Vant Åges musikkpris

Det er ikke lett å være ung musiker i Nicaragua. Nå oppfordrer Åge Aleksandersen og AOF Norge fagbevegelsen til å bidra.

20130918074742

jan.erik@lomedia.no

Det er fredag kveld, vi er på Rockefeller i Oslo. Midt mellom saksofonist Bjørn Røstad og musikalsk leder av Sambandet Åge Aleksandersen, to middelaldrende herrer med mørke solbriller, kommer det smygende en liten, beskjeden 17.-åring fra Nicaragua. Marja Siu er vokalist i gruppa Cultura Folk og vinner av Åge Aleksandersens musikkstipend for unge musikere i Nicaragua i 2012, eller Fondo De La Mariposa, som dette heter på hennes språk. Applausen fra en fullsatt konsertsal er rungende.

Nøktern pris

Da Åge Aleksandersen i 2009 fikk LOs hederspris på 50.000 kroner, donerte han hele summen til sitt eget musikkfond. AOF fikk oppdraget med å administrere fondet. Den folkekjære musikeren fra Namsos ville samarbeide med LO som han har gjort så mange ganger tidligere. Og det første stipendet gikk i 2011 til den 26 år gamle gitaristen Carlos Ernesto Bermúdez Estrada. Den prisen var på 10.000 kroner. Åge vil nemlig at det skal være en nøktern pris. Prisen til Cultura Folk for 2012 er høynet til 4.000 amerikanske dollar, om lag 24.000 norske kroner.

Prisen ble til album

LO-Aktuelt møter Marja Siu noen timer før prisen skal deles ut. Tilfeldighetene ville det sånn at hun i august fikk et to års stipend for å studere ved United World College (UWC) i Flekke ved Fjaler i Sogn og Fjordane. Hva er UWC? Jo, UWC er den eneste globale utdanningsbevegelsen som bringer sammen ungdom fra hele verden på videregående skole uavhengig av familiens betalingsevne. Det fins 12 sånne skoler.

- Vi hadde hørt om prisen gjennom noen venner av oss, men ble sjokkert og kunne nesten ikke tro det når vi fikk vite at vi hadde vunnet, sier en glad Marja som presiserer at det er bandet som har fått prisen, ikke henne aleine. I begynnelsen av året fikk de vite om det. Når vi veit at en gjennomsnittlig årslønn i Nicaragua er på om lag 20.000 kroner, skjønner vi at pengene har kommet godt med.

- Hva har dere brukt pengene til?

- Først og fremst til å realisere vårt første album. Uten kapital er det umulig å gjøre dette i Nicaragua. Men vi har penger igjen som vi skal kjøpe instrumenter for. Pengene og prisen har også inspirert oss til å arbeide enda hardere, forteller hun. Albumet inneholder ti låter som Cultura Folk har skrevet sjøl. Søk dem opp på You tube!

Åh Vestland, Vestland

Marja Siu forteller at hun er glad og takknemlig. Åge Aleksandersen møtte hun for første gang noen timer før prisoverrekkelsen på Rockefeller, men hadde hørt om han via Katia Cardinal, den norsk-nicaraguanske sangerinnen som har spesialisert seg på Prøysen-oversettelser og kjenner Åge godt. Musikk av trønderrockeren har Marja hørt før.

- Jeg liker Åges musikk godt, men jeg forstår jo ikke noe av tekstene hans, smiler hun.

Etter bare en måned i Norge, for det meste på Vestlandet, har Marja fått et godt inntrykk av landet.

- Fjordene og fjellene på Vestlandet er helt fantastiske. Jeg har aldri sett noe lignende, sier hun.

Mer enn musiker

Det er svært vanskelig for en ny musiker å leve av musikken sin i Nicaragua. Marja forteller at du bare får spillejobber i barer og restauranter der folk sitter og prater mens du spiller, og betalingen er svært dårlig. Hun har vært vokalist i bandet i to år nå, men spiller også bass og piano.

- Vil du satse din framtid på musikken?

- Om jeg vil bli musiker, er jeg ikke helt sikker på. Jeg er også veldig glad i illustrasjon og tegning, og det er disse fagene jeg tar utdanning i nå. Det som er sikkert er at når de to årene i Norge er over, skal jeg tilbake til Nicaragua, sier Marja Siu, som også forteller at det er flere unge musikere i Nicaragua enn i de andre sentral-amerikanske landene.

Sjarmert av det ungdommelige

Det er ikke første gangen Åge Aleksandersen engasjerer seg for Nicaragua. På 1990-tallet var han med på å bygge opp Grand Hotell i hovedstaden Managua, blant annet sammen med den svenske musikeren Bjørn Afzelius og Arthur Svensson, den gangen leder av Norsk Kjemisk Industriarbeiderforbund. Begge to er dessverre døde. Vi møter Åge backstage like før Rockefellerkonserten.

- Hvorfor Nicaragua, Åge?

- Jeg har vært mye der og har et svakt hjerte for landet. En del innsamlingsaksjoner har jeg vært med på opp gjennom tidene, men dette fondet har jeg full økonomisk kontroll over. Det går til et så riktig formål, og i Nicaragua blir de veldig glade for pengene.

- Når tar du med deg gruppa di Sambandet til Nicaragua?

- Vi har snakket om en tur, og Sambandet vil gjerne reise. Men foreløpig nøyer vi oss med å gi bort penger, sier han til LO-Aktuelt og berømmer også datteren Line Sofie Aleksandersen som er spansktalende og har hjulpet faren med å gå gjennom tekstene. Hans egen spansk er ikke super, som han sier.

- Det var veldig mye bra i det musikalske materiale som vi vurderte til prisen, men jeg ble jo veldig sjarmert av det ungdommelige ved Cultura Folk, sier Åge Aleksandersen.

Solidaritetshilsen

Terje Havrøy i AOF er primus motor bak dette kulturprosjektet også. Han forteller at de har sendt ut brev til alle LOs forbund og bedt om støtte. Særlig Fagforbundet og Arbeidsmannsforbundet har forstått alvoret.

- Hensikten er å bidra til en kompetanseheving for musikere i Nicaragua. Nå vil vi gjerne få til et samspill mellom norske musikere og musikere i Nicaragua. Fagforbundet ønsker å bygge opp en sterkere styringsgruppe her hjemme. Vi må etablere et nettverk. Dette er en kulturell solidaritetshilsen fra Åge som fagbevegelsen må følge opp. Jeg håper fagbevegelsen kjenner sin besøkelsestid her og blir med på å utvikle dette fondet. Det kan gjøre noe med det internasjonale kultursamspillet vårt, sier en alltid kulturengasjert Terje Havrøy.

Ansvarlig redaktør:
Hege Breen Bakken
Redaksjonssjef:
Simen Aker Grimsrud (konst.)

Nettredaktør:
Knut A. Nygaard
Utgiver:
Fagforbundet
Kontakt redaksjonen:
tips@ignore-fagbladet.no
Telefon:
23 06 40 00
Annonser:
Salgsfabrikken
Sosiale medier:
FacebookTwitter
RSS:
RSS-feed
Besøksadresse:
Keysers gate 15 (4. etasje), Oslo
Postadresse:
Postboks 7003, St. Olavs plass, 0130 Oslo
Fagbladet er medlem av Fagpressen og redigeres etter: RedaktørplakatenVær Varsom-plakatenEtiske husregler Les også: Fagbladets personvernpolicy