Stolt av bussoppgjøret

– Målet vårt var å sikre bussjåførene et lønnsnivå på linje med gjennomsnittlig industriarbeiderlønn. Det klarte vi, og det synes jeg vi skal være stolte av, sier Stein Guldbrandsen som er leder i Fagforbundets Seksjon samferdsel og teknisk.

2008040314093120131216043233

– Alle de fire forbundene som organiserer bussjåfører gikk sammen og fikk forhandlet fram en bransjeavtale i fjor. Ved årets tariffoppgjør stod vi nok en gang samlet. Gjennom forbundsvise tilpasninger klarte vi å opprettholde det målet vi var enige om. Det er jeg svært godt fornøyd med, og vi har all grunn til å være stolt over resultatet vi har oppnådd, sier Stein Guldbrandsen.

Etter å ha forhandlet i fem timer på overtid, ble partene enig om et resultat som LOs forhandlingsutvalg enstemmig anbefaler.

Samlet sett vil de som har bussbransjeavtale få et tillegg på gjennomsnittlig åtte kroner i timen.

De som omfattes av bussbransjeavtalen i Nettbuss og innenfor TL får et generelt tillegg på to kroner i timen.

Sjåfører som er på full bussbransjeavtale, og har tatt to av fire moduler, vil få en lønn på 339.000 kroner i året.

I tillegg er lønnsstige justert slik at sjåførene får topplønn med seks års ansiennitet i stedet for ti år som tidligere.

For de som fortsatt går på den gamle TL-avtalen, er avstanden til bussbransjeavtalen redusert ved dette oppgjøret. De vil få lavlønnstillegget på tre kroner timen, og får et gjennomsnittlig tillegg på 10,50 kroner i timen.

KVALITETSARKIVET - KVALITETSST

Ansvarlig redaktør:
Eva Ler Nilsen
Redaksjonssjef:
Simen Aker Grimsrud (konst.)

Nettredaktør:
Knut A. Nygaard
Utgiver:
Fagforbundet
Kontakt redaksjonen:
tips@ignore-fagbladet.no
Telefon:
23 06 40 00
Annonser:
Salgsfabrikken
Sosiale medier:
FacebookTwitter
RSS:
RSS-feed
Besøksadresse:
Keysers gate 15 (4. etasje), Oslo
Postadresse:
Postboks 7003, St. Olavs plass, 0130 Oslo
Fagbladet er medlem av Fagpressen og redigeres etter: RedaktørplakatenVær Varsom-plakatenEtiske husregler Les også: Fagbladets personvernpolicy