JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Renovasjon: Brukt, billig og bra!

Du vet aldri hva du finner i OMA-butikken i Oppegård. Vareutvalget kommer nemlig an på hva folk i kommunen har kastet i det siste.

2006061512014020131216050715

På jakt etter noe helt spesielt? Eller trenger du rett og slett en brukt sykkel eller sofa? Eller kanskje begge deler? Da kan gjenbruksbutikken i Oppegård kommune utenfor Oslo være et godt sted å starte.

Her er ingenting nytt, alt er basert på gjenbruk. Nettopp derfor kan du finne mye rart fra mange tidsepoker. Det eneste varene har felles, er at noen før deg har gått lei av dem og kvittet seg med dem på gjenbruksstasjonen like ved.

Stort utvalg

En vandring rundt i det 600 kvadratmeter store lokalet gjør deg overrasket over hva folk faktisk kaster. Her er møbler – fra gammelt til moteriktig, kjøkkenutstyr som dekker de fleste behov, sportsutstyr, datamaskiner, snøfresere, gressklippere og annet hageutstyr.

Butikken har et eget verksted som setter i stand møbler og sykler og andre gjenstander som har et salgspotensiale. Derfor er alle varene i butikken i brukbar stand. Det er bare å ta dem med hjem og begynne å bruke dem.

Du kan også finne et og annet kjøleskap, en komfyr eller en vaskemaskin. Men slike varer blir ikke kontrollert og reparert. Du kan få konstatert at de virker der og da, og får dem med deg for en svært billig penge.

Arbeidstrening

OMA står for Oppegård miljø- og arbeidstreningssenter. Bare fire av dem du finner der er ansatt i kommunen på ordinært vis. Senteret har en daglig leder og tre arbeidsledere. De andre som jobber i butikken er der på arbeidstrening.

– Vi hadde to store utfordringer som vi ønsket å gjøre noe med, sier prosjektleder Liv Strøm Pedersen:

– Mengden med husholdningsavfall øker stadig. Vi er oppe i 450 kilo per innbygger, og folk leverer stadig mer til gjenbruksstasjonen i kommunen. Vi så derfor et stort potensial når det gjaldt gjenbruk.

– Vi hadde også et behov for arbeidstreningsplasser for mennesker som av forskjellige grunner hadde falt utenfor det ordinære arbeidsmarkedet. På denne måten får Oppegård dekket to viktige behov på samme tiltak. Et miljø- og arbeidstreningssenter gir innbyggerne muligheter for å gjenbruke det andre har kastet, og de som trenger det får arbeidstrening, sier hun.

Ideen om en gjenbruksbutikk som et arbeidstreningssenter fikk stort gjennomslag i kommunen, og mange ønsket å bidra for å få butikken på plass.

– Tverrfagligheten i prosjektet er etter min mening en av nøkkelfaktorene til suksessen. Her har mange gode krefter trukket sammen, og det har gitt resultater! mener Liv Strøm Pedersen.

Bevissthet

Butikken åpnet 28. februar i år, og Strøm Pedersen har sine ord i behold når hun sier at den er blitt en suksess.

– Vi opplever at folk i stadig større grad bruker oss. Besøket er jevnt godt i forhold til hva vi hadde forventet, og vi ligger over budsjett når det gjelder salg, sier daglig leder Kato Wollseth. Han forteller også at stadig flere innbyggere, som tror de har noe salgbart som de skal kvitte seg med, kommer direkte til butikken i stedet for å kjøre til gjenbruksstasjonen.

– Jeg syns dette sier noe om at vi har bidratt til å gjøre folk bevisste. De har skjønt at gjenstandene deres kan komme til nytte, og ikke nødvendigvis er søppel som bare skal kastes. Kanskje de i stedet for å komme til oss forsøker å selge dem på bruktmarkedet, eller kanskje de samler opp og leverer til et loppemarked. Dette er en positiv utvikling, sier Wollseth.

Allsidige medarbeidere

OMA-butikken har 18 personer på arbeidstrening, og de er delt opp i tre grupper. Gjenbruksgruppa henter varer på gjenbruksstasjonen. De må klare å skille ut hva det er mulig å selge fra gjenstander som er ubrukelige. De har også ansvar for å plukke deler til et slags «delelager», slik at det er mulig å reparere gjenstander med et godt salgspotensiale.

Verkstedgruppa ser over og foretar småreparasjoner før gjenstandene havner i butikken.

Butikkgruppa lager utstillinger av varene og ekspederer kunder.

– Jeg syns vi har klart å jobbe fram et godt miljø her, sier Kato Wollseth. Tverrfagligheten i prosjektet som førte til butikken kommer godt til syne når han forteller hvor folk kommer fra:

– Vi har fått folk fra sosialtjenesten, fra aetat, flyktningkontoret, psykisk helsetjeneste og barnevernet, forteller Wollseth.

– Nettopp dette har bidratt til at vi har et bredt miljø – både når det gjelder bakgrunn og alder. Vi har folk fra drøyt 20 og opp til nesten 60 år. Jeg syns også at folk fra flyktningkontoret tilfører oss mye spennende. Noen av dem er her mest fordi de trenger språktrening før de kan komme seg i ordinært arbeid. Dette blir kombinert med skolegang, sier Wollseth.

Bygger holdninger

Han understreker at OMA-butikken er et tilbud om arbeidstrening, og ikke en form for behandling.

– Her må alle ta et ansvar. Vi har arbeidet mye med å lage rutiner og definere oppgaver, slik at folk skal være selvgående i størst mulig grad. Det er viktig at de som jobber her selv får anledning til å finne ut av hva som er viktig og mindre viktig, hva som må gjøres først og sist, og på den måten holde seg selv i gang. Det er jo nettopp den virkeligheten de møter ute i arbeidslivet, sier Wollseth.

– Samtidig må dette tilpasses til situasjonen som hver enkelt er i. Vi må ikke presse folk til å yte mer enn de er i stand til, da vil arbeidstreningen virke mot sin hensikt. Vi starter alltid med en forprat, deretter begynner vi forsiktig ut fra et individuelt opplegg. Noen klarer kanskje en full stilling med en gang, mens andre må begynne med én dag i uken, og så øke etter hvert, fortsetter han.

Men én ting er felles for alle: Folk skal være rusfrie i arbeidstiden. De skal komme presis og holde avtaler. Der fires det ikke en millimeter!

– En av våre viktigste oppgaver er å bygge holdninger, derfor må vi være veldig nøye med slike grunnleggende ting. Målet vårt er jo at jeg skal kunne anbefale folk herfra som både dugelige og pliktoppfyllende når framtidige arbeidsgivere ringer og spør, sier Kato Wollseth.

Oppegård miljø- og arbeidstreningssenter (OMA)

OMA er etablert med to hovedmål:

Få ned søppelmengden i kommunen.

Skape arbeidstreningsplasser.

OMA ble til gjennom et tverrfaglig samarbeid mellom VAR (vann, avløp og renovasjon), eiendom, byggadministrasjonen, sosialtjenesten og samfunnsutvikling, samt flere ressurspersoner internt og eksternt.

VAR hadde råvarene på Miljøstasjonen.

Eiendom hadde oversikt over egnede lokaler og leiekontrakter.

Byggadministrasjonen administrerte ombygging, oppvarming, ventilasjon osv.

Sosialtjenesten bidro med kompetanse og erfaring i forhold til å bemanne OMA med mennesker som trenger arbeidstrening.

Samfunnsutvikling bidro med prosjektledelse.

Arbeidstreningssenteret er etablert som en egen enhet under VAR. Det er bygget opp rundt tre avdelinger: Gjenbruk, verksted og butikk.

Butikken åpnet 28. februar. En daglig leder og tre arbeidsledere er ansatt i kommunen. I tillegg skal arbeidstreningssenteret til envher tid ha mellom 15 og 18 personer på arbeidstrening.

Alle arbeidsledige innbyggere i Oppegård som vil ha en tilpasset overgang til arbeidslivet, kan søke om plass ved OMA. Søknaden skal gå gjennom sosialtjenesten, psykisk helsetjeneste, kvalifiseringssenteret, flyktningkontoret, aetat eller trygdekontoret.

KVALITETSARKIVET - KVALITETSST

Ansvarlig redaktør:
Eva Ler Nilsen
Redaksjonssjef:
Michael Brøndbo

Nettredaktør:
Knut A. Nygaard
Utviklingsredaktør:
Vidar Eriksen
Utgiver:
Fagforbundet
Kontakt redaksjonen:
tips@ignore-fagbladet.no
Annonser:
Salgsfabrikken
Sosiale medier:
FacebookTwitter
RSS:
RSS-feed
Telefon:
23 06 40 00
Adresse:
Møllergata 10, 0179 Oslo
Fagbladet er medlem av Fagpressen og redigeres etter: RedaktørplakatenVær Varsom-plakatenEtiske husregler Les også: Fagbladets personvernpolicy