Ungetat: Riv ned gjerdene

Hos ungetat i Kristiansand får alle unge under 25 år sitt ærend oppfylt – av en og samme saksbehandler – enten de ønsker sosialhjelp, trygd eller arbeid.

2005021410543320131216041455

Spart en halv million

Effektivt

Koordinert hjelp

Fokusgrupper

To verdener

Tre datasystemer

Ungetat er

Både forelskelse, svangerskap og fødsel er vel overstått. I ett år har samboerskapet mellom trygdeetaten, aetat og sosialetaten eksistert i Kristiansand. For ett år siden åpnet felleskontoret ungetat dørene. Her kan unge under 25 år henvende seg enten de er på jakt etter arbeid, utdanning, sosialhjelp eller trygdeytelser.

Allerede etter et halvt år i drift gikk antall unge ledige i Kristiansand markant ned. Antall delvis sysselsatte var stabilt. Mens ungdom på tiltak økte betraktelig, var det nesten en fordobling på yrkesrettet attføring. Det betyr at veldig mange unge sto i feil kø, men kom seg på en bedre vei mot jobb, fortalte daglig leder Inger-Johanne Karlsen den gang.

Sosialpolitikerne i byen strålte; en halv million spart gjorde budsjetthverdagen lettere. Politikerne fikk både i pose og sekk; en bedre og rimeligere tjeneste.

– Det er viktig å tenke helhetlig og å finne en løsning. Jo tidligere unge gis støtte til aktivitet, dess bedre, sa ordfører Jan Oddvar Skisland. Og viste til at det lønner seg for alle parter å få unge raskt i arbeid. Det gir tross alt økonomisk uttelling i 40 år framover.

Mottaksrommet er stort, luftig og innbydende både i farge- og møbelvalg. Foran den ene datamaskinen sitter Antonio (20) og Glenn (21) og leter etter jobber. De prøver også å finne en leilighet sammen.

Både bolig- og jobbannonsene kan leses på nett og i lokalavisene som ligger på bordet. På veggen henger forslag til oppsett av CV og søknad.

I det såkalte Faglandet innenfor mottaksrommet, er de fysiske forholdene atskillig tettere. Det er ikke bare enkelt å bygge om gamle leiligheter til kontor som skal romme tre arbeidsstasjoner. Det må bli intimt. Resultatet er tre kontorplasser vendt mot hverandre.

Fordelene er at saksbehandlerne fra hver sin etat – over de lave skilleveggene – kan få øyeblikkelig svar på spørsmål innen andres fagområde. Problemer kan løses på fem minutter.

– Vi må ikke lenger ringe opp hverandre gang på gang, vi ser jo når folk er på plass. Og da kan vi komme videre i sakene med en gang, sier trekløveret.

Fordelene med felles kontor er mange. Og noen solskinnshistorier huskes bedre enn andre.

– For en tid siden kom en ung kvinne og ba sosialkontoret om nødhjelp. Hun hadde ikke spist skikkelig på flere uker. Saksbehandler fikk hennes CV og sjekket jobbnettet. En time senere hadde hun fått jobb, forteller Karlsen.

Hun minnes også en innflytterjente som hadde gått fra kontor til kontor med sin triste familiehistorie. Alt var dokumentert, men saken var så sammensatt at hun stadig ble vist videre. Helt til hun kom til ungetat; her kunne de gi en samlet henvisning til alt fra oppfølging hos lege til sosialhjelp. Nå fullfører jenta videregående skole.

Det er ikke helt enkelt å organisere de ansatte fra tre etater på en fruktbar måte. Målet er å kunne tilby brukerne én saksbehandler som kan svare på alle slags spørsmål. Løsningen er blitt å dele de 26 ansatte inn i tverrfaglige team.

Teamene er satt sammen ut fra de tre fokusgruppene som brukerne er delt inn i.

Den første gruppen inneholder alle vanlige arbeidssøkere som er klare til å gå i jobb.

Gruppe to består av brukere som trenger litt ekstra støtte; kurs eller penger for å komme gjennom en periode eller hjelp til å søke jobb.

Brukerne i tredje fokusgruppe trenger mer oppfølging. Noen lider av sammensatte problemer, ofte rus og psykiatri. De ansatte som jobber med denne gruppen bestiller utredninger på tvers av etatsgrenser. Fra disse fokusgruppene kommer alle saker om attføring og søknader om uførepensjon.

– Denne tredelingen av brukerne – parallelt med at de tre etatene er satt sammen i team – ser ut til å fungere, sier Karlsen.

Samarbeidsprosjektet er fortsatt vellykket. Men likevel er slitasjeskadene begynt å melde seg. Det er ikke bare enkelt å spleise tre etater fra to verdener; den statlige, og den kommunale. Det smerter når tre kulturer med forskjellig lovverk og regler, skal fusjonere.

Det er ingen tvil om at brukerne får bedre koordinert og raskere hjelp. En grunn er at saksbehandlerne nå selv innhenter stadig mer informasjon fra forskjellige etater. Tidligere måtte brukerne selv kontakte de forskjellige etatene for å få opplysninger. Men også for fagpersonene tar det tid å hente ut opplysninger.

– De ansattes engasjement har vært og er fantastisk. Men for å fortsette å yte til klientenes beste, må prosjektet videreutvikles, sier Karlsen. Med det mener hun at man ikke kan stoppe utviklingen på dette nivået. For å få full uttelling må det tas nye grep. Og noen av dem må koste penger.

Under pultene ute i mottaksrommet står det tre datamaskiner. I korridorene står tre arkiv. Og de ansatte må føre tre statistikker. Øverst på ønskelisten står felles datasystem og nye regler for taushetsplikt som øker muligheten for å dele relevant informasjon.

– Ofte er taushetsplikten brukerens verste fiende. Den fører til at saksbehandlingen trekker i langdrag, og er lite effektiv fordi det tar så lang tid å få tilgang på vesentlig informasjon, sukker Karlsen. I tillegg ønsker ungetat at utbetalingene til brukerne skjer felles.

– Brukeren må få én lønnsslipp; ikke én utbetaling hver 14. dag og én hver tredje uke. Det gjør det vanskeligere å holde rede på den personlige økonomien, legger hun til. Men tross slitasjeproblemer, så mener alle at ungetat er på rett vei.

· Ett felles kontor for unge under 25 år som ønsker støtte til å komme i arbeid, sosialhjelp eller trygd.

· Samarbeid mellom to statlige og en kommunal etat; de ansatte har permisjon fra sosialetaten (18), trygdeetaten (2,5) og aetat (6).

· Ungetat får omkring 80 henvendelser daglig og har registrert 1200 brukere.

· Daglig leder kommer fra aetat og har personalansvaret og det overordnede ansvaret. Nestleder er fagansvarlig og kommer fra kommunens sosialetat. Rapporterer direkte til den kommunale helse- og sosialdirektøren.

· Det har vært en midlertidig koordinering av lønn som også har fungert som en premiering for å delta i dette prosjektet.

KVALITETSARKIVET - KVALITETSKKO

KVALITETSARKIVET - KVALITETSKA

Ansvarlig redaktør:
Eva Ler Nilsen
Redaksjonssjef:
Simen Aker Grimsrud (konst.)

Nettredaktør:
Knut A. Nygaard
Utgiver:
Fagforbundet
Kontakt redaksjonen:
tips@ignore-fagbladet.no
Telefon:
23 06 40 00
Annonser:
Salgsfabrikken
Sosiale medier:
FacebookTwitter
RSS:
RSS-feed
Besøksadresse:
Keysers gate 15 (4. etasje), Oslo
Postadresse:
Postboks 7003, St. Olavs plass, 0130 Oslo
Fagbladet er medlem av Fagpressen og redigeres etter: RedaktørplakatenVær Varsom-plakatenEtiske husregler Les også: Fagbladets personvernpolicy