Ole Roger Berg foreslo at LO-kongressen skulle gi Fagrorbundet og Norsk Jernbaneforbund partsrettigheter i avtalen, som Norsk Transportarbeiderforbund eier.
Dette provoserte Roger Hansen som er leder i Transportarbeiderforbundet. Han mente medlemmene som omfattes av avtalen kunne melde seg inn i hans forbund, så ville de bli godt ivaretatt.
Faglig arbeid svekkes
– Interne stridigheter fører til kamp om medlemmene, og det svekker sterke lokale fagforeninger og det faglige arbeidet, mente Ole Roger Berg.
Et klart flertall på LO-kongressen støttet Fagforbundet og Jernbaneforbundet i saken, men ga dem ikke umiddelbare rettigheter. I stedet skal det settes ned et utvalg for å se på om det er mulig å få en felles overenskomst der alle LO-forbund har rettigheter.
Utvalget skal legge fram en innstilling til sekretariatet i god tid før hovedoppgjøret i 2014.
Et godt vedtak
– Dette er et godt vedtak som jeg er fornøyd med, sier Ole Roger Berg til Fagbladet.
– Nå må vi samarbeide om å finne en løsning, og mandatet til utvalget er at LO-forbundene sammen skal ha rettigheter i avtalen, sier Berg.
Uføre som er født mellom 1954 og 1962 vil få mer inn på konto hver måned.
Hanna Skotheim
TROFAST: Morten Andresen og Kari Tennebekk har 24 års historie sammen
Kathrine Geard
Fellesforbundets Jørn Eggum overleverer kravene fra arbeidstakerne til arbeidsgiverne i Norsk Industri.
Erlend Tro Klette
Kathrine Geard
Pensjonsforliket har to grunnpilarer. Det ene er at folk må stå noe lenger i jobb, den andre er at både myndigheter og partene selv må bidra til at det faktisk blir mulig å ha helse til å jobbe lenger, sier Tuva Moflag.
Sissel M. Rasmussen
Forhandlingsleder Knut Sunde (t.v.) i Norsk Industri vil ha muligheten til å gi individuell lønn til enkelte arbeidere.
Håvard Sæbø