JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Transportarbeiderne raser mot Arbeidstilsynet

Veireno fikk dispensasjon av Arbeidstilsynet til å benytte enda mer overtid

Veireno burde ikke fått tillatelse til utvidet bruk av overtid, da det er for liten bemanning og for få biler som har ført til kaoset, ikke "vanlige" oppstartsproblemer, mener Transportarbeiderforbundet.

Veireno burde ikke fått tillatelse til utvidet bruk av overtid, da det er for liten bemanning og for få biler som har ført til kaoset, ikke "vanlige" oppstartsproblemer, mener Transportarbeiderforbundet.

Werner Juvik

Nå har transportarbeiderforbundet anket vedtaket til Arbeidstilsynet om at søppelkjørerne i Veireno i Oslo kan jobbe mer enn lovlig overtid.

2017010612050020230821171436

res@lomedia.no

Veireno overtok søppelhåndteringen for husholdningsavfall i Oslo i begynnelsen av oktober i fjor. I romjula var antall klager nesten 30.000 på manglende søppelhenting i hovedstaden. Samtidig har de ansatte jobbet nærmest døgnet rundt, mens mottaksstasjonene har utvidet åpningstida for at søppelbilene til Veireno skulle kunne levere senere på kvelden.

I november sendte Veireno søknad til Arbeidstilsynet om utvidet bruk av overtid fram til utgangen av mars 2017. Behovet ble begrunnet med at ansatte bruker tid på å lære seg nye ruter nye elektroniske systemer, nysortering av nøkler og trafikale problemer i oppstarten, blant annet grunnet togstreiken.

– Det tar mer tid å fullføre rutene på grunn av disse utfordringene, skrev Veirenos HR-direktør, Kirsten Bates i søknaden.

Les Fagbladets store søppelkavalkade her

Må være frivillig

En drøy måned senere, den 9. desember, gir Arbeidstilsynet Veireno tillatelse til bruk av økt overtid med virkning fra 12. desember 2016 til 31. mars 2017. I vilkårene heter at overtidsarbeid utover rammene i arbeidsmiljøloven om maksimalt ti timer overtid i løpet av sju dager, maksimalt 25 timer overtid i fire sammenhengende uker og maksimalt 200 timer innenfor en periode på 52 uker, ikke kan pålegges andre enn de som har sagt seg villige til det. I tillegg settes det klarer rammer for hvor mye overtid som kan benyttes.

• Samlet arbeidstid (alminnelig arbeidstid + overtid) skal ikke overstige 13 timer i løpet av 24 timer.

• Samlet arbeidstid i løpet av sju dager skal ikke overstige 65 timer.

• Overtidsarbeidet for hver enkelt arbeidstaker må ikke overstige 50 timer i løpet av en periode på 4 uker.

• Ved bruk av overtid skal arbeidstakerne sikres minst 11 timer sammenhengende arbeidsfri periode før neste hovedarbeidsperiode.

• Ved bruk av overtid skal arbeidstakerne sikres minst 35 timer sammenhengende arbeidsfri periode i løpet av sju dager.

Arbeidsmiljølovens bestemmelser om overtid [ekstern link]

Tilbakeviser Veireno-påstander

Rett før jul sendte Ole Einar Adamsrød, forbundssekretær i Norsk Transportarbeiderforbund, en klage på dispensasjonen Veireno fikk av Arbeidstilsynet.

– Veireno burde ikke fått dispensasjon på et slikt grunnlag som de har søkt på. Når Veireno opplyser at behovet for utvidet overtid ikke skyldes at de ansatte må jobbe mer, mener vi det er feil. De ansatte i Veireno har fått lengre ruter med flere innhentinger per rute og per skift. Det er derfor de ikke klarer å gjøre arbeidet innenfor ordinær arbeidstid. Anbudet til Veireno viser jo at de skal gjøre samme jobben med færre ansatte og færre biler enn tidligere, i tillegg til at det skal jobbes skift, skriver Adamsrød i klagen.

Ole Einar Adamsrød, forbundssekretær i Norsk Transportarbeiderforbund.

Ole Einar Adamsrød, forbundssekretær i Norsk Transportarbeiderforbund.

Roy Ervin Solstad

NTF reagerer også sterkt på at Veireno mener de trenger mer overtid for å drive opplæring både på ruter og nytt elektronisk system fram til utgangen av mars.

– Denne opplæringen burde vært gjort på forhånd, slik at ansatte kunne vært forberedt når de startet innhentingen av søppel. Veireno selv opplyste jo før de startet opp at de hadde både egne ansatte og ansatte som kom fra de selskapene som tapte anbudet som hadde erfaring og allerede var godt kjent i Oslo, påpeker han.

Søppelkaoset i Oslo skal granskes for å hindre gjentakelse

Etterlyser Arbeidstilsynet-rapport

Adamsrød er heller ikke videre imponert over påstandene om at det trengs tid fram til mars for å sortere nøklene som benyttes i henhold til nytt ruteopplegg, og at det skyldes på trafikale problemer i oppstartsfasen blant annet grunnet togstreiken.

– Den streiken var ferdig i slutten av oktober, og nøkkelsorteringen burde i hvert fall hvert på plass nå, skriver han i klagen datert 22. desember 2016.

Han er også svært kritisk til at Arbeidstilsynets rapport som skulle vært ferdig før jul, fremdeles ikke har kommet.

– Problemet er at Arbeidstilsynet skriver at de vet at det er opprettet en sak på Veireno i Vestfold. De vet også at det ligger en politianmeldelse av Veireno på vent. Likevel gir de dispensasjon. Det burde de ikke gitt verken på det grunnlaget eller de punktene Veireno selv viser til, fastholder han.

Transportarbeiderforbundet slår tilbake mot Veireno-anklager

Frykter utskifting av ansatte

Adamsrød forteller til Transportarbeideren at de tilbakemeldingene han får fra forbundets tillitsvalgte tyder på at det fremdeles er kaos og svært lange arbeidsdager for de ansatte.

– De jobber både sent og tidlig, og det har de gjort i jula også. Vi klarer ikke å se hvordan de ansatte skal kunne få 11 timer sammenhengende pauser mellom to hovedøkter med Arbeidstilsynets dispensasjon, og hvem er det som skal kontrollere dette når ikke en gang de tillitsvalgte får ut timelistene som viser hvor mye de ansatte jobber, sukker han oppgitt.

Adamsrød sier rett ut at han frykter at Veireno vil bytte ut de ansatte når deres "overtidstak" er nådd.

– Dette ser ut som ren utnytting av arbeidskraft. Når de ikke makter å jobbe mer, så byttes de bare ut med andre fra Øst-Europa, sier han.

Oslo har fått over 20.000 søppelklager

– Undergraver anbudet

I skrivende stund har ikke Transportarbeiderforbundet fått svar på sin anke, men Adamsrød håper vedtaket om utvidet bruk av overtid blir trukket tilbake mens anken behandles.

– Veireno kan ikke få anledning til å benytte ekstra overtid mens en anke blir behandlet. Særlig siden vi har tilbakevist alle punktene Veireno har søkt om utvidet overtid på grunn av, sier han.

KOMMENTAR: Derfor må Raymond ta grep om Oslo-søpla

Samtidig mener han at Oslo-politikerne må ta affære.

– Vi har oppfordret Oslo kommune til å forholde seg til det anbudet som er levert. Når Veireno ikke klarere å levere søppelet innenfor vanlig åpningstid på søppelmottakene fordi Veireno ikke har nok folk og biler, undergraver Oslo kommune anbudet og legger opp til sosial dumping. Det finner jeg forkastelig, tordner Ole Einar Adamsrød i Norsk Transportarbeiderforbund.

All overtid i Oslo-renovasjon er frivillig

– Stoler på Arbeidstilsynet

Daglig leder i Veireno, Jonny Enge, skriver torsdag ettermiddag i en epost til Transportarbeideren at selskapet har gitt Arbeidstilsynet alle de opplysninger som på søknadstidspunktet var relevante for søknad om utvidet bruk av overtid.

– På denne bakgrunn, har Arbeidstilsynet funnet at vilkårene for å gi tillatelse til utvidet bruk av overtid, er oppfylt. Arbeidstilsynet har stilt visse vilkår for bruk av utvidet bruk av overtid, for å sikre at hensynet til arbeidstakernes arbeidsmiljø, blir ivaretatt, skriver Enger.

Han forteller også at Veireno fikk brev fra Arbeidstilsynet i dag med kopi av klagen fra NTF. Der har Veireno fått frist til å svare innen 23. januar.

– Vi vil gjennomgå de punktene som fremkommer i klagen, og inngi tilsvar til Arbeidstilsynet innen fristen. Veireno AS har tillit til at Arbeidstilsynet forvalter det regelverk som gjelder på dette området, og at de kun fatter vedtak om utvidet bruk av overtid når vilkårene for dette er oppfylt. Ut over dette, ønsker vi ikke å kommentere saken, avslutter Jonny Enger i Veireno.

Ansvarlig redaktør:
Eva Ler Nilsen
Redaksjonssjef:
Michael Brøndbo

Nettredaktør:
Knut A. Nygaard
Utviklingsredaktør:
Vidar Eriksen
Utgiver:
Fagforbundet
Kontakt redaksjonen:
tips@ignore-fagbladet.no
Annonser:
Salgsfabrikken
Sosiale medier:
FacebookTwitter
RSS:
RSS-feed
Telefon:
23 06 40 00
Adresse:
Møllergata 10, 0179 Oslo
Fagbladet er medlem av Fagpressen og redigeres etter: RedaktørplakatenVær Varsom-plakatenEtiske husregler Les også: Fagbladets personvernpolicy