JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Styrke gjennom samarbeid

– Finn Børge kan løfte 200 kilo. Gutta ser beundrende på fagarbeider Finn Børge Dalen. Han er mannen bak Aktivitetsgruppa på Åsheim skole i Heimdal.

2011041107572020131214160622

ingeborg.rangul@fagforbundet.no

Aktivitetsgruppa har snudd guttenes proble­matiske opplevelser av skolen. Nå opplever de trygg­het, og de lærer at skolen faktisk er et ålreit sted å være.

– Gutta trivdes ikke på skolen. De følte seg utstøtt og syntes «alle» var ekle. De har ikke alltid selvinnsikt til å se at det kunne skyldes egen atferd, sier fagarbeider Finn Børge Dalen.

Raske resultat

Aktivitetsgruppa eksisterer på fjerde året. Hver onsdag møtes fem gutter fra fjerde og femte trinn med vedhogst og -saging på ­timeplanen. Gruppas innhold, aktiviteter og antall elever varierer etter behov.

– Saging gir umiddelbare resultater, mens matteboka er uendelig, sier Dalen.

Guttene har forskjellige grunner til at de trenger en slik dag. Noen har motoriske vansker, og da gjør det godt å bruke hendene. Andre må lære seg språk eller sosiale ferdigheter.

De lærer å løse konflikter på en bedre måte enn tidligere. Det fører til at de andre elevene får et annet syn på dem. Slik kommer de inn i en ny positiv spiral.

Tapper sevje

Gruppas hovedaktivitet er å sørge for at skolen har ved nok til å lage bål når de er ute på turer.

Aktivitetsgruppa går også på tur. Da har Dalen med ekstra god mat. Han bruker naturen til å lære guttene ulike ferdigheter som å høste bær og lage saft.

– Om våren lager vi bjørkesaft av sevja vi tapper, og vi baker brød. Alt er ypperlige måter å lære om desiliter og liter på.

På 5. trinn har elevene mye brøk. Dalen har oversikt over ukeplanen deres. Han putter deler av undervisningen inn i gruppa og knytter aktiviteter til skolearbeidet.

– Mange gutter vil veldig gjerne være med i Aktivitetsgruppa. Da må de også gjøre en innsats på skolen.

Egen loggbok

Aktivitetsgruppas møterom er et røft tilfluktsrom innenfor skolens lagerrom. Fylte vedsekker ligger på gulvet, Istid 2-filmplakat og Liverpool-plakat henger på veggene.

Når guttene møtes i aktivitetsrommet, blir de enige om hvor mange sekker med ved som skal være klar den dagen. Dette fører de inn i loggboka.

Tobias Opland Wisth er den første som kommer. Han forklarer at vedarbeidet gjøres med øks og håndsag.

– For å spare krefter, er det viktig å la saga gli. Da blir det ikke så tungt.

Guttene lærer seg at de skal samarbeide og ikke krangle.

– Vi lærer oss å forholde oss til forskjellene. Noen er flinkere til noe enn andre. Det tilpasser vi arbeidet, sier Tobias.

Plakett av gammel bord

Inne på rommet henger også Aktivitetsgruppas egen plakett. Det er tidligere elever fra gruppa som er kommet fram til slag­ordet «Styrke gjennom samarbeid».

Plaketten er laget av et gammelt bord som skulle kastes, rester fra sløyden og pinner fra skogen.

– Plaketten er det bare medlemmene selv som ser. Vi annonserer ikke dette tilbudet eller har spesielt fokus på det. Klasse­kamerater og de andre elevene på skolen merker ikke noe spesielt med gruppa. Den blir rutine. De fleste guttene nøyer med å fortelle det til sine nærmeste venner, forteller Dalen.

Lærer problemløsing

Dalen hever ikke stemmen eller bruker kjeft. Elevene lærer seg å snakke sammen, og finne løsninger på konfliktene. Slik ser de at det er mulig å løse problemer på en rolig måte. Etter hvert kommer guttene til Dalen når de krangler i stedet for å stikke av.

– Det er det motsatte av å møte hardt med hardt. Da har problemene og konfliktene en tendens til å dukke opp.

Dårlig oppførsel på skolen fører ikke til at guttene fratas aktivitetstid. Gruppa lever uavhengig av skolen.

– Men gruppa brukes som gulrot hvis eleven viser god innsats og oppførsel.

Jobbe sammen

En etter en kommer guttene inn på aktivitetsrommet i kjelleren.

– Er vi flinke, får vi skyte med luftgevær.

Farzad Rahimi viser fram blinken med sitt gode treffresultat.

Han mener det er lett å nå målene de setter om morgenen hvis de er flinke til å samarbeide.

– Han Finn Børge blir ikke kjempestreng hvis vi krangler, slik som de andre voksne. Han snakker og finner ut hva som har skjedd. Vi blir venner etter krangler, forteller Farzad.

– Vi skal lære oss å være gode med hverandre, forklarer Casper Brandvik.

– Noen ganger plager jeg Casper, innrømmer Farzad.

– Det beste er at vi jobber sammen, mener Ruben Engen.

Betydningsfull jobb

Hver ettermiddag avslutter dagen i akti­vitetsrommet. De gjennomgår hva som fungerte bra eller dårlig, og hvorfor det ble slik.

– Foreldrene er også fornøyd med sønnenes utvikling. En sier de har fått sønnen tilbake. Andre forteller at nå gjør sønnen lekser og gleder seg til onsdagene. Hvis barna er syke en onsdag, kommer lett tårene.

Dalen sier han har en veldig spennende jobb som stadig er under utvikling.

– Jeg lærer noe nytt hele tida og setter veldig pris på at skolen tilrettelegger for dette. Jeg er glad for muligheten og tilliten. Aktivitetsgruppa har stor betydning for mange, sier Finn Børge Dalen.

Finn Børge Dalen deler gjerne sine erfaringer med andre hvis noen vil satse på et liknende prosjekt. Da kan du ta kontakt på finn-borge.dalen-@trondheim.kommune.no

Ansvarlig redaktør:
Eva Ler Nilsen
Redaksjonssjef:
Michael Brøndbo

Nettredaktør:
Knut A. Nygaard
Utviklingsredaktør:
Vidar Eriksen
Utgiver:
Fagforbundet
Kontakt redaksjonen:
tips@ignore-fagbladet.no
Annonser:
Salgsfabrikken
Sosiale medier:
FacebookTwitter
RSS:
RSS-feed
Telefon:
23 06 40 00
Adresse:
Møllergata 10, 0179 Oslo
Fagbladet er medlem av Fagpressen og redigeres etter: RedaktørplakatenVær Varsom-plakatenEtiske husregler Les også: Fagbladets personvernpolicy