Politiet mener fast ansatte sjåfører kan hindre kriminalitet i budbilbransjen. Illustrasjonsbilde.
Ole Palmstrøm
Politiet ser med bekymring på utviklingen i budbilbransjen, og i en rapport anbefales selskapene å ansette egne sjåfører for å unngå hvitvasking, momsbedrag og brudd på arbeidsmiljøloven.
Risikoen er større der det er utstrakt bruk av underleverandører, særlig enkeltpersonforetak, ifølge politiet. Bring, som ligger under Posten, hadde 277 underleverandører i 2021.
• Bring-sjåførene har ingen garanti for sin inntekt. Nå varsler regjeringen lovendringer
Til Klassekampen sier Gerd Øiahals, leder i Fagforbundet Post og finans, at selvstendige Bring-bud som hovedregel bør ansettes slik som Postens ansatte. Det er ikke Posten enig i.
– Vi tror jo at det vil være noen som fortsatt ønsker å drive enkeltpersonforetak og gjøre det ordentlig, sier konsernsjef Tonie Willie, som argumenterer for fleksibilitet i bransjen.
I juni sendte Posten og Fagforbundet et innspill til regjeringen og ba om strengere regulering av varebilbransjen, men i forslaget står det ingenting om å begrense bruken av selvstendig næringsdrivende sjåfører.
REVOLUSJON? Irene Sæterbø (33) var butikkansatt i 12 år på Europris. – Jeg ble overrasket da jeg fikk jobben, sier hun om sitt nye yrkesvalg.
Frøy E. Hamstad
Leder Jan Davidsen i Pensjonistforbundet mener rammen for trygdeoppgjøret bør være omtrent som lønnsveksten.
Håvard Sæbø
SA JA TIL 100 PROSENT: Eirik Stivold er ansatt som assistent, men han er nå i ferd med å ta fagbrev som helsefagarbeider.
Frøy E. Hamstad
VIL ADVARE: Kent-Ove Dahl pådro seg stor gjeld da han kjørte varebil for en underleverandør hos PostNord.
Martin Guttormsen Slørdal
STREIKEFARE: Det kan bli streik i Oslo kommune. Anna Elisabeth Uran er klar for å ta ut flere medlemmer.
Øystein Windstad
GOD LØNN: Gjennomsnittet for etatsjefer, kommunaldirektører og bydelsdirektører er nå på litt mer enn halvannen million kroner.
Colourbox.com