JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Togselskapet Keolis mener det er klokt av samferdselsministeren å utsette anbud på jernbanen

Høyre og Frp rekker ikke togprivatiseringen før valget

DET ER IKKE KLART:  Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen innså at langt fra alt er klart for å privatisere mer av Jernbane-Norge. Togkonkurransen er utsatt.

DET ER IKKE KLART: Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen innså at langt fra alt er klart for å privatisere mer av Jernbane-Norge. Togkonkurransen er utsatt.

Bjørn A. Grimstad

Hvis Arbeiderpartiet og de andre opposisjonspartiene vinner stortingsvalget neste år, blir det ingen konkurranseutsetting av jernbanen. De borgerlige rekker det rett og slett ikke.

2016120913390020230821171436

yngvil@lomedia.no

Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen varslet denne uka at konkurranseutsetting av tog blir forsinket. «I løpet av våren» svarte han på spørsmål om når regjeringen vil sende ut anbudspapirene. Det betyr at det høyst trolig ikke blir noen signering av kontrakt for å kjøre tog før valget i september 2017.

I sin plan for konkurranseutsetting av jernbanen har regjeringen lagt inn tre måneder for togselskapene til å forberede et tilbud, og deretter tre måneder til forhandlinger med utvalgte selskaper, og så kontraktsignering.

Ikke tid før valget

Et av togselskapene som er godkjent for å delta i togkonkurransen sier det er bra anbudet er blitt utsatt.

– Jo lenger tid vi har, jo bedre er det. Hvis anbudet sendes ut i mai 2017, er det kanskje mulig å levere et tilbud i oktober-november, sier Jan Jansson, jernbaneansvarlig i Keolis Norge AS, datterselskap av det franske kollektivtransportkonsernet Keolis, til FriFagbevegelse.

Keolis er et av sju selskaper som Samferdselsdepartementet har forhåndsgodkjent til å delta i konkurransen om å kjøre tog i Norge. Keolis er allerede etablert i Norge. De kjører bybanen i Bergen og fikk nylig fornyet kontrakten sin der. Selskapet har 56.000 ansatte i 16 land. Det hadde i fjor en omsetning på nesten 44 milliarder kroner og et overskudd på over 295 millioner kroner.

– Det er klokt av samferdselsministeren å utsette utsendingen av anbudet, slik at alle parter får mer tid til å kvalitetssikre anbudsarbeidet, mener Jansson.

– «Spillereglene» i anbudet må være helt tydelige når de sender det ut. Basert på erfaringer fra andre land vet vi at et tydelig anbud med konkurransenøytrale spilleregler, minsker risikoen for misforståelser og forenkler også mobilisering før trafikkstart, sier Jansson.

Dette har skjedd:

• I februar i år varslet Samferdselsdepartementet konkurranse om persontogtrafikken.

• Regjeringen så for seg at det skulle ta ett år å få på plass alle selskapene som skulle drive konkurransen og gjøre anbudspakkene klare.

• 16. november skulle Samferdselsdepartementet ha pressekonferanse om «utkast til konkurransegrunnlag for trafikkpakke Sør som nå sendes ut.»

• Men den ble avlyst uten noen forklaring på hvorfor, og konkurransegrunnlaget som skulle vært sendt ut til de forhåndsgodkjente togselskapene ble likevel ikke sendt ut.

• I ukene som fulgte må han ha innsett at det fortsatt gjenstår mye før anbudet kan sendes ut.

• Tre uker senere, 6. desember, inviterte samferdselsministeren til ny pressekonferanse. Der kunngjorde han at anbudet på både togpakke sør og nord blir utsatt.

Togprivatiseringen blir forsinket

Fagbevegelsen fornøyd med utsettelse

Ikke bare er konkurranseutsettingen av togtrafikken i Sør-Norge utsatt, men samferdselsministeren sier det ikke blir kjørestart før i desember 2019 for «trafikkpakke nord» som omfatter Nordlandsbanen, Trønderbanen, Meråkerbanen, Raumabanen, Rørosbanen og fjerntogene på Dovrebanen.

Rolf Ringdal, leder i Norsk Lokomotivmannsforbund, før meklingsmøte under lokførerstreiken i høst.

Rolf Ringdal, leder i Norsk Lokomotivmannsforbund, før meklingsmøte under lokførerstreiken i høst.

Bjørn A. Grimstad

– Er dette en aldri så liten seier for dere i fagbevegelsen?

– Man skal være forsiktig med å ta ære for det, men det er en seier å få konkurranseutsettingen skjøvet fram i tid. En utsettelse av noe vi ikke ønsker gjennomført, er positivt. Muligheten for å stoppe konkurranseutsettingen blir større, sier Rolf Ringdal, leder i Norsk Lokomotivmannsforbund.

Leder i Norsk Jernbaneforbund, Jane Sæthre, mener samferdselsministeren blant annet har lyttet til forbundet.

– Vår bekymring for mangel på konsekvensanalyser, et uforsvarlig tempo og ikke minst rammebetingelser som sikrer konkurranse på like vilkår har nådd fram, sier hun.

Leder i Norsk Jernbaneforbund, Jane Sæthre.

Leder i Norsk Jernbaneforbund, Jane Sæthre.

Ole Palmstrøm

Jernbanereformen koster skattebetalerne over 500 millioner kroner

Her er Frp-statsrådens nye tog-selskaper

NSB-ansatte gikk til politisk streik for pensjonsrettigheter

Dette er saken

• Anbudet på de første togstrekningene skulle etter planen vært sendt ut 3. februar neste år.

• Det blir ikke noe av.

• Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen sier det blir «i løpet av våren».

• Det betyr at det trolig ikke blir tid til å signere kontrakt med togselskap før stortingsvalget.

• Ap, Sp og SV sier de vil stoppe privatiseringen av jernbanen.

• Sju togselskaper er forhåndsgodkjent av Samferdselsdepartementet til å delta i togkonkurransen.

• NSB, Flytoget, Svenska Järnvägar, og franske Keolis er blant dem.

Kilder: FriFagbevegelse, Samferdselsdepartementet, Norsk Jernbaneforbund

Ansvarlig redaktør:
Eva Ler Nilsen
Redaksjonssjef:
Michael Brøndbo

Nettredaktør:
Knut A. Nygaard
Utviklingsredaktør:
Vidar Eriksen
Utgiver:
Fagforbundet
Kontakt redaksjonen:
tips@ignore-fagbladet.no
Annonser:
Salgsfabrikken
Sosiale medier:
FacebookTwitter
RSS:
RSS-feed
Telefon:
23 06 40 00
Adresse:
Møllergata 10, 0179 Oslo
Fagbladet er medlem av Fagpressen og redigeres etter: RedaktørplakatenVær Varsom-plakatenEtiske husregler Les også: Fagbladets personvernpolicy