JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Telemark satser yrkesfaglig

Fagforbundet Telemark har fått 800.000 i ekstra prosjektmidler og satser friskt på yrkesfaglig utvikling og kompetanseheving.

2010042614341020131214143245

Lise Larsen i Fagforbundet Telemark arbeider heltid for å gi alle de fire yrkesfaglige seksjonene en ekstra piff til innsats.

– Grunnen til at vi søkte Fagforbundet om midler, er evalueringen som viste at seksjonsarbeidet ikke er helt som medlemmene forventer, sier Lise Larsen. Hun er leder for Seksjon helse og sosial i Telemark og er nå også en ekstra ressurs i tillegg til de øvrige seksjonstillitsvalgte i fylket.

Når Fagforbundet i Telemark har fått tildelt ekstra prosjektmidler har det vært et ønske at fylkesorganisasjonen også ser på utfordringene i Samhandlingsreformen.

Prosjektet er derfor delt i to. Ressursene fordeles med 60 prosent frikjøp av prosjektleder på fylkesnivå, og inntil 60 prosent til frikjøp av tillitsvalgt i Midt-Telemark (Bø, Sauherad og Nome), knyttet til prosjekt Midt-Telemark Helsekommune.

Ny giv for seksjonsarbeid

– I mars holdt vi en samling for seksjonskontaktene i alle fagforeningene i fylket. Målet er å få opp seksjonsarbeidet i fagforeningene. Det er viktig at vi på fylket hjelper de seksjonstillitsvalgte med å lykkes, og at seksjonsarbeid blir en naturlig del av styre- og fagforeningsarbeid, påpeker hun.

I styringsgruppa sitter prosjektleder Lise Larsen, opplæringsansvarlig Eli Saua Svala­stog og Finn Bærland, en veteran i opp­læringssammenheng. Han har skrevet prosjektsøknaden og drevet lobbyvirksomhet for å få gjennomslag for bevilgningen. Med i utvalget er også Marianne Nilsen Skjønstad, nyvalgt nestleder i Fagforbundet Telemark.

Kompetansekartlegging

– Et viktig mål for prosjektet er å få vurdert realkompetanse, og komme med forslag til hvordan medlemmene kan øke kompetansen og dermed få uttelling i form av økt lønn, sier Finn Bærland.

– Formell kompetanse er ikke så vanskelig å få betalt for. Realkompetansen er det vanskeligere å få anerkjent, sier Lise Larsen.

Ikke minst er det viktig å innfri voksnes rett til videregående opplæring, med godskriving av utdanning og erfaring.

– Her gjelder det å få på plass en finansiering av utdanning og livsopphold som gjør det mulig for voksne å sette seg på skolebenken igjen, mener prosjektgruppa, som også slår et slag for utdanningsvikariater.

Utdanningsmuligheter

Det tar mye tid å finne ut av hva som fins av tilbud på fagskoler og videregående utdanning. Det er viktig at Fagforbundet i fylkene skaffer seg oversikt for å kunne veilede medlemmene, mener de tillitsvalgte som har gjort et grundig arbeid.

I «Prosjekt yrkesfaglig utdanning og kompetanseheving» har de listet opp en rekke utdanningsmuligheter i Telemark med oversikt over grunnutdanning, yrkesfag på videregående, på fagskoler og høgskoler.

Prosjektgruppa har etablert kontakt med KS, Høgskolen i Telemark og er i ferd med å etablere kontakt med Fagskolen.

Alle skal med

– Vi ønsker et tilbud til alle. Fagskole er et godt tilbud for mange, også for dem med fagbrev, sier opplæringsansvarlig Eli Saua Svalastog, som også er ansvarlig for Seksjon kontor og administrasjon i fylket.

– Vi har kartlagt hvilke tilbud vi har her i Telemark, og hva man må reise ut av fylket for å ta. Telemark har tilbud både innenfor tekniske fag, helse og sosial og oppvekst. Innenfor kontor og administrasjon er det et godt videregående tilbud på Høgskolen i Hedmark, avd. Rena, opplyser Svalastog.

Deltakerne i prosjektgruppa har merket seg at det ofte søkes etter høgskoleutdannede når nye stillinger lyses ut. De mener det er grunn til å se på om det stilles for strenge krav , og oppfordrer tillitsvalgte lokalt til å bli mer bevisst på hvilken kompetanse som trengs for å utføre de ulike jobbene.

Samhandlingsprosjekt

Når det gjelder samhandlingsreformen, er det viktig å skape mulighet for faglig fordypning for helsefagarbeidere som blir berørt, mener prosjektgruppa.

– Skogmo videregående skole har to helse- og sosialklasser for voksne, forteller Lise Larsen. Hun har nylig besøkt skolen der sju voksne elever tar teorien komprimert på ett år.

– Voksne menn i 50-åra har satt seg på skolebenken og skal bli helsefagarbeidere. Det er spennende, og en fordel for yrket, mener hun.

– Det går ikke an å tilby deltid til voksne menn og kvinner, understreker Lise Larsen.

Realkompetanse omfatter alt man tidligere har lært i skole, arbeidsliv og organisasjonsliv. Gjennom en realkompetansevurdering kan søkere få godskrevet sin tidligere utdanning, kurs og ulike former for praksis i forhold til vitnemål eller fagbrev. Praktisk yrkesprøving er en metode som kan egne seg for voksne som mangler dokumentasjon for kompetanse.

Realkompetansevurdering kan gi avkorting i den formelle studietiden.

Ansvarlig redaktør:
Eva Ler Nilsen
Redaksjonssjef:
Michael Brøndbo

Nettredaktør:
Knut A. Nygaard
Utviklingsredaktør:
Vidar Eriksen
Utgiver:
Fagforbundet
Kontakt redaksjonen:
tips@ignore-fagbladet.no
Annonser:
Salgsfabrikken
Sosiale medier:
FacebookTwitter
RSS:
RSS-feed
Telefon:
23 06 40 00
Adresse:
Møllergata 10, 0179 Oslo
Fagbladet er medlem av Fagpressen og redigeres etter: RedaktørplakatenVær Varsom-plakatenEtiske husregler Les også: Fagbladets personvernpolicy