tips@fagforbundet.no
Ifølge en rapport fra Statens jernbanetilsyn har Fjord1 Partner som kjører bybanen omfattende mangler når det gjelder sikkerhetsstyring.
Den lister opp 19 avvik fra sikkerhetsforskriften, mange av dem med flere underpunkter. Driften vil bli stanset hvis feilene ikke utbedres, står det i rapporten.
Kritikken av driftsselskapet kommer bare kort tid etter at selskapet Bybanen AS, som eier infrastrukturen som banen kjører på, fikk kraftig kritikk og ble truet med at trafikken ville bli stanset hvis sikkerheten ikke ble skjerpet.
Fjord1 Partner har fått frist til 14. juni med å rette opp de alvorligste manglene.
Ifølge direktør Erik Ø. Johnsen i Statens jernbanetilsyn er det ikke umiddelbar fare for kunder eller publikum.
– Da ville vi ha stanset driften umiddelbart, sier han til Aftenposten.
Samtidig er han klar på at selskapet ikke får lov å drive videre med så mange mangler som rapporten avdekker.
Sikkerhetssjef Trond Magne Målsnes i Fjord1 Partner sier til avisen at selskapet holder på å rette opp de feilene og manglene som er påpekt, og han er trygg på at de skal klare det innen fristen.
Uføre som er født mellom 1954 og 1962 vil få mer inn på konto hver måned.
Hanna Skotheim
TROFAST: Morten Andresen og Kari Tennebekk har 24 års historie sammen
Kathrine Geard
Fellesforbundets Jørn Eggum overleverer kravene fra arbeidstakerne til arbeidsgiverne i Norsk Industri.
Erlend Tro Klette
Kathrine Geard
Pensjonsforliket har to grunnpilarer. Det ene er at folk må stå noe lenger i jobb, den andre er at både myndigheter og partene selv må bidra til at det faktisk blir mulig å ha helse til å jobbe lenger, sier Tuva Moflag.
Sissel M. Rasmussen
Forhandlingsleder Knut Sunde (t.v.) i Norsk Industri vil ha muligheten til å gi individuell lønn til enkelte arbeidere.
Håvard Sæbø