Politisk initiativ mot sosial dumping

På Stortinget inviterte Ap-politikere fagbevegelsen til et uformelt møte om sosial dumping i transportsektoren, og på et frokostmøte tidligere på dagen fortalte arbeidsministeren at sosial dumping har høyeste prioritet.

2011050516181820131216160401

per.flakstad@fagforbundet.no

– Vi er glad for at politikerne tar sosial dumping på alvor og viser politisk vilje til å gjøre noe med problemet. Men vi har en vei å gå før vi kan snakke om konkrete resultater, sa Stein Guldbrandsen i Fagforbundets politiske ledelse og de andre representantene fra Norsk Transportarbeiderforbund og Arbeidsmandsforbundet etter møtet med Tone M. Sønsterud fra transportkomiteen og Thor Erik Forsberg fra arbeids- og sosialkomiteen på Stortinget.

Ønsker innspill

– Vi har fått inn mange rapporter og innspill fra ulike steder i landet på det vi oppfatter som sosial dumping i transportsektoren. Dette ønsker vi å gjøre noe med. I dette arbeidet er det viktig for oss å spille på lag med fagbevegelsen for å få innspill til hva som er de største problemene, hva som kan gjøres, og hvem som kan gjøre det, sa Tone M. Sønsterud.

– Problemer rundt sosial dumping kommer til å gi oss store utfordringer, og vi er opptatt av hva som kan løses med blant annet regionale verneombud som de har i byggebransjen, og kanskje se på regelverk i forhold til anbudskriterier og krav om egne ansatte, samt allmenngjøring av tariffavtaler i transportsektoren, fulgte Thor Erik Forsberg opp.

Vendepunkt

– Jeg håper dette er et vendepunkt når det gjelder den politiske viljen til å rydde opp i problemene rundt sosial dumping, sa Roger Hansen som er leder i Norsk Transportarbeiderforbund.

Han la til at den gjengse oppfatning ser ut til å ha vært at Norge har et så gjennomregulert arbeidsliv at det ikke er mulig å drive sosialdumping her.

– Nå har vi fått flere avsløringer som viser at det ikke er riktig, sa han.

Stein Guldbrandsen fra Fagforbundets politiske ledelse mente det er viktig å få inn krav i forhold til anbud, og at det offentlige som bestiller anbudene også har et ansvar for at kravene deres om blant annet lønns- og arbeidsforhold blir overholdt.

Til nå har renholdsbransjen hatt rykte som en versting når det gjelder sosial dumping, men nestleder i Arbeidsmandsforbundet, Helge Haukeland, mente at utfordringene kan bli like store i transportsektoren og innen renovasjon.

Har forslag

Arbeidstakerorganisasjonene hadde flere forslag for å redusere problemene. Blant annet mente de at innleie av sjåfører og vikarbyråenes inntok i transportbransjen måtte begrenses. I tillegg var de opptatt av regionale verneombud og allmenngjøring av tariffavtaler.

– Vi må også få på plass regler om solidaransvar. Det er ikke den fortvilte og underbetalte sjåføren som skal betale bot for et kjøretøy som ikke er i forskriftsmessig stand og har dårlige dekk. Den boten kan gå til det norske bestillerselskapet som prøver å spare penger ved ikke å legge inn tilstrekkelige kvalitetskrav i anbudene sine, mente de.

Organisasjonene var også opptatt av at tillitsvalgte må få bedre muligheter til innsyn i lønns- og arbeidsforhold for både ansatte og innleide sjåfører, og ønsket et totalforbud mot akkordkjøring.

Til slutt ba de Sønsterud og Forsberg gå tilbake til Aps stortingsgruppe og be representantene stemme nei til EUs vikarbyrådirektiv.

– Hvis det blir gjort gjeldende, kan mye av det vi jobber med i forhold til sosial dumping være helt forgjeves, mente de.

Arbeidstakerorganisasjonene skal nå konkretisere hva som er hovedproblemene i forhold til sosial dumping og komme med ideer og forslag til hvordan de kan løses.

Deretter er det planlagt et nytt møte etter sommeren.

Ansvarlig redaktør:
Eva Ler Nilsen
Redaksjonssjef:
Simen Aker Grimsrud (konst.)

Nettredaktør:
Knut A. Nygaard
Utgiver:
Fagforbundet
Kontakt redaksjonen:
tips@ignore-fagbladet.no
Telefon:
23 06 40 00
Annonser:
Salgsfabrikken
Sosiale medier:
FacebookTwitter
RSS:
RSS-feed
Besøksadresse:
Keysers gate 15 (4. etasje), Oslo
Postadresse:
Postboks 7003, St. Olavs plass, 0130 Oslo
Fagbladet er medlem av Fagpressen og redigeres etter: RedaktørplakatenVær Varsom-plakatenEtiske husregler Les også: Fagbladets personvernpolicy