Vognførere slutter i Bybanen i Bergen

Fem vognførere har sagt opp. Flere vurderer å forlate Bergens nye stolthet, Bybanen. Og 1. november skal antall avganger dobles.

2010102213444320131216142518

ola.tommeras@fagforbundet.no

Lei av dårlige forhold

Liten innflytelse

– Vi klarer det

Om nødvendig

Bergen Bybane har hatt en urolig fødsel. Allerede da dronning Sonja åpnet banen til jubel fra tusenvis av bergensere, var bråket i gang. Bybanen var nær ved å stenge samme dag den åpnet. I siste liten ble streikevarsel fra 23 vognførere organisert i Fagforbundet, trukket.

Konflikten gikk i korthet ut på at vognførerne ble forelagt tariffavtale som bussjåfører og ikke trikkeførere. En avtale som gir dem både lavere grunnlønn og skifttillegg. Tariffavtalen ble framforhandlet av Transportarbeiderforbundet, til tross for at 23 av 24 førere var medlemmer i Fagforbundet.

– Deretter har det ballet på seg i oppstartsperioden, forteller Fagforbundets klubbleder Jan Erik Hagen i Fjord1Partner, som er driftsselskapet for Bybanen.

Siden oppstarten er staben økt fra 24 til 36 førere, så sluttet fem. I dag, knappe halvannen uke før banen skal doble antall avganger, er 31 førere i gang på Bybanen.

– Jeg tror dessverre flere kommer til å slutte, sier Hagen.

Ansatte begynner å gå lei av manglende toalettforhold, hyppig helgearbeid, dårlige turnusordninger, delte skift og lavere skifttillegg enn hva trikkeførere får.

– Vi begynte med å jobbe annenhver helg. Det ble lovet å være midlertidig, men når vi nå ber om å få se på det, så er det plutselig et budsjettspørsmål, sier Hagen

Hagen finner det frustrerende at de ikke får komme igang med fagforeningsarbeid, så lenge LO ikke har avklart hvem som skal ha tariffansvaret.

– Vi har vært i et ingenmannsland veldig lenge nå. Vi kommer ingen vei med våre synspunkter. Vi får liten eller ingen innflytelse på vaktplaner. Vi har en avtale som ikke er tilpasset arbeidet, sier Hagen.

– De som tror at bussbransjeavtalen er grei for trikkeførere, kan aldri ha kjørt en vogn. Denne forutsetter at man har eller tar fagbrev for lastebil. Det blir helt absurd for trikkeførere, påpeker Hagen.

Administrerende direktør i Fjord1Partner, Dan Hildebrand, har ansvaret for drift av Bybanen, Bergens nye stolthet. Han mener de pent skal takle frafallet av ansatte de siste ukene.

– Vi har utdannet flere nye vognførere, som blir klare til å jobbe i disse dager. 1. november utvider vi som planlagt, lover han.

Hildebrand synes ikke antallet som slutter er så høyt. – Trikk er helt nytt i Bergen. Det er naturlig at noen finner ut at de vil gjøre noe annet etter å ha prøvd det, kommenterer han.

– Ansatte uttrykker frykt for mer bruk av delte skift, for å få kabalen til å gå opp når driften utvides 1. november?

– Vi har som utgangspunkt å holde bruken av delt skift så lav som mulig, men må vi inn med mer delt skift, så gjør vi det, sier Hildebrand.

Ledelsen i Fjord1Partner forholder seg til de få ansatte som er organisert i Norsk Transportarbeiderforbund.

– I mine øyne er spørsmålet om tariff avklart, i og med at vi har inngått en kollektivavtale med ett forbund. For oss ville ting vært lettere om flere av de ansatte var organisert i den foreningen som har tariffavtalen, sier Hildebrand.

Ansvarlig redaktør:
Eva Ler Nilsen
Redaksjonssjef:
Simen Aker Grimsrud (konst.)

Nettredaktør:
Knut A. Nygaard
Utgiver:
Fagforbundet
Kontakt redaksjonen:
tips@ignore-fagbladet.no
Telefon:
23 06 40 00
Annonser:
Salgsfabrikken
Sosiale medier:
FacebookTwitter
RSS:
RSS-feed
Besøksadresse:
Keysers gate 15 (4. etasje), Oslo
Postadresse:
Postboks 7003, St. Olavs plass, 0130 Oslo
Fagbladet er medlem av Fagpressen og redigeres etter: RedaktørplakatenVær Varsom-plakatenEtiske husregler Les også: Fagbladets personvernpolicy