tips@fagforbundet.no
Da bybanen i Bergen ble etablert, meldte førerne seg inn i Fagforbundet, mens det er Transportarbeiderforbundet som har forhandlet fram en avtale med arbeidsgiver. Betingelsene i avtalen er basert på bestemmelsene i bussbransjeavtalen, mens førerne ønsker en avtale som vognførere.
NHO-medlem
Fjord 1 Partner er selskapet som er arbeidsgiver for bybaneførerne. Siden selskapet er medlem av NHO, var det naturlig at Transportarbeiderforbundet ble motpart, sier leder i Transportarbeiderforbundet, Roger Hansen til Bergens Tidende.
– Jeg hadde sondert litt og funnet ut at vi hadde flertallet på vår side med god margin, sier Hansen. Nå har han fått beskjed om at saken er utsatt til over jul, noe som har fått ham til å ane at det kanskje ikke går hans vei likevel.
Kan komme flere steder
Bybaneførerne ønsker å være i Fagforbundet, sammen med vognførerne i Oslo.
– Det er ikke et nytt kapittel i bussbransjeavtalen vi trenger for å bygge opp en ny bransje. Denne problemstillingen kan jo komme opp også i andre byer, sier tillitsvalgt for Fagforbundet i Bybanen, Jan Erik Hagen, til Bergens Tidende.
Han synes det er uheldig at LO har brukt så lang tid på denne avgjørelsen, men sier samtidig at vognførerne smører seg med tålmodighet og håper på gjennomslag for sitt syn.
LØNNSOPPGJØR: Snart skal lønna di forhandles.
Brian Cliff Olguin
Anna Granqvist
Arbeidslivsdirektør Tor Arne Gangsø i KS er klar til å starte opp forhandlingene om lønningene i kommunen.
Torgny Hasås
Lønnsoppgjøret for kommunene gjelder 450.000 ansatte. Mette Nord representerer 190.000 av dem. Det er Norges største tariffoppgjør, og er derfor omfattet med stor interesse fra media.
Per Flakstad
Terje Bendiksby / NTB
Forbundsadvokat Kjetil Edvardsen har vært sentral i alle rettsrundene mellom Stendi og Fagforbundet.
Werner Juvik