– Alt kan privatiseres
Linn Herning.
Anne Grete Lossius
– Å forsvare velferdsstaten føles som å kjempe en tofrontskrig, sier Linn Herning, nestleder i For velferdsstaten.
vegard.velle@fagforbundet.no
Herning mener regjeringserklæringen er svært avslørende for regjeringens syn på offentlige tjenester. Der sier nemlig regjeringen at produksjon av velferdstjenester skiller seg lite fra andre tjenester. Dette høres uskyldig ut, men innebærer i praksis at vi ikke trenger en offentlig sektor, siden tjenestene i det offentlige ikke skiller seg fra andre tjenester, påpeker hun.
- Årets Velferdskonferanse samlet 220 personer, og var konsentrert rundt temaene "kampen om arbeidslivet", "framtiden for offentlig sektor" og "sentralisering av makt og myndigheter".
– Frp er ekstremistene
– Regjeringen har store ambisjoner med å privatisere og slippe til store kommersielle selskaper i det offentlige. Frp er ekstemistene her, men Høyre er ikke langt unna. Oslo-ordfører Fabian Stang sier for eksempel at alt kan privatiserers, han har ingen sperringer på dette, sier Herning.
Føles som en tofrontskrig
– De borgerlige har en veldig tydelig ambisjon om å omforme hele måten vi organiserer offentlig sektor,fortsetter Herning.
Hun mener det å forsvare velferdsstaten føles som å stå i en tofrontskrig.
– Samtidig som vi er mot en privatisering av de offentlige tjenestene, er vi også kritiske til dagens organisering. Dette er en utfordring for oss som ønsker oss en sterk offentlig sektor, sier hun.
Fornyet visjon for offentlig sektor
For Herning er også kritisk til måten offentlig sektor blir organisert i dag. For eksempel er jernbanen enormt fragmentert og stykket opp i masse selskape, mens Nav har hyret inn konsulentselskapet McCinsey, for en pris på mellom 55 og 80 millioner kroner.
– Offentlig sektor opplever ansvarspulverisering, oppsplitting og økt konkurranse. Uten respekt for fagfolks kunnskap og skjønn, får vi aldri en god offentlig sektor, sier Herning, som mener at den eneste måten å komme seg ut av denne tofrontskrigen mot privatisering og offentlig vanstyre på, er å lage en fornyet visjon for offentlig sektor.
Fire debatter å vinne
Hun trekker fram fire debatter som må vinnes, skal vi fortsette å ha en sterk offentlig sektor.
1) Debatten om kvalitet: Målstyringssystemene kan vise til mange grafer og fine statistikker, som tilsynelatende sier noe om kvalitet. Men vi må utfordre tanken om at kvalitet i offentlig sektor kan brytes ned til enkle måltall.
2) Debatten om effektivitet: Magiske innsparingstall dukker opp ved å lete opp de billigste utøverne av en tjeneste. Deretter sammenligner man alle de andre med denne virksomheten og finner effektiviseringspotensialet. Vi må bryte ned logikken om bedriftsøkonomi i offentlig sektor.
3) Debatten om lojalitet: Hvem er du lojal til. De ansatte avkreves at de skal være lojale mot sine sjefer, ikke sine brukere.
4) Debatten om tillit: De kommersielle selskapene utnytter den tillitsbaserte kulturen vi har i Skandinavia.
– Utfordringen framover blir å skape allianser, aksjonsformer og rom for alternativer. Jeg mener fagbevegelsen I noen tilfeller er litt for lojal til et forhandlingssystem som ledelsen i offentlig sektor i stor grad har forlatt, sier Linn Herning.