Nylig la Ruter fram sin årsrapport. Der framgår det at 4,1 prosent av alle reisende på trikk, buss og bane i Oslo, sniker seg unna betalingen. Året før var tallet 3,5 prosent.
De tapte billettinntektene utgjør nesten 100 millioner kroner, mens kontrollørene tar inn igjen 33 millioner kroner i gebyrer til snikere som blir tatt.
Legg bedre til rette
Sporvognsklubben i Oslo sporveiers arbeiderforening, har lenge jobbet for å få billettsalget helt ut av trikkevognene og bedre betalingsmetoder. Først på slutten av fjoråret kom Ruter med en billett-app for Iphone.
– Målet må være at reisende enkelt kan skaffe seg billett før de går på trikk, bane eller buss - helst en automat på hver holdeplass. Når reisende ikke finner et sted å kjøpe billetten, og de vet hvor dyrt det er å kjøpe om bord, så blir det oftere sniking, påpeker Ola Floberg.
– I dag prioriteres inntektssikring høyest. Tenk heller mer på brukervennligheten, oppfordrer han.
Kunne kjørt 20 busser
Ruter oppgir at de tapte billettinntektene utgjør prisen på to nye trikker eller et helt t-banevognsett. De kunne driftet 20 busser i et helt år for pengene, dersom alle reisende hadde betalt.
Av en omsetning på 5,3 milliarder kroner, fikk Ruter et overskudd på 1,4 millioner kroner i fjor.
Terje Bendiksby / NTB
Lønnsoppgjøret for kommunene gjelder 450.000 ansatte. Mette Nord representerer 190.000 av dem. Det er Norges største tariffoppgjør, og er derfor omfattet med stor interesse fra media.
Per Flakstad
PENSJON: Utbetalingen av den økte pensjonen, inkludert etterbetaling for mai, kommer 20. juni.
Colourbox.com
Forbundsadvokat Kjetil Edvardsen har vært sentral i alle rettsrundene mellom Stendi og Fagforbundet.
Werner Juvik
karin svendsen
Årets lønnsoppgjør startet med kravoverrekkelsen mellom Jørn Eggum i Fellesforbundet og Knut E. Sunde Norsk Industri.
Håvard Sæbø