fremmed via Facebook

Ansvarlig redaktør:
Eva Ler Nilsen
Redaksjonssjef:
Michael Brøndbo

Nettredaktør:
Knut A. Nygaard
Utgiver:
Fagforbundet
Kontakt redaksjonen:
tips@ignore-fagbladet.no
Telefon:
23 06 40 00
Annonser:
Salgsfabrikken
Sosiale medier:
FacebookTwitter
RSS:
RSS-feed
Besøksadresse:
Keysers gate 15 (4. etasje), Oslo
Postadresse:
Postboks 7003, St. Olavs plass, 0130 Oslo
Fagbladet er medlem av Fagpressen og redigeres etter: RedaktørplakatenVær Varsom-plakatenEtiske husregler Les også: Fagbladets personvernpolicy