Posten Norge viser frem den største og første elektriske lastebilen som skal brukes på Svalbard. Foto: Ole Berg-Rusten / NTB
Ole Berg-Rusten / NTB
marius.helge.larsen@ntb.no
– Nå er vi der at vi kun har elektriske kjøretøy på Svalbard. All distribusjon skjer nå med fossilfrie kjøretøy, sier pressesjef Kenneth Tjønndal Pettersen i Posten til NTB.
Den siste brikken som skulle på plass, var en lastebil som kunne takle de røffe forholdene og den ekstreme kulden. Det har de nå funnet i en Scania-lastebil som har vist seg å fungere fint selv i temperaturer under 20 minusgrader.
– Foran oss har vi en lastebil på 19 tonn, som nå settes inn i ordinær drift etter at vi har testet den i arktiske forhold i en måned. Den har levert på forventningene, så nå blir den stående her oppe. Så det blir verdens nordligste elektriske lastebil i drift, sier pressesjef Kenneth Tjønndal Pettersen i Posten til NTB.
Kullkraft
Han viste fram den nye bilen torsdag morgen – med Svalbards berømte isbjørnskilt i forgrunnen. Bilen skal frakte pakker, brev og gods mellom flyplassen, postterminalen og postkontoret i Longyearbyen – en relativt kort rute.
Pressesjef i Posten Norge, Kenneth Tjønndal Pettersen, viser frem den største og første elektriske lastebilen som skal brukes på Svalbard. Foto: Ole Berg-Rusten / NTB
Ole Berg-Rusten / NTB
– Nå har vi en fossilfri kjøretøypark. Så er det selvfølgelig en utfordring hvor energikilden kommer fra her oppe, men det er en jobb som er større enn det Posten kan gjøre på egen kjøl. Men både kjøretøyene våre og hele terminalen vår på Svalbard er fullelektrisk, sier Pettersen. Han sikter til at Longyearbyen fortsatt forsynes med strøm fra kullkraftverk – noe som etter planen skal fases ut fra 2023.
Det nye bil-tilskuddet har vært gjennom omfattende testing. Først ble lastebilen prøvd på Østlandet, så kjørte Posten den opp til Tromsø.
– Den skulle over Saltfjellet, noe vi var veldig spente på. Samtidig ønsket vi å avdekke ladeinfrastrukturen for tyngre kjøretøy. Alt var fint til vi begynte å passere Nord-Trøndelag. Da var ikke ladeinfrastrukturen spesielt god, men kjøretøyet fungerte som bare det.
Fastlandet neste
Etter noen måneder i drift i Tromsø valgte Posten å utsette bilen for en siste styrkeprøve på Svalbard, hvor det nå altså er besluttet at den blir værende.
På fastlandet er det ennå en vei å gå før Posten blir fossilfrie, men erfaringene fra Svalbard viser at temperaturene ikke nødvendigvis står i veien. Ved inngangen av året var 37 prosent av kjøretøyene til Posten fossilfrie, ifølge Pettersen.
Utskiftingen av de tyngre kjøretøyene startet for ett år siden.
– Totalt har vi fem elektriske lastebiler, og vi har 65 nye lastebiler i bestilling, sier pressesjefen.
REVOLUSJON? Irene Sæterbø (33) var butikkansatt i 12 år på Europris. – Jeg ble overrasket da jeg fikk jobben, sier hun om sitt nye yrkesvalg.
Frøy E. Hamstad
Leder Jan Davidsen i Pensjonistforbundet mener rammen for trygdeoppgjøret bør være omtrent som lønnsveksten.
Håvard Sæbø
SA JA TIL 100 PROSENT: Eirik Stivold er ansatt som assistent, men han er nå i ferd med å ta fagbrev som helsefagarbeider.
Frøy E. Hamstad
VIL ADVARE: Kent-Ove Dahl pådro seg stor gjeld da han kjørte varebil for en underleverandør hos PostNord.
Martin Guttormsen Slørdal
STREIKEFARE: Det kan bli streik i Oslo kommune. Anna Elisabeth Uran er klar for å ta ut flere medlemmer.
Øystein Windstad
GOD LØNN: Gjennomsnittet for etatsjefer, kommunaldirektører og bydelsdirektører er nå på litt mer enn halvannen million kroner.
Colourbox.com