Trenger flere ansatte for å øke sikkerheten

– Egne ansatte på tunnelstasjonene vil øke servicenivået til de reisende og den generelle sikkerheten. Men dette er noe administrasjonsselskapet Ruter må bestille og betale for, mener Anette Wildenvey Michelet og Tore Andreas Elton i Oslo Sporveiers Arbeiderforening.

2012011309080920131216180454

per.flakstad@fagforbundet.no

Episoden i januar der tre ansatte i en servicepatrulje ble knivstukket under en billettkontroll og hendelsen 22. juli i fjor har ført til økt bevissthet rundt service og sikkerhet i kollektivtrafikken i Oslo.

– Det er viktig å understreke at dette ikke er kollektivselskapenes ansvar alene. Det er administrasjonsselskapet Ruter som bestemmer hvordan kollektivtilbudet skal være og bestiller det fra selskapene som er ansvarlig for selve trafikken.

– Dersom Ruter ikke bestiller bedre service- og sikkerhet, så er det heller ikke mulig å levere det, sier Michelet som er klubbleder for de ansatte på t-banen og Elton som er verneombud for de ansatte på trikken.

Ønsker kameraovervåking

Elton er opptatt av at det blir kameraovervåking på trikkene, slik det er blitt på bussene.

– Dette vil ha en viss preventiv effektiv i forhold til vold, og på den måten øke den generelle trygghetsfølelsen til både passasjerer og ansatte. Selvsagt må dette kombineres med strenge regler for når et opptak skal kunne brukes og hvem som skal ha tilgang til å se det, sier han.

Den ene av personene som politiet pågrep etter knivstikkingen 5. januar, har påberopt seg nødverge. Ingen har benektet at det var nødvendig å bruke makt for å få mannen under kontroll, men det var først etter at han hadde brukt kniv.

– Et opptak fra overvåkingskamera kan også brukes til å avklare hva som faktisk skjedde når vi har hatt episoder på for eksempel en trikk, sier Tore Andreas Elton.

I tillegg til kameraovervåking, mener han også at servicepatruljene, det vil si de som har billettkontrollene på trikk og bane, må utstyres med stikksikre vester.

Egne faste ansatte

Både han og Anette Wildenvey Michelet understreker at det er viktig med egne faste ansatte på de underjordiske stasjonene.

– De skal gi publikum trygghet ved å være uniformert til stede. Og i tillegg til å overvåke3 det som skjer på stasjonen, skal de også kunne veilede de reisende med rutetider og rutevalg og andre praktiske opplysninger. Derfor er det viktig at de kjenner transportsystemet og stasjonene, sier de to tillitsvalgte.

De mener en bestilling fra Ruter som inkluderte ansatte på de underjordiske stasjonene ville ha økt prisen med anslagsvis 7,5 til 10 millioner kroner, en svært liten sum i forhold til totalbestillingen av kollektivtrafikk i hovedstaden.

Tomt på Stortinget

– Ta for eksempel undergrunnen i London. Der er det masse uniformert personell som både passer på og hjelper de reisende. Dette gir inntrykk av både god service og trygghet, sier Michelet og Elton.

– Så kan vi sammenlikne med Stortinget stasjon, som ligger rett under bygningen hvor alle landets ledende politikere arbeider. Der finnes det ingen!

Ikke minst etter hendelsen 22. juli i fjor fortoner dette seg som ganske merkelig, fortsetter de.

En sak for byrådet

– I siste instans er dette også en sak som byrådet og bystyret burde ta tak i, mener Michelet og Elton.

– Oslo kommuner eier 60 prosent av ruter, og har en uttalt målsetting om at Oslo skal være en by med et godt og attraktivt kollektivtilbud. Etter vår mening burde byrådet legge et press på Ruter om en større bevissthet rundt service og sikkerhet i kollektivtrafikken, sier de.

Ansvarlig redaktør:
Eva Ler Nilsen
Redaksjonssjef:
Simen Aker Grimsrud (konst.)

Nettredaktør:
Knut A. Nygaard
Utgiver:
Fagforbundet
Kontakt redaksjonen:
tips@ignore-fagbladet.no
Telefon:
23 06 40 00
Annonser:
Salgsfabrikken
Sosiale medier:
FacebookTwitter
RSS:
RSS-feed
Besøksadresse:
Keysers gate 15 (4. etasje), Oslo
Postadresse:
Postboks 7003, St. Olavs plass, 0130 Oslo
Fagbladet er medlem av Fagpressen og redigeres etter: RedaktørplakatenVær Varsom-plakatenEtiske husregler Les også: Fagbladets personvernpolicy