JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Fra grasrota

Politikerne ofrer sjåførenes sikkerhet på «mammons alter»

2019121014250720230821171436

Ivar Eide Ruud

Nå har vi hatt tre dødsfall på grunn av manglende kollisjonssikkerhet i bussene. Hvor mange må vi oppleve før myndighetene sørger for bedre sikkerhet? spør Ole Roger Berg.

Bussjåfør

Alle myndigheter og de fleste politikere toer sine hender og sier at de ikke kan gjøre noe. Det må vedtas forskrifter på europeisk nivå, og det er visstnok vanskelig. Samferdselsdepartementet sier faktisk at Norge ikke kan vedta egne regler for kollisjonssikkerhet i buss.

Norge kan ikke stille strengere krav til bussjåførenes sikkerhet enn resten av Europa, sier Samferdselsdepartementet

Ansvarsfraskrivelse

Dette er ren ansvarsfraskrivelse og dessuten helt feil. EU-bestemmelser om helse, miljø og sikkerhet er minimumsbestemmelser. Det betyr at det enkelte land kan ha strengere bestemmelser enn gjeldene lov og regelverk. Kollisjonssikkerhet i buss er en HMS-bestemmelse, selv om den er regulert i andre lovverk. Derfor kan Norge fint vedta at norske busser skal ha bedre kollisjonssikkerhet enn dagens regler. Dette kan departementet, regjerningen eller i siste instans Stortinget vedta. Men det vil selvsagt gjøre bussene i Norge litt dyrere i innkjøp, og det er vel her hunden ligger begravet. Og hvis Norge vedtar dette, vil det være naturlig at våre nordiske naboland kommer raskt etter. Da blir det svært vanskelig for EU å holde igjen.

Jeg ser at også NHO mener vi må vente til vi har fått endret reglene i EU. Dette blir for passivt. Det er bra at NHO støtter kravet om bedre kollisjonssikkerhet, men vi trenger at de aktivt går inn i debatten i Norge her og nå. Noen velger å skylde på bussprodusentene, men det er en blindvei. Dette er, som det meste annet, et politisk spørsmål. Derfor er det der vi må sette inn støtet.

Den lille elbilen på bildet smadret bussen: – Sjåførenes sikkerhet ofres for å vinne anbud

Legg press på fylkene/regionene

Men ettersom staten er en aktør som er litt tung å bevege på, i alle fall med den nåværende regjerningen, må vi bruke en annen og mye raskere vei. Vi må få vedtak i fylkene/regionene om at busser som skal brukes i deres områder i Norge, anbud eller ikke, skal ha denne type kollisjonssikkerhet. Anbudsselskapene kan sette krav til alt mulig, som for eksempel fargen på holdeplassknappene i bussene... Da kan de selvsagt også stille krav om kollisjonssikkerhet. Ingen kan hindre for eksempel AtB, Ruter eller Skyss å stille slike krav. Men de vil selvsagt ikke gjøre dette uten videre siden slike krav koster penger. Derfor må de presses til å vedta krav om kollisjonssikkerhet. Og hvem kan presse dem? Jo selvsagt våre folkevalgte i fylkene som eier disse auksjonsselskapene. De kan vedta at vi innfører slike krav fra neste innkjøp av busser i vår region. Så derfor, kjære kolleger og arbeidskamerater, er det nå opp til deg og meg og oss å legge så mye press på våre lokale politikere at de ikke kan vri seg unna.

Min utfordring går derfor til alle forbund i bransjen pluss hovedorganisasjonene LO og YS: Greier vi å samle oss om et slikt krav ved neste anbud, uansett hvor i landet det kommer? Hvilket parti vil være det første til å støtte arbeidet for bedre sikkerhet for bussførere, gjennom å vedta at bussene skal ha skikkelig kollisjonssikkerhet også for sjåføren?

Verneombudenes kamp må lykkes

Vi vil at den kampen som verneombud i avdeling Nettbuss Lommedalen, Marianne Nattestad, startet i 2016, skal lykkes! Vi hadde da hatt en stygg dødsulykke ved Bjørkelangen der en sjåfør omkom. Verneombud Marianne og hovedverneombud Harald Sehm jobbet tett sammen, og etter hvert kom også flere tillitsvalgte med i kampen. Arbeidet resulterte i mars 2017 i et brev til samferdselsministeren, samferdselsutvalgene i fylkene og transport- og kommunikasjonskomiteen på Stortinget.

Etter gjentatte purringer fikk omsider disse ildsjelene et møte med departementet 20. februar 2018. Arne Danielsen, redaktør i Yrkestrafikk, hadde begynt å følge opp problemstillingen og skal ha en del av æren for at det overhodet ble et møte.

Alt dette førte saken til Genève. Men så har historien vist at det ikke gikk på første forsøk i denne komiteen. Det går for sakte. Derfor må vi jobbe lokalt.

Nå er det opp til alle i bransjen, både tillitsvalgte, verneombud og fagforbund, å sammen sørge for at dette arbeidet lykkes slik at vi får innført regler og bestemmelser som sikrer sjåførene ved frontkollisjoner.

Ansvarlig redaktør:
Eva Ler Nilsen
Redaksjonssjef:
Michael Brøndbo

Nettredaktør:
Knut A. Nygaard
Utviklingsredaktør:
Vidar Eriksen
Utgiver:
Fagforbundet
Kontakt redaksjonen:
tips@ignore-fagbladet.no
Annonser:
Salgsfabrikken
Sosiale medier:
FacebookTwitter
RSS:
RSS-feed
Telefon:
23 06 40 00
Adresse:
Møllergata 10, 0179 Oslo
Fagbladet er medlem av Fagpressen og redigeres etter: RedaktørplakatenVær Varsom-plakatenEtiske husregler Les også: Fagbladets personvernpolicy