– Alle de fire forbundene som organiserer bussjåfører gikk sammen og fikk forhandlet fram en bransjeavtale i fjor. Ved årets tariffoppgjør stod vi nok en gang samlet. Gjennom forbundsvise tilpasninger klarte vi å opprettholde det målet vi var enige om. Det er jeg svært godt fornøyd med, og vi har all grunn til å være stolt over resultatet vi har oppnådd, sier Stein Guldbrandsen.
Etter å ha forhandlet i fem timer på overtid, ble partene enig om et resultat som LOs forhandlingsutvalg enstemmig anbefaler.
Samlet sett vil de som har bussbransjeavtale få et tillegg på gjennomsnittlig åtte kroner i timen.
De som omfattes av bussbransjeavtalen i Nettbuss og innenfor TL får et generelt tillegg på to kroner i timen.
Sjåfører som er på full bussbransjeavtale, og har tatt to av fire moduler, vil få en lønn på 339.000 kroner i året.
I tillegg er lønnsstige justert slik at sjåførene får topplønn med seks års ansiennitet i stedet for ti år som tidligere.
For de som fortsatt går på den gamle TL-avtalen, er avstanden til bussbransjeavtalen redusert ved dette oppgjøret. De vil få lavlønnstillegget på tre kroner timen, og får et gjennomsnittlig tillegg på 10,50 kroner i timen.
KVALITETSARKIVET - KVALITETSST
LØNNSOPPGJØR: Snart skal lønna di forhandles.
Brian Cliff Olguin
Flere enn en million alderspensjonister får fastsatt ny pensjon denne våren. (Illustrasjonsfoto)
Anna Granqvist
Arbeidslivsdirektør Tor Arne Gangsø i KS er klar til å starte opp forhandlingene om lønningene i kommunen.
Torgny Hasås
Lønnsoppgjøret for kommunene gjelder 450.000 ansatte. Mette Nord representerer 190.000 av dem. Det er Norges største tariffoppgjør, og er derfor omfattet med stor interesse fra media.
Per Flakstad
Forbundsadvokat Kjetil Edvardsen har vært sentral i alle rettsrundene mellom Stendi og Fagforbundet.
Werner Juvik
BEKYMRET: – Avdelinger har allerede blitt stengt på grunn av lite bemanning og sykemeldinger, sier virksomhetstillitsvalgt Bjørn Ingar Skogvang . På bildet er han landsmøtedelegat i 2022.
Bjørn A. Grimstad