JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Fra grasrota

Navneskiftet til NSB: – Vi kan ikke la slik galskap foregå uten reaksjoner

2019031509043820230821171436
EN DRØM: Tenk så fint det hadde vært hvis vi hadde brukt penger på flere tog, flere ansatte og flere avganger, men det er bare en drøm. Det skal riktignok brukes penger, men de 280 millionene skal brukes kun til navneskiftet, skriver grasrotstemme Christina Beck Jørgensen.

EN DRØM: Tenk så fint det hadde vært hvis vi hadde brukt penger på flere tog, flere ansatte og flere avganger, men det er bare en drøm. Det skal riktignok brukes penger, men de 280 millionene skal brukes kun til navneskiftet, skriver grasrotstemme Christina Beck Jørgensen.

Illustrasjon: Oivind Hovland

Dette er en kjempestor investering som ikke kommer noen til gode, skriver grasrotstemme Christina Beck Jørgensen.

Hjelpepleier

Ofte kan vi lese om forsinkede tog, dyre togpriser og for få avganger. Dette ville dagens regjering gjøre noe med, og de valgte å løse det ved å privatisere NSB.

De valgte altså å ignorere de ansatte, fagfolkene, fagforeningene, ja en stor del av befolkningen i Norge. De ba oss i stedet å se til land hvor de har privat jernbane. Da vi så dit, så vi hvor dårlig det gikk med de. Flere steder var utfordringene dobbelt så store. Billettene var mye dyrere, det var færre avganger, mer kaos og kundene måtte gjennom flere ledd for å få hjelp.

Ikke nok med at regjeringen har endret NSB kraftig de siste årene, så har det nå også blitt kjent at NSB bytter navn til Vy.

Renovasjonen i Oslo må beholdes i kommunal regi

Masse penger

Norges Statsbaner AS (NSB) har i nesten 150 år hatt stor betydning for utviklingen av norsk næringsliv. Jernbanen har blant annet knyttet innlandsområdene nærmere de tidligere utviklede byområdene ved kysten. Alle kjenner til NSB og selv om mye kunne vært bedre, er NSB fortsatt vår jernbane.

Tenk så fint det hadde vært hvis vi hadde brukt penger på flere tog, flere ansatte og flere avganger, men det er bare en drøm. Det skal riktignok brukes penger, men de 280 millionene skal brukes kun til navneskiftet. Pengene går til blant annet logoer på togene, uniformer, apper og billettautomater.

87 norske kommuner dropper anbud på renovasjon

Kommer ingen til gode

Dette er en kjempestor investering som ikke kommer noen til gode. De ansatte vil ikke få noen bedre hverdag av at navnet endres. Det vil heller ikke vi som kunder.

Men hva kan vi vel gjøre nå som det er privatisert? Vi er fortsatt kunder og brukere av tjenestene jernbanen gir oss, og mange av oss er avhengig av den. Samtidig er det vel alltid kunden som har rett?

Så til alle dere som reagerer på dette navnebyttet, fortsett med det. Vi kan ikke la slik galskap foregå uten reaksjoner.

Forslaget til nytt navn skal behandles på ekstraordinær generalforsamling i NSB den 22. mars.

Ikke nok med at regjeringen har endret NSB kraftig de siste årene, så har det nå også blitt kjent at NSB bytter navn til Vy

Ansvarlig redaktør:
Eva Ler Nilsen
Redaksjonssjef:
Michael Brøndbo

Nettredaktør:
Knut A. Nygaard
Utviklingsredaktør:
Vidar Eriksen
Utgiver:
Fagforbundet
Kontakt redaksjonen:
tips@ignore-fagbladet.no
Annonser:
Salgsfabrikken
Sosiale medier:
FacebookTwitter
RSS:
RSS-feed
Telefon:
23 06 40 00
Adresse:
Møllergata 10, 0179 Oslo
Fagbladet er medlem av Fagpressen og redigeres etter: RedaktørplakatenVær Varsom-plakatenEtiske husregler Les også: Fagbladets personvernpolicy