JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Vil ha slutt på uverdige boforhold for bussjåfører

På Romsås i Oslo bor et 30-talls slovakiske bussjåfører under uverdige forhold i et ulovlig hybelbygg. Rune Aasen og Andreas Lauvstad i Oslo Sporveiers Arbeiderforening (OSA) krever nå at det ordnes opp i saken.

2008081509520020131216061907

Fagforbundets tillitsvalgte fikk et tips onsdag morgen om at mange utenlandske sjåfører bor under uverdige forhold på Romsås.

Rune Aasen og Andreas Lauvstad besøkte hybelbygget både onsdag og torsdag, men de hadde ingen mulighet til å få kontakt med bussjåførene som bor der. Fagbladet var med dem den siste gangen de forsøkte.

Døren inn til bygget er låst. Det fins ingen ringeklokke, og selv om det er gråvær og lett regn denne formiddagen, er persiennene dratt ned eller gardinene trukket for i de fleste vinduene. Utenfor inngangsdøren henger tre postkasser med en rekke navnelapper påklistret.

– Oppbevaring

– Dette er helt håpløst, sukker Aasen og Lauvstad. Selv om ingen av beboerne er medlemmer av Fagforbundet, skulle forbundets to tillitsvalgte gjerne snakket med sjåførene og sett hva slags forhold de egentlig bor under.

– Det ser ut som om bygningen fungerer som en form for oppbevaring av sjåfører mellom vaktene. Det er selvsagt ikke akseptable boforhold, sier de.

– Vi snakker om kolleger i samme konsern, og da er det helt naturlig at vi bryr oss om hvordan de har det. Vi krever nå at ledelsen i Unibuss umiddelbart rydder opp i situasjonen og sørger for at sjåførene deres får anstendige boforhold, sier Aasen og Lauvstad.

Rune Aasen har tatt opp saken med konsernets administrerende direktør, Trond Bjørgan. Hans tilbakemelding var at denne saken måtte det gjøres noe med snarest.

– Jeg mener også at administrasjonsselskapet Ruter bør svarteliste bussoperatører som behandler sine sjåfører på denne måten. Det mener jeg må være det eneste riktige uansett om vi snakker om et selskap i eller utenfor konsernet, sier Aasen.

– Slike forhold er helt uakseptable, og det som nå avdekkes på Romsås må få konsekvenser for de som er ansvarlige, sier han.

Ulovlig

Boforholdene til de slovakiske sjåførene er problematisk på flere måter. Det såkalte hybelhuset der de bor, er et næringsbygg som står inne på området til Orremyr borettslag. Bruken av bygget som hybelhus er derfor i strid med Plan- og bygningsloven. Etter at hybelvirksomheten ble avdekket, er det søkt om bruksendring av bygget, men søknaden er avslått.

Plan- og bygningsetaten i Oslo ga i august 2007 eieren av bygget pålegg om å stanse hybelvirksomheten og en tvangsmulkt.

Det er selskapet Living Style i Oslo som eier bygget, og gjennom advokat Christian Frick har det anket både avslaget på bruksendring og på vedtaket om opphør og tvangsmulkt.

«Eiendommen ligger i et område regulert til boligformål. Den tillatte bruk av eiendommen til næringsformål er meningsløs, fordi det vanskelig kan tenkes noen som kan ha interesse av slik bruk. Følgelig blir en verdifull eiendom liggende mer eller mindre verdiløs, fordi det passer borettslaget at det er slik,» skriver advokaten i et brev til kommunen.

I et senere brev skriver han at hybelvirksomheten er midlertidig, og at Living Style har engasjert et arkitektfirma til å prosjektere leiligheter i bygget.

Ankesaken ligger nå til behandling hos Fylkesmannen.

– Egner seg ikke som bolig

Styret i Orremyr borettslag er svært misfornøyd med å ha fått et hybelbygg på sitt område.

– Bygningen har ingen uteområder knyttet til seg, og heller ingen parkeringsplasser. All kjøring til og fra må skje på borettslagets eiendom, og bilene står parkert på våre gjesteplasser. Dette opplever vi som bor her som svært problematisk, sier styreleder Bjørn Barkald til Fagbladet. Han forteller at folk begynte å flytte inn for mellom halvannet og to år siden.

Han er uenig i at bygningen bør omreguleres: – Den egner seg rett og slett ikke til boligformål, sier styrelederen. Så langt har han støtte fra Plan- og bygningsetaten i Oslo kommune, som i et brev til Fylkesmannen har argumentert for at avslaget på omregulering ikke bør endres.

– Vi opplever også problemer fordi beboerne ikke har noe sted å gjøre av seg. Hvis de skal oppholde seg utendørs, må det være helt inntil et område med lekeapparater for små barn. Der sitter de og røyker eller tar seg en øl. De har også oppholdt seg en del i ballbingen som vi har laget for barn under 12-13 år. Også der drikker de øl og tråkker sigarettsneiper ned i kunstgresset, forteller han.

Barkald mener ikke å komme med fordømmende kritikk av hybelboerne, men tror det lett blir gnisninger med borettslagets øvrige beboere fordi sjåførene ikke har noen steder å være.

– Ikke fornøyd

Mange av de slovakiske sjåførene er medlemmer av Yrkestrafikkforbundet (YTF).

– Vi er veldig misfornøyd med forholdene på Romsås, og vi har arbeidet hardt for å bedre dem. Blant annet har vi sørget for at de har fått kjøleskap som virker og slike ting, sier Leif-Arne Myhre, leder i YTF-foreningen Sporveisbussenes fagforening til Fagbladet.

Foreningen er blitt oppfattet slik at den er med på å rekruttere sjåfører fra Slovakia, og at den derfor har et spesielt ansvar for at de slovakiske sjåførene får ordnede forhold når de kommer til Norge. Myhre avviser at foreningen har vært med på å rekruttere sjåfører.

– Vi er en fagforening. Vi involverer oss selvsagt ikke i selskapets rekruttering, sier han.

– Men dere har vært i Slovakia?

– Vi reiste ned på eget initiativ for å sjekke forholdene og blant annet snakke med de som driver norskopplæring. Den er blitt mye bedre etter at vi engasjerte oss, sier Myhre.

– Vi har også fulgt opp forholdene for de slovakiske sjåførene her i Norge og gått grundig gjennom hvilke rettigheter de har her i landet. Samtidig må vi erkjenne at det fortsatt er kritikkverdige forhold på Romsås, og det er vi misfornøyd med, sier han.

– Er du enig i at både Fagforbundet, Transportarbeiderforbundet og dere bør gå sammen om et felles initiativ for å bedre forholdene for de slovakiske sjåførene?

– Dette blir litt tullete. Det er selvsagt fint hvis de andre foreningene engasjerer seg og tar opp disse sakene. Men det har vi allerede gjort i lang tid, sier Leif-Arne Myhre.

KVALITETSARKIVET - KVALITETSST

Ansvarlig redaktør:
Eva Ler Nilsen
Redaksjonssjef:
Michael Brøndbo

Nettredaktør:
Knut A. Nygaard
Utviklingsredaktør:
Vidar Eriksen
Utgiver:
Fagforbundet
Kontakt redaksjonen:
tips@ignore-fagbladet.no
Annonser:
Salgsfabrikken
Sosiale medier:
FacebookTwitter
RSS:
RSS-feed
Telefon:
23 06 40 00
Adresse:
Møllergata 10, 0179 Oslo
Fagbladet er medlem av Fagpressen og redigeres etter: RedaktørplakatenVær Varsom-plakatenEtiske husregler Les også: Fagbladets personvernpolicy