Smarttelefon som arbeidsverktøy

Innsauset snus, overfylte garderober og gjenglemt julepynt – velkjente hindringer for mange renholdere. På Elverum bruker de smart­telefon for å dokumentere hva som hindrer dem i å gjøre jobben sin.

2012041807574920131214180700

sidsel.hjelme@fagforbundet.no

Karin Meljordshagen svinger mop­pen mellom benkeradene på Elverum kino. Hun har vært renholder i 24 år, og vet hva som skal til for å få jobben gjort. Og hun vet hva som hindrer henne.

– Slush, sier Karin Meljordshagen og rister på hodet. – Når kinobesøkende søler smeltet slush fra drikkebegrene, trekker væske og fargestoffer ned i gulvet. Det er en skikkelig gnurejobb å få det bort.

For tre måneder siden fikk Meljordshagen og de andre renholderne i Elverum kommune hver sin smarttelefon til bruk i jobben. Alle telefoner har programvare som er skreddersydd for formålet, og sakte men sikkert jobber renholderne inn rutinene med å rapportere avvik via bildemeldinger fra mobiltelefonen.

– Tidligere ble ikke dette registrert. Nå sender vi MMS og registrerer når og hvor det er avvik, sier Meljordshagen.

Økt forståelse for jobben

– Dokumentasjon er viktig for å øke forståelsen og respekten for arbeidet vårt, sier Bendichte Oladotter Nymoen, leder for rundt 80 renholdere i Elverum kommune.

Både renholdere og ledere logger seg inn via smarttelefonen ved arbeidsdagens begynnelse. Alle kommunale bygg er utstyrt med en ID-brikke der renholderne registrerer seg med telefonen når de kommer. Samtidig logger de hva slags jobb de skal gjøre, for eksempel om det er daglig renhold, hovedrengjøring eller vindusvask.

Med loggen fra smarttelefonene har lederen til enhver tid oversikt over hvilke renholdere som har vært hvor, og også over eventuelle avvik.

– På denne måten kan du også overvåke de ansatte?

– Nei, det skal vi ikke, svarer Bendichte Oladotter Nymoen kontant. Renholdernes hovedtillitsvalgt ble konsultert før smarttelefonsystemet ble anskaffet, og hadde ingen innvendinger.

Synliggjør arbeidsforholdene

Bendichte Oladotter Nymoen henter fram renholdernes skrekkbilder på pc-en. De er fra barnehager, ungdomsklubber og lærergarderober: varmtvannskraner som renner over, tagging, blokkerte nødutganger og rot, rot, rot.

– Nå får vi synliggjort renholdernes arbeidsforhold. Vi visste faktisk ikke at det var så ille, sier lederen, og understreker at det er nødvendig å ta tak i arbeidsforholdene til renholderne.

Slutt på runddansen

– Før har det vært en evig runddans hvis vi har fått klager. Hvis noen ringer nå og sier det ikke har vært noen der, kan jeg øyeblikkelig gå inn i rapportene og se hvem som var der og akkurat når de kom og gikk, sier Bendichte Oladotter Nymoen.

Når kommunale ledere ringer og klager på at renholdsjobben ikke er gjort, er det som regel fordi noe er galt: Sko som står utover hele garderoben, eller hettegensere som dekker deler av gulvet fordi knaggene er montert altfor lavt.

– Nå kan vi vise fram hva vi sliter med. Samtidig kan vi samarbeide for å finne gode løsninger i stedet for å gå til hverandre og si fysj.

– Får vi skoene opp fra gulvet og knaggene høyt nok på veggen, blir det bedre inneklima og arbeidsforhold for oss alle, påpeker renholdslederen.

Også gladmeldinger

Renholderne har klare retningslinjer for bruken av smarttelefonene: De skal ikke brukes privat, og de har ikke lov til

å fotografere men­nesker når de rapporterer avvik.

Men kreative renholdere har klart å vri dette så de også bruker telefonene til å rapportere positive sider ved jobben.

– Se så fint det ble! skrev en av renholderne og sendte meg bilde av et skinnende nybonet gulv. En annen fotograferte bunker med nyvaskede kluter brettet med tellekanter og sendte det med følgende beskjed: Nå er jobben gjort. God helg!

Skepsisen snudd

På Elverum kino er Karin Meljordshagen ferdig med å fjerne dagens dose popkorn og snuspakker mellom benkeradene. Ingen avvik er registrert i dag, og hun kan legge mobiltelefonen mot den lille boksen på dørkarmen, logge seg ut og gå hjem med god samvittighet for godt utført arbeid.

– Jeg må innrømme at jeg var veldig skeptisk til å ta i bruk disse telefonene, sier hun. ? Jeg var rett og slett redd jeg ikke skulle klare det, sier hun og fort­setter:

– Mange av oss syntes det var et mareritt, og tenkte skrekk og gru. Men dette var en dytt i rumpa for mange av oss – vi trykker og trykker på skjermen, og finner ut av det etter hvert.

Jobbtelefonen får også konsekvenser for renholderen privat:

– Jeg hadde forbanna meg på at jeg aldri skulle ha smarttelefon. Men neste gang jeg skal ha ny telefon, er det ikke tvil: Det blir en smarttelefon, smiler den erfarne renholderen.

Ansvarlig redaktør:
Hege Breen Bakken
Redaksjonssjef:
Simen Aker Grimsrud (konst.)

Nettredaktør:
Knut A. Nygaard
Utgiver:
Fagforbundet
Kontakt:
Redaksjonen
Telefon:
23 06 40 00
Annonser:
Salgsfabrikken
Sosiale medier:
FacebookTwitter
RSS:
RSS-feed
Besøksadresse:
Keysers gate 15 (4. etasje), Oslo
Postadresse:
Postboks 7003, St. Olavs plass, 0130 Oslo
Fagbladet er medlem av Fagpressen og redigeres etter: RedaktørplakatenVær Varsom-plakatenEtiske husregler Les også: Fagbladets personvernpolicy