Teater: Hjelp, vi flyr!

De suste over scenen som Supermann, balanserte elegant på stram line og hoppet flere meter til værs. Men som med mye annet som skjer på en scene: Det var bare juks!

2005061714112020131216050529

Det var ikke skuespillere og stuntpersoner som fikk seg en luftetur, men sceneteknikere som fløy på Trøndelag Teater denne gangen. Fagforbundets Seksjon samferdsel og teknisk i Trondheim hadde invitert denne yrkesgruppa til et landsdekkende seminar over to dager, og deltakerne kom fra Alta, Rogaland, Hedmark og Trøndelag.

Instruktør var Olle Jacobsson, bedre kjent som «Rigg-Olle». De siste 36 årene har han reist rundt og hatt ansvaret for scenerigger og spesialeffekter over hele Skandinavia. I 2003 sørget han blant annet for opphenget av 200 bevegelige og datastyrte lyskastere under Melodi Grand Prix-finalen i Tallin. I fjor vant han bransjeprisen i Sverige for beste prestasjon innen teater da han sørget for at to personer fløy samtidig rundt over scenen i en «Karlsson på taket»-oppsetning.

Sikkerhet framfor alt

Når skuespillerne skal fly på scenen, er det teaterteknikerne som står i kulissene og sørger for at alt går etter planen. Ofte er det også dem som har ansvaret for det tekniske utstyret som trengs når en forestilling trenger et løft for å bli mer spektakulær.

Rigg-Olle hadde ett mantra til kursdeltakerne, og det gjentok han både titt og ofte gjennom de to dagene kurset varte:

– Gå aldri med på å gjøre noe dere ikke opplever som hundre prosent sikkert!

– Bruk deres erfaring, tekniske kunnskap og ikke minst magefølelsen når dere vurderer hva som er sikkert og hva som ikke er det. Vær ikke redd for å sette ned foten. Si nei hvis dere opplever noe som utrygt.

Blir inspirert

– Et veldig nyttig seminar på mange måter, mente John Sikveland og Nils Vold fra Rogaland, Ole Jonny Grongan fra Elverum, Trond Abelsen fra Trondheim og Torbjørn Hjelmen fra Hålogaland.

– Vi har lært noe nytt, og vi har fått gjenoppfrisket mye vi kunne fra før. Det er inspirerende å se hvordan det er mulig å få til spektakulære effekter med forholdsvis enkle hjelpemidler, selv om det å håndtere flygende personer på scenen ikke nettopp er det vi driver med til hverdags.

– Samtidig er det fint å kunne møtes på denne måten. Til vanlig jobber vi hver for oss på et kulturhus, samfunnshus eller på et teater. Derfor er det fint å ha et nettverk av fagpersoner som du kjenner litt til, og som du kan ringe til hvis det er noe du lurer på eller for å få et faglig råd, sier de.

Den første dagen av seminaret ble deltakerne drillet på materialvalg, krav til utstyr, og tekniske standarder. Etterpå gikk de ned på hovedscenen til Trøndelag Teater og bygget opp en flygerigg av utstyret Rigg-Olle hadde tatt med seg.

Dermed var alt klart til dag to, og den kanskje morsomste delen av kurset: Ut å fly!

«Ta en Supermann»!

Riggen består av en lang skinne på tvers av scenen som er festet i scenens eget opphengsutstyr, og kan heises opp slik at den ikke synes. Fra denne skinnen henger en trapes som kan beveges i begge retninger, og fra denne trapesen henger to vaiere som kan festes til forskjellige seler.

Det er i disse selene kursdeltakerne skal forsøke hvordan det er å fly over scenen.

Tauverk styrer alle bevegelser. Én tekniker beveger «flygeren» fram og tilbake, mens en annen hever og senker trapesen og dermed den flygende personen.

Så er alt klart, og førstemann fester vaierne til selen, ett feste på hver side av hoften.

– Legg merke til metallet i festepunktene, det er en spesiallegering som ikke akkurat er å få kjøpt i en hvilken som helst dusinbutikk. Vær nøye med kvaliteten på alt dere bruker! formaner Olle.

Så fikk alle som hadde lyst, lov til å boltre seg i lufta. Så lenge begge festene er i hoftehøyde, skal det ikke mer til enn å ta armene over hodet og lene seg litt fram, før du snurrer kjapt rundt. Moro når du henger en halvmeter over bakken, skummelt når du blir heist to meter opp!

Uansett fikk alle de 23 deltakerne en nyttig erfaring med seg hjem. Det er greit å ha kjent hvordan det er å fly i praksis når du skal instruere andre på kulturhuset hjemme.

Og morsomst av alt: Å lene seg litt fram med den ene armen foran seg og hånden knyttet, mens du suste over scenegulvet etter å ha fulgt dagens hyppigste oppfordring:

«Kom igjen'a. Ta en Supermann!»

Samarbeid over fylkesgrensene

Mens sceneteknikerne suser i lav høyde over scenen, står Grete Yri Auestad, nestleder i Seksjon samferdsel og teknisk og Børge Tingstad, leder i SST Sør-Trøndelag, fornøyd ute ved scenekanten. Med 23 deltakere fra store deler av landet, er seminaret blitt den suksessen de håpet på.

– Fagforbundet har mange små yrkesgrupper, og det er viktig å sørge for at også de har et tilbud. Men hvis hvert fylke skal ha kurs og seminarer bare for sine, kan det bli for få deltakere. Derfor mener vi det er riktig å invitere deltakere fra hele landet, sier de.

– Rigg-Olle er en av de største kapasitetene på dette området, og vi har ventet i to år før vi fant to dager som han kunne stille opp. Interessen for seminaret viser at det var verdt å vente på han. Når innholdet er bra, kommer også folk, selv om de har lang reisevei, fortsetter de.

KVALITETSARKIVET - KVALITETSST

Ansvarlig redaktør:
Hege Breen Bakken
Redaksjonssjef:
Simen Aker Grimsrud (konst.)

Nettredaktør:
Knut A. Nygaard
Utgiver:
Fagforbundet
Kontakt:
Redaksjonen
Telefon:
23 06 40 00
Annonser:
Salgsfabrikken
Sosiale medier:
FacebookTwitter
RSS:
RSS-feed
Besøksadresse:
Keysers gate 15 (4. etasje), Oslo
Postadresse:
Postboks 7003, St. Olavs plass, 0130 Oslo
Fagbladet er medlem av Fagpressen og redigeres etter: RedaktørplakatenVær Varsom-plakatenEtiske husregler Les også: Fagbladets personvernpolicy