JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Samme tillegg for alle bussarbeidere

Det økonomiske resultatet etter at konsernoverenskomsten i Nettbuss og Borgbuss, samt bussbransjeavtalen er forhandlet ferdig ble det samme som i LO/NHO-oppgjøret.

2009041612582020131216093810

Resultatet er et tillegg på to kroner timen for konsernoverenskomsten og for Borgbuss, og et tillegg på en krone i timen for bussbransjeavtalen.

Det betyr at bussarbeidere etter årets mellomoppgjør taper terreng i forhold til gjennomsnittelig industriarbeiderlønn, stikk i strid med intensjonen da partene i kollektivsektoren ble enige om en landsomfattende bussbransjeavtale i 2007.

Betyr høye krav neste år

– Vi oppnådde målet om å komme mer på linje med en gjennomsnitts industrilønn ved hovedoppgjøret i fjor. Foran mellomoppgjøret i år hadde avstanden økt til rundt 20.000 kroner. Men med et samordnet LO/NHO-oppgjør og total ansvarsfraskrivelse fraTransportbedriftenes Landsforening (TL) og NHO, var det ingen mulighet til å gjøre noe med denne forskjellen i Nettbussoppgjøret, sier Stein Guldbrandsen som er leder i Fagforbundets Seksjon samferdsel og teknisk.

– Konsekvensen av et slikt resultat er at vi må kreve et tillegg på over ti kroner timen og sentrale justeringsoppgjør ved hovedoppgjøret til neste år. Dette understreket vi også i vår forhandlingsinnledning, fortsetter Guldbrandsen.

Etter hans mening vil det være i alle parters interesse å finne fram til et system som gjør det mulig å unngå denne formen for berg- og dalbane når det gjelde lønnsutvikling i kollektivsektoren.

Anbud hindrer utvikling

Stein Guldbrandsen er også frustrert over at bussbransjeavtalens bestemmelser om kompetanseutvikling ikke følges opp av arbeidsgiverne.

– Vi blir møtt med argumenter som at dette vil øke utgiftene deres slik at de kommer til å tape anbud fordi de ikke lenger er konkurransedyktige på pris, forteller han.

– Jeg mener dette ikke er riktig, nå som regjeringen har levert det den har lovet, og vi får innført reglene for virksomhetsoverdragelse også i kollektivsektoren. De er jo innført nettopp for at det ikke skal være mulig å vinne anbudskonkurranser ved å svekke de ansattes lønns- og avtalevilkår.

– Samtidig er det alvorlig hvis anbud generelt hindrer kompetanseutvikling og sånn sett bidrar til å svekke hele tjenesteutviklingen i kollektivsektoren. Etter min mening bør dette være et godt argument for myndighetene til å arbeide videre med å få kollektivtransporten over på offentlig drift, sier Stein Guldbrandsen.

Ansvarlig redaktør:
Eva Ler Nilsen
Redaksjonssjef:
Michael Brøndbo

Nettredaktør:
Knut A. Nygaard
Utviklingsredaktør:
Vidar Eriksen
Utgiver:
Fagforbundet
Kontakt redaksjonen:
tips@ignore-fagbladet.no
Annonser:
Salgsfabrikken
Sosiale medier:
FacebookTwitter
RSS:
RSS-feed
Telefon:
23 06 40 00
Adresse:
Møllergata 10, 0179 Oslo
Fagbladet er medlem av Fagpressen og redigeres etter: RedaktørplakatenVær Varsom-plakatenEtiske husregler Les også: Fagbladets personvernpolicy