Samme tillegg for alle bussarbeidere

Det økonomiske resultatet etter at konsernoverenskomsten i Nettbuss og Borgbuss, samt bussbransjeavtalen er forhandlet ferdig ble det samme som i LO/NHO-oppgjøret.

2009041612582020131216093810

Resultatet er et tillegg på to kroner timen for konsernoverenskomsten og for Borgbuss, og et tillegg på en krone i timen for bussbransjeavtalen.

Det betyr at bussarbeidere etter årets mellomoppgjør taper terreng i forhold til gjennomsnittelig industriarbeiderlønn, stikk i strid med intensjonen da partene i kollektivsektoren ble enige om en landsomfattende bussbransjeavtale i 2007.

Betyr høye krav neste år

– Vi oppnådde målet om å komme mer på linje med en gjennomsnitts industrilønn ved hovedoppgjøret i fjor. Foran mellomoppgjøret i år hadde avstanden økt til rundt 20.000 kroner. Men med et samordnet LO/NHO-oppgjør og total ansvarsfraskrivelse fraTransportbedriftenes Landsforening (TL) og NHO, var det ingen mulighet til å gjøre noe med denne forskjellen i Nettbussoppgjøret, sier Stein Guldbrandsen som er leder i Fagforbundets Seksjon samferdsel og teknisk.

– Konsekvensen av et slikt resultat er at vi må kreve et tillegg på over ti kroner timen og sentrale justeringsoppgjør ved hovedoppgjøret til neste år. Dette understreket vi også i vår forhandlingsinnledning, fortsetter Guldbrandsen.

Etter hans mening vil det være i alle parters interesse å finne fram til et system som gjør det mulig å unngå denne formen for berg- og dalbane når det gjelde lønnsutvikling i kollektivsektoren.

Anbud hindrer utvikling

Stein Guldbrandsen er også frustrert over at bussbransjeavtalens bestemmelser om kompetanseutvikling ikke følges opp av arbeidsgiverne.

– Vi blir møtt med argumenter som at dette vil øke utgiftene deres slik at de kommer til å tape anbud fordi de ikke lenger er konkurransedyktige på pris, forteller han.

– Jeg mener dette ikke er riktig, nå som regjeringen har levert det den har lovet, og vi får innført reglene for virksomhetsoverdragelse også i kollektivsektoren. De er jo innført nettopp for at det ikke skal være mulig å vinne anbudskonkurranser ved å svekke de ansattes lønns- og avtalevilkår.

– Samtidig er det alvorlig hvis anbud generelt hindrer kompetanseutvikling og sånn sett bidrar til å svekke hele tjenesteutviklingen i kollektivsektoren. Etter min mening bør dette være et godt argument for myndighetene til å arbeide videre med å få kollektivtransporten over på offentlig drift, sier Stein Guldbrandsen.

Ansvarlig redaktør:
Hege Breen Bakken
Redaksjonssjef:
Simen Aker Grimsrud (konst.)

Nettredaktør:
Knut A. Nygaard
Utgiver:
Fagforbundet
Kontakt:
Redaksjonen
Telefon:
23 06 40 00
Annonser:
Salgsfabrikken
Sosiale medier:
FacebookTwitter
RSS:
RSS-feed
Besøksadresse:
Keysers gate 15 (4. etasje), Oslo
Postadresse:
Postboks 7003, St. Olavs plass, 0130 Oslo
Fagbladet er medlem av Fagpressen og redigeres etter: RedaktørplakatenVær Varsom-plakatenEtiske husregler Les også: Fagbladets personvernpolicy