JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Realkompetanse og nye muligheter

Det er en frivillig sak å få verdsatt og dokumentert sin realkompetanse, men det er viktig å skape muligheter.

2009100714111120131214134216

ingeborg.rangul@fagforbundet.no

Det formelle utdanningssystemet består av grunnskole og videregående skole. Så er det høyere utdanning, men også barnehagene har sin opplæring og vi har fagskoler.

Mye kompetanse

– Det som ikke kan beskrives som et system på denne måten, er all den uformelle opplæringen som foregår. Det den enkelte samler seg av kompetanse på en mangfoldig måte – all formell, ikke-formell og uformell kompetanse som voksne har. Denne kompetansen, realkompetansen, fins det et system for å verdsette og dokumentere, sa rådgiver Kristine Hansen i Fagforbundet til deltakerne på landskonferansen for Seksjon kirke, kultur og oppvekst.

Riksrevisjonen har undersøkt og vurdert sentrale og lokale myndigheters tiltak for å oppfylle voksnes rett til tilpasset grunnopplæring. De kom frem til at Kunnskapsdepartementet ikke hadde utført oppgaven godt nok, og at det var for lite dokumentasjon av det reelle behovet for grunnopplæring blant voksne.

Bedre vurderingsverktøy

Hansen mener at det er behov for å skape en mest mulig enhetlig ordning for å kvalitetssikre realkompetansevurderingen.

– Det er varierende kvalitet og varierende forståelse for de ulike læreplanene.

Hansen sier at det ikke kan bli en helt lik ordning fordi det i stor grad handler om å bruke skjønn, men hvis de faglige veilederne får arenaer til å bevisstgjøre seg ordningen i fellesskap, vil ordningen bli mer rettferdig.

– Da åpner det seg muligheter som kan gi anerkjennelse for den kompetansen man har og som man kanskje ikke trodde at man hadde. Den kompetansen er verdt noe og den bør bli brukt.

Fagforbundet har laget et hefte som heter «Realkompetansevurdering gir nye muligheter». Her fins det en oversikt over hvem som vurderer realkompetanse i henhold til videregående opplæring rundt omkring i fylkene, sier Hansen.

Ansvarlig redaktør:
Eva Ler Nilsen
Redaksjonssjef:
Michael Brøndbo

Nettredaktør:
Knut A. Nygaard
Utviklingsredaktør:
Vidar Eriksen
Utgiver:
Fagforbundet
Kontakt redaksjonen:
tips@ignore-fagbladet.no
Annonser:
Salgsfabrikken
Sosiale medier:
FacebookTwitter
RSS:
RSS-feed
Telefon:
23 06 40 00
Adresse:
Møllergata 10, 0179 Oslo
Fagbladet er medlem av Fagpressen og redigeres etter: RedaktørplakatenVær Varsom-plakatenEtiske husregler Les også: Fagbladets personvernpolicy